Krevní tlak: Každý se obává vysokého, před nebezpečím ale varuje i nízký tlak

Nepodceňujte krevní tlak
Nepodceňujte krevní tlak

Problémy s krevním tlakem není radno podceňovat, ať jeho hodnoty míří směrem nahoru nebo dolů.

Ideální hodnoty krevního tlaku jsou 120/80 mm Hg, jen málokdo jich však dosáhne. Do tabulek se nevejdou diabetici, senioři, workoholici, těhotné ženy nebo kojenci, pro které platí úplně jiná čísla. Zatímco pro zdravého člověka je snesitelná i hodnota 140/90 mm Hg, pro pacienta s cukrovkou už jde o velmi vážný stav, u dětí se rozdíl mezi optimální hodnotou a rizikem pohybuje mezi 80/45 - 85/50 mm Hg.

Hypertenze

Příliš vysoký krevní tlak může způsobit spoustu potíží jako zadýchávání, zvýšené riziko mrtvice, demence, srdečního selhání, poškození ledvin, zhoršení zraku a urychlení aterosklerózy.

Hypotenze

Nízký krevní tlak není tak častý jako hypertenze, o to je ale nebezpečnější. Průtok krve se snižuje a tělo je oslabené a malátné. Člověk se hůře orientuje a upadá do mdlob. Zároveň může jít ruku v ruce s nádorovým onemocněním nebo problémy se štítnou žlázou.

Síla z přírody

Krevní tlak se reguluje pomocí prášků na předpis, ale za zkoušku stojí i některé babské rady a superpotraviny, které má doma úplně každý.

Snížení krevního tlaku je běh na dlouhou trať a nejúčinnější jsou metody, které se opakují několik týdnů. Patří mezi ně dlouhé procházky, hluboké dýchání nebo vyrovnaný jídelníček a omezení pracovní činnosti na maximálně 40 hodin týdně. Přesčasy zvyšují riziko hypertenze o 15 %, protože tělo nemá dostatek času na regeneraci a uvolnění.

Pomoc najdete i na talíři. Omezte sůl, zvyšte příjem brambor a soli, zamilujte si kávu bez kofeinu a dejte šanci ibyškovému čaji.

Nízký krevní tlak je zrádný a pacient musí být velmi důsledný, aby byl výsledek trvalý. Ranní rozcvička a studená sprcha probudí oběhový systém. Dbejte na příjem minimálně 2,5 litru neperlivé vody denně, jezte pravidelně (při pocitu hladu už je příliš pozdě), nebojte se soli a zvyšte příjem zeleniny a vitaminu C. Káva není na škodu, ale u většiny pacientů dojde k rychlému zvýšení a následnému pádu pod původní hodnoty.

Každý musí sám na sobě vypozorovat, co mu pomáhá. Někomu stačí pár klidných nádechů, jinému plátek slaniny, malý stroužek česneku nebo lžička kokosového oleje.

Bílé pláště

V ordinaci lékaře padne na většinu lidí nepříjemný pocit a obavy z nemoci nebo špatné diagnózy. To může zamávat s hodnotami krevního tlaku a vést ke špatnému výsledku. Stres umí tlak zvýšit i snížit. Je lepší pořídit si tlakoměr domů, kde probíhá pravidelné měření v klidu. Stačí pár týdnů pozorování a zapisování do tabulky.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky