Telegraficky z historie

U vzniku věhlasné anglické obchodní společnosti Marks & Spencer (existuje od roku 1884), orientované na potřeby celé rodiny, stáli dva společníci, Michael Marks a Tom Spencer. Jistě by nevěřili, jak se jejich projektu v současné době daří: v domovské Anglii se v obchodních domech označených jejich jmény prodává nejvíce konfekce a zůstává na třetí příčce v prodeji potravin. Více než před půl stoletím překročila anglická značka hranice kontinentální Evropy a rozkročila se dál.

  • Celé portofolio kolekcí Marks & Spencer se cíleně soustřeďuje vždy na jistý typ klienta, aktivního, usedlejšího - v dané věkové kategorii.

Skoro o sto let je mladší německá značka New Yorker, teprve v roce 1971 se objevil ve Flensburgu první obchod s džínami. Ale již za deset let se obchody, na kterých v červeném viditelném logu velké Y rozevírá náruč ke všem mladým klientů, objevily po celém Německu. Nová značka se rychle usadila na vedoucím místě v maloobchodu s textilním zbožím a v roce 1994 expandoval New Yorker nejen do nových spolkových německých zemí, kde byla tato osvěžující mladistvá móda nadšeně uvítána.

Kdy se ocitly v České republice?

Obě módní značky vytvořily obchodní řetězce kolem celého světa, se svými „základnami“ se objevily v Čechách v prvním desetiletí po listopadové revoluci, v roce 1996 do centra Prahy vstoupil Marks & Spencer, o dva roky později se New Yorker objevil v Brně. Dnes světélkuje M&S zatím na sedmnácti místech v republice, módní společnost New Yorker umístila svou značku nad dvaceti dvěma prodejnami (poslední se slávou otevřela před několika dny v Praze).

Komu jsou určeny především?

New Yorker obléká především teenagery a mladé lidi – mezi dvanácti až čtyřiceti, a to pro veškeré aktivity, které jim běžný i víkendový rytmus přináší.

  • Jedná se o trendy, ležérní kolekce, s příjemnou střihovou drzostí v celém sortimentu oblečení – vše za přiměřené ceny.
  • Vládnou tady pochopitelně džíny a sportovní oblečení, kultovní trička s potiskem nechybí v žádné kolekci.
  • Širokou škálu produktů vtipně zakončuje spodní prádlo, plavky a doplňky – tedy opasky, šátky, kabelky, bižuterie a obuv.
  • Oblíbené kolekce tvoří především značky Fishbone, Fischbone Sister, Smog a Censored.

Marks & Spencer obleče od hlavy až k patě do svých velikostí drobné i velké ženy, muže a také děti.

  • Velikost „UK“ s označením 8 je srovnatelná s eurovelikostí 36, škála stoupá až do čísla 22 (50).
  • Kvalitní universální „basic“ sortiment může nosit modelka Twiggy zcela mladá – ta skutečně poprvé oblékla modely značky v roce 1967, naposledy zapózovala jako zralá žena před několika lety. A Marks & Spencer jí sluší pořád…
  • Značka si zakládá na technologických inovacích, nejen její hedvábné halenky patří do pračky.
  • Jednotlivé linie jsou efektní a mladistvé (Per Una) s italským šmrcem, na dalších štendrech zase najdete stabilně hledané kvalitní oblečení za dostupnou cenu, prostě klasiku.

Hity sezony

Každá sezona má své favority, na tipy oblíbených produktů pro jarní sezonu jsme se zeptali PR manažerek obou značek. Jana Matúšová uvedla, že za zastavení v obchodě Marks & Spencer stojí mimo jiné zbrusu nová linie Limited Collection, která úspěšně přejímá hlavní hity ze světových mol. Určitě si své zájemce najdou třeba tuniky zakončené četnými volány, s batikou i květinovým potiskem. Všechno oblečení je střižené podle letošního retrotrendu 70. let, tedy v maxidélce, nádherný je vzor květinových motýlů.

  • Nezapomeňte si vyzkoušet brýle s kovovými obroučkami a dvojitým nosníkem.

Jana Baumruková ze společnosti New Yorker zase uvedla, že hitem se stanou zaručeně svítivé neónové odstíny, romantické květinové tisky, džínovina (především pro léto v pomněnkové), vedle oblečení i obuvi nechybí samozřejmě zbrusu nová trička a topy. Vedle dívčích kolekcí jsou pro mladé muži připraveny nejen na víkend kostkované kraťasy, šátky Arafat a zajímavě řešené hodinky.

  • A její top tip na tuto sezonu? Celá škála modré a vedle ní béžová.

(pokračování)