Diskutujte: Jsou ženy horší řidičky než muži? Je podle vás důvod se ženy za volantem bát?

1. Vypněte multitasking a soustřeďte se!

Schopnost, která normálně pomáhá ženám přežít každý den a zvládnout vše od pracovních povinností po péči o děti a domácnost, je při řízení auta spíše na škodu. Multitasking neboli „zvládání několika úkolů najednou“ by si ženy měly za volantem prostě odpustit. Na řízení je potřeba se soustředit, což jde mnohem lépe právě mužům.

Těm se většinou vysmíváme, že nedokážou dělat víc než jednu věc. Ve světě rychlých kol jde ale o jednoznačnou přednost. Více než polovina nehod, které ženy mají, je zaviněna právě tím, že nedávají pozor a nesoustředí se na jízdu. Takže přestaňte ladit rádio, zatímco telefonujete se sestrou o tom, co koupíte za společný dárek vaší mamince.

Co naplat, že telefonujete s handsfree. I takové telefonování totiž prodlužuje naši reakční dobu nejméně o dvojnásobek. A když na vás do toho ze zadního sedadla piští jedno nebo obě děti, ať jim podáte pití, může být o průšvih postaráno.

Pozornost při řízení snižuje telefonování, posílání esemesek, kouření, ale i puštěná navigace nebo uzobávání jídla položeného na sedadle spolujezdce.

2. Připoutejte sebe i bříško

Dokážete si představit, že byste v autě nepřipoutali své děti do sedaček? Že ne? O to více zaráží fakt, že těhotné ženy často jezdí nepřipoutané. A to ať už na místě řidiče, nebo na místě spolujezdce. Ohrožují tak nejen sebe, ale i nenarozené miminko. Není jistě nic příjemného, když na velké bříško tlačí bezpečnostní pás.

A řídit auto až do vysokého stupně těhotenství je v dnešní době satelitních městeček a přezaměstnaných tatínků vlastně nutnost. Stejně tak je ale nutné se při jízdě připoutat, i když je bříško už opravdu velké. Podle studie gynekologa MUDr. Jiřího Kepáka, CSc., z Úrazové nemocnice v Brně je 70 % všech těžkých úrazů během těhotenství způsobeno při dopravních nehodách.

Může přitom jít o skutečně tragické případy, neboť nepřežije-li nehodu nastávající maminka, nepřežije ani plod. Bezpečnostní pásy samozřejmě neochrání maminku při nárazu úplně, ale riziko se výrazně zmenší.

Ramenní pás by u těhotné ženy měl vést pohodlně přes hrudník mezi prsy a spodní pás co nejníže pod zvětšeným bříškem.

3. Krásná i za volantem. Za jakou cenu?

Je úžasné, když žena i za volantem vypadá elegantně a upraveně. Můj obdiv měly vždy i ty ženy, které dokážou řídit v lodičkách na vysokém podpatku. Krása za každou cenu ale může způsobit i problémy. Podle výzkumu, který proběhl ve Velké Británii, je půl milionu tamních nehod ročně způsobeno tím, že se ženy za jízdy malují.

Pětina všech řidiček přiznala, že si při jízdě minimálně kontrolují svůj vzhled a trochu se poupraví. Na výsledky tohoto výzkumu rychle zareagovaly tamní úřady. Za neopatrné řízení, které způsobí smrtelnou nehodu, může jít obviněný či obviněná až na dva roky do vězení. Dříve se v Anglii dávaly za neopatrné řízení, kam spadá i malování za jízdy, pouze pokuty.

V Česku podobný výzkum zatím neproběhl. Takže dámy: řasenky a pudry zastrčit. Bezpečné je malovat se před či po jízdě, nikoli během ní.

4. I děti mají někdy svůj den. Jen někdy?

O ženách řidičkách platí, že za volantem tolik neriskují, nepotřebují předvádět své ego ani sílu svého vozu, nenechávají se svést kolemjedoucími k nebezpečným honičkám, ani si nelibují v šílených předjížděcích akcích. Bourají proto až pětkrát méně než muži, což je podle některých zdrojů způsobeno také tím, že toho celkově najezdí mnohem méně než jejich drahé polovičky.

Dopravní nehody způsobené ženami nebývají tak závažné, jde častěji o pomačkané plechy než o lidské životy. Velký problém žen za volantem jsou však děti, které patří mezi největší „rušiče“ našeho soustředění. Vozíme je častěji než muži a jsme méně otrlé vůči jejich pláči.

Chceme je uspokojit, dát jim napít, najíst, a to ideálně okamžitě, když zapláčou. Asi každá z nás má nějakou historku, kdy na dálnici ve sto třicítce miminko ječí, druhé dítě ječí, ať maminka něco udělá. A maminka místo absolutního soustředění na volant jednou rukou šátrá, kam miminku spadl dudlíček, a do toho uklidňuje druhé dítě, že už to bude dobré.

Podobné kousky si raději odpusťte. Nesbírejte zakutálené lahvičky s pitím, nekoukejte pořád zpětným zrcátkem, co se vzadu děje. Na nejbližším bezpečném místě zastavte, situaci vyřešte a teprve pak jeďte dál. Stojí za to životy vás všech.

Věděly jste, že když při rychlosti devadesát kilometrů v hodině na čtyři vteřiny sklopíte oči nebo se otočíte, přejedete vlastně poslepu délku fotbalového hřiště? Brrr! Hrozná představa.

5. Nemáme ani tělo ani mozek jako chlapi

Ženy sice podle veškerých statistik bourají méně často než muži. Mají ale většinou mnohem méně najeto, proto mají i méně zkušeností s tím, jak se může situace na silnici vyvinout. Řada žen si prý dokonce v krizových momentech plete pravou a levou stranu. Mužský mozek je jinak ustrojený, z toho pramení i rychlejší reakce a schopnost předvídat.

O ženách se také tvrdí, že málo sledují značky, proto pak například na křižovatkách zmatkují, pozdě vyhazují blinkry a neberou ohledy na ostatní řidiče. Aby se všechna tato tvrzení potvrdila, chtělo by to skutečně nezávislý výzkum. Jeden výzkum, který provedli na univerzitě v americkém Michiganu, ukázal, že ženy opravdu mají problémy na křižovatkách.

Do auta řízeného ženou prý často nabourá druhé auto z boku v okamžiku, kdy řidička odbočuje. Podle Michaela Sivaka, který výzkum vedl, by to mohlo být způsobeno rozdílností výšky žen a mužů. Ženy bývají menší, jsou v autech více zapadlé, což může zhoršovat výhled ven z auta. Jiný výzkum se odvolává i na větší schopnost mužů odhadovat, za jak dlouho auto urazí určitou vzdálenost.

Navíc mužský mozek dokáže mnohem lépe pracovat se situacemi ve 3D, což jim bezesporu pomáhá vyhodnocovat rizika právě i za volantem.

Proč ženy bourají?

1. Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky – 1 841 nehod
2. Řidička se plně nevěnovala řízení vozidla – 1 666 nehod
3. Nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem – 1 124 nehod
4. Nedání přednosti (na značce dej přednost v jízdě) – 896 nehod
5. Nesprávné otáčení nebo couvání – 743 nehod
6. Nezvládnutí řízení vozidla – 523 nehod
7. Nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky – 430 nehod
8. Nedání přednosti při odbočování vlevo – 404 nehod
9. Vjetí do protisměru - 318 nehod (! Ačkoliv je méně častá. Je to ovšem druhá nejtragičtější příčina dopravních nehod u žen.)
10. Nedání přednosti (na značce Stůj, dej přednost) – 280 nehod

V roce 2010 zavinili muži 42 495 dopravních nehod, v nichž přišlo o život 595 lidí. Ženy řidičky zavinily 10 521 nehod, při kterých zemřelo 68 lidí.

Zdroj: Ředitelství služby dopravní policie, pplk. Petr Sobotka