Staňte se předplatitelem našich časopisů
mojepredplatne.cz

10 tipů, jak dětem zvýšit imunitu!

10 tipů, jak dětem zvýšit imunitu!
10 tipů, jak dětem zvýšit imunitu!
Zdroj: www.Thinkstock.cz

Jakmile se děti dostanou do škol nebo školek, začne foukat studený vítr a pomalu mrznout, nastává pro pracující maminky doslova teror. Na podzim řádí chřipky a nachlazení a každý den alespoň jedna slyší větu: „Maminko, bolí mě hlavička a škrábě mě v krku.“ Máme pro vás tipy, jak vyzrát na oslabenou dětskou imunitu.

Diskutujte: Co se na zvyšování imunity u dětí osvětčilo vám?

Imunitní systém dětí prochází na podzim těžkou zkouškou. Musí odolat všemožným bakteriím a virům, které si naše malá generace předává během společného hraní nebo učení. Často ani nestačí jedno kurýrování, po týdnu ve škole již znova leží dítě v posteli s horečkou. Lehce tak dochází k oslabení jejich obranyschopnosti a tělíčko pak není schopné bránit se všem nástrahám. Ani se nenadějeme a jsme uprostřed začarovaného kruhu nemocí, léčení, nemocí a zase léčení.

Na podzim se také často střídají teplé a studené dny a někdy se nám stane, že se špatně oblékneme a nemoc nás dostane. Ještě několikrát rychleji onemocní malé děti, které ještě nemají vybudovanou tak silnou imunitu. Podívejte na našich 10 tipů a vaše dítko, ať batole, či to školou povinné, jen tak neonemocní.

1. Kojení:

  • Už mnohokrát bylo dokázáno, že kojení pomáhá dítěti vybudovat si ochranu před různými mikroorganismy. Chrání dítě před alergiemi, trávicími obtížemi, záněty středního ucha či močového měchýře a snadněji překonávají lehčí prochladnutí nebo chřipky. Nejdůležitější je tzv. kolostrum – tedy první mléko matky, které vzniká krátce po porodu. To je bohaté na složky, které zvyšují imunitu. Kojením dopřejete svému dítěti ten nejlepší start do života.

2. Pohyb:

  • Fyzická aktivita má na organismus dítěte velmi pozitivní vliv. Již od útlého věku je dobré, pokud v dítěti budujete lásku k pohybu. Předejdete pak problémům nejen s imunitou, ale také třeba s nadváhou. Dopřejte jim tedy hodně procházek, jezděte s nimi na kole, na kolečkových bruslích, běžkách nebo lyžích. Nechte ho, ať se s ostatními dětmi honí kolem baráku, protože jakýkoli pohyb je pro dětskou imunitu vhodný. Nebudete pak muset řešit, jak ho dostanete od počítače…pohyb mu bude chybět a po venku bude lítat samo od sebe.

3. Otužování:

  • Je chladno a co napadne maminku malého prcka jako první? Teple ho obléknout! Pozor na mnoho vrstev, dítě je aktivní a může se snadno zpotit a k nachlazení je pak jen krůček. Obecně platí, že by malé dítě mělo mít jen o jednu vrstvu víc než dospělý člověk. Rozhodně dítěti nezakazujte pohyb venku, když třeba prší nebo mrzne. Chladný vzduch prý působí příznivě na organismus a tím i na imunitu. Dítko také otužujte při samotném koupání, párkrát za týden ho osprchujte ve vlažné vodě a na spaní mu v zimě nepřetápějte místnost, klidně postačí 18 stupňů.

4. Pestrá strava s dostatkem minerálů a vitaminů:

  • Výživa je v dětském věku důležitá. Pamatujte na to, že dítě by mělo jíst 5x – 6x denně. A rozhodně mu nepostačí polotovary nebo návštěva fast foodu. Snažte se vařit z čerstvých surovin a volte pestrý jídelníček bohatý na minerály a vitaminy. Stejně tak myslete na dětská probiotika, která dětem upraví střevní mikroflóru.

5. Dostatek ovoce a zeleniny:

  • Vitamin C je nejlepším povzbuzovačem imunity, a to jak u dospělých, tak u dětí. Najdete ho v citrusech, mrkvi, kiwi, jahodách nebo třeba v paprice. Strava bohatá na vitaminy chrání před chronickými nemocemi a pomáhá předcházet civilizačním onemocněním, jako jsou nemoci kardiovaskulárního oběhu a cév v dospělosti. Čím dříve začnete dětem dávat potřebné dávky ovoce a zeleniny, tím dříve si na ně navyknou a nebudou je pak v „jalovém“ věku odmítat slovy: „fuj, zase jablko“.

6. Spánek:

  • Dostatečný spánek podporuje imunitu a posiluje organismus jako takový. Je potřebný pro regeneraci těla a i malé odpočinutí během dne dokáže tělo zrevitalizovat a nastartovat. Předškoláci a školáci potřebují zhruba 8 – 10 hodin spánku denně. Vyzkoušejte a uvidíte, jak bude vaše dítě nabité energií.

7. Bylinkové čaje pro děti:

  • V bylinkách je síla, to věděly už naše babičky. Takové čaje posilují dětskou imunitu a pozitivně působí i proti alergiím. Vždy se poptejte, zda je daný čaj nebo bylinka vhodná přímo pro děti. Děti je totiž možné bylinkami předávkovat. Čaje proto kupujte jen v lékárně a jejich užívání konzultujte s dětským lékařem.

8. Hygienické návyky:

  • Už od malička učte děti správným hygienickým návykům. Naučte je pravidelně si umývat ruce po použití záchodu, před jídlem, po hraní si venku. Takové návyky jsou pak základem právě ve školkách a školách, kde pravděpodobnost přenosu nemoci je vysoká. Zase to ale s hygienou nepřehánějte. Uděláte-li z dítěte vydezinfikovanou skleníkovou panenku žijící ve sterilním prostředí, při první příležitosti ochoří. Vždy platí všeho s mírou a trocha špíny neuškodí.

9. Očkování:

  • To patří mezi silné budovatele dětské imunity a v některých případech je již naprosto nezbytné. Díky němu se děti zbaví nepříjemných a někdy až zákeřných onemocnění, která by je mohla potkat. O možnostech očkování se poraďte s lékařem.

10. Doplňky stravy:

  • Ačkoli je to až poslední instance při zvyšování dětské imunity, některé látky jim dodat doplňky zakoupenými v lékárně můžete. Směs vitaminů totiž není nikdy k zahození. 

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky