Zdravé opalování: 10 mýtů o slunci, které vám mohou ublížit

Zdravé opalování: 10 mýtů o slunci, které vám mohou ublížit
Zdravé opalování: 10 mýtů o slunci, které vám mohou ublížit
Zdroj: Thinkstock.com a archiv

Kolem opalování panuje stále celá řada nebezpečných mýtů. Když si o nich přečtete PRAVDU, vrátí se vám radost z pobytu na sluníčku.

1. mýtus: Opálenou pokožku, například po dovolené, nemusím nijak chránit

Pravda: Maximální ochranný sluneční faktor, který si pokožka přirozeným opalováním po delší dovolené vytvoří, je 4-6. Taková ochrana není pro pobyt na slunci dostatečná, proto je nezbytné používat opalovací kosmetiku neustále. Během léta a po dovolené můžete však výši ochranného slunečního faktoru svých opalovacích přípravků lehce snížit.

2. mýtus: Spálená pokožka do druhého dne zhnědne

Pravda: Záleží na fototypu pokožky. Pokud se spálí člověk s kožním fototypem I., tak samozřejmě nezhnědne. Ale při neopatrném slunění se může spálit i člověk s fototypem III. a ten většinou postupně zhnědne. I když pak často trochu skvrnitě, právě z důvodů předchozího spálení. V žádném případě ale zbytečně neriskujte a používejte kosmetiku s UV filtry - zrudnutí (spálení) je známkou poškození pokožky sluncem, které následně vede k jejímu předčasnému stárnutí a dramaticky zvyšuje riziko vzniku rakoviny kůže.

3. mýtus: Přípravky na opalování tlumí tvorbu vitamínu D, proto bych je neměla používat, nebo je používat jen v omezené míře.

Pravda:  Lidské tělo pro tvorbu vitamínu D, který je nezbytný pro některé životně důležité tělesné funkce, určité množství slunečního světla potřebuje. Pro tento proces není však nutné opalování, stačí jen velice krátký pobyt na slunci - cca 10minutové osvícení obličeje a rukou 3x týdně. Větší množství slunečního záření není k syntéze vitamínu D nutné. V létě se proto rozhodně nemusíte trápit nedostatkem vitamínu D, protože i při použití přípravků s vysokým ochranným faktorem dostatečné množství slunečního záření pro jeho tvorbu určitě vstřebáte. Ani v zimních měsících, kdy je intenzita slunečního záření ve střední Evropě nízká, vám nedostatek vitaminu D většinou nehrozí. Přednost byste v průběhu celého roku měli dát důsledné ochraně a vitamín D dodávat tělu zejména vhodným složením stravy.

4. mýtus: Ve stínu či pod slunečníkem se nemůžu spálit

Pravda: Na to v žádném případě nespoléhejte. Většina slunečníků, ani žádný stín nezarazí UV záření na 100 %. Slunce opaluje i pod hladinou vody, prostupuje sklem a také se odráží od okolního prostředí (sníh, beton, písek), takže ani ve stínu se dokonale neschováte.

5. mýtus: Když je zataženo, nepotřebuji přípravky na opalování

Pravda: Ochranné přípravky byste neměli opomíjet ani při zatažené obloze. Sluneční záření prostupuje i přes mraky, ale jeho intenzita se díky oblakům o něco snižuje. Čím je oblačnost souvislejší, tím méně slunečního záření prostupuje, jakmile jsou mraky roztrhané, dopadá UV záření podstatně více.

6. mýtus: Jakmile pokožka na slunci začne červenat, stačí na pár hodin odejít do stínu a pak se mohu znovu opalovat

Pravda: Proces spálení probíhá několik hodin a dosahuje nejvyšší intenzity po 24 hodinách – takže pokud si na pláži všimnete, že vaše pokožka rudne, je již pozdě. Kůži opakovaně ošetřujte zklidňujícími přípravky a druhý den zarudlá místa zakrývejte oblečením a raději se důsledně vyhýbejte přímému slunci. Po spálení doporučují lékaři jít znovu na slunce až po úplném zklidnění a vyblednutí kůže. A vzhledem k tomu, že se po spálení kůže často olupuje, je nutné následně po spálení vždy používat co nejvyšší ochranné faktory.

7. mýtus: Minerální filtry jsou lepší než chemické

Pravda: Nejsou lepší, ale fungují jiným způsobem. Fyzikální filtr záření odráží, chemický pohlcuje. V případě čistě minerálních filtrů nelze dosáhnout dostatečné ochrany před UVA zářením prostřednictvím vysokých ochranných faktorů. Ve výrobcích značky NIVEA běžně kombinujeme minerální a chemické filtry, což zaručuje maximální širokopásmové ochranné účinky s vyváženým poměrem UVA a UVB filtrů.

8. mýtus: Děti můžete od malička opalovat a libovolně vystavovat sluníčku

Pravda: V žádném případě, naopak. Děti je nutné pečlivě a dostatečně chránit. Dětská kůže je mnohem tenčí než kůže dospělých a neobsahuje tolik pigmentu melaninu. Spálení od slunce v dětském věku navíc rozhoduje o velikosti rizika onemocnění rakovinou kůže a představuje jedno z největších rizik vzniku melanomu v pozdějším věku. Současně ale také podporuje předčasné stárnutí kůže a vznik různých nehezkých degenerativních kožních změn, které se projeví již v časné dospělosti. Děti do jednoho roku věku by proto vůbec neměly být vystavovány přímému slunečnímu záření, od jednoho roku je nutné se na sluneční období předem kompletně připravit – výběrem speciální opalovací kosmetiky, letního oblečení, klobouku a slunečních brýlí. Řiďte se také doporučením, že ani děti, ani dospělí by se neměli slunit v době od 11 do 15 (resp. 12-16) hodin, kdy UV záření dosahuje svého maxima. K ošetření dětské pokožky používejte zásadně speciální voděodolné ochranné opalovací prostředky určené pro děti s vysokým SPF, ideálně SPF 30 a vyšší.

9. mýtus: Pro účinnou ochranu stačí pouze vysoký ochranný faktor UVB

Pravda: Nikoli, pro správnou ochranu je důležité používat kosmetiku s ochranou i proti UVA záření. Paprsky UVA pronikají hluboko do kůže, poškozují její strukturu a způsobují její stárnutí. UVB záření způsobuje zčervenání a spálení kůže. Oba typy záření mohou vést k vážnému poškození kůže, proto je pro ochranu ideální kombinace UVA a UVB filtrů. Měli byste také vědět, že odpovídající ochrana je zaručena pouze v případě, že opalovací přípravek používáte správně. Přípravku se musí aplikovat poměrně velké množství (cca 30 ml pro průměrného dospělého), aby byla výška faktoru, uvedená na obalu výrobku, zaručena. Krémem/mlékem proto nešetřete a na kůži naneste nejlépe větší souvislou vrstvu tak, aby pokožka byla bílá. Pak nechte přípravek vstřebat. Výši ochrany vybírejte podle svého fototypu. Případně se řiďte návodem na etiketě výrobku.

10. mýtus: Dobu vaší ochrany můžete prodloužit opětovným použitím přípravku na opalování. Získáte tak 100% ochranu

Pravda: Opětovné použití přípravku je během dne nezbytné. Při pobytu u vody aplikaci přípravku nejlépe každé 2 hodiny opakujte, i když je přípravek voděodolný, dochází k jeho omývání (při koupání), odplavování potem, můžete ho setřít ručníkem apod. Opakovaným nanášením přípravku však stále poskytujete pokožce pouze takovou ochranu, jakou vlastní výrobek má. Délku ochrany tak neprodlužujete, pouze ji udržujete. Maximální ochranný sluneční faktor, který si pokožka přirozeným opalováním po delší dovolené vytvoří, je 4-6. Taková ochrana není pro pobyt na slunci dostatečná, proto je nezbytné používat opalovací kosmetiku neustále. Během léta a po dovolené můžete však výši ochranného slunečního faktoru svých opalovacích přípravků lehce snížit.

Přípravky, které změní opalování v radost:-)

NIVEA


 

Tip redakce Kafe.cz:

1. 100% neviditelná a spolehlivá ochrana před slunečním zářením. NEVIDITELNÝ SPREJ NA OPALOVÁNÍ. Speciální
průhledné a nemastné složení se ihned vstřebává, nelepí a nezanechává mastný a viditelný film. Vysoce účinný poměr
UVA a UVB filtrů poskytuje pokožce okamžitou ochranu před slunečním zářením. Je voděodolný.
OF 10 • 200 ml • 234,90 Kč* OF 20 • 200 ml • 289,90 Kč* OF 30 • 200 ml • 319,90 Kč*
2. Díky kapesnímu balení ho můžete mít stále po ruce! KAPESNÍ DĚTSKÉ MLÉKO NA OPALOVÁNÍ. Okamžitá ochrana
kdekoliv a kdykoliv je potřeba. Praktické balení v sobě ukrývá speciální voděodolné složení, které díky vyváženému
poměru UVA a UVB filtrů poskytuje dětské pokožce okamžitou ochranu před spálením. Velmi lehké, nemastné složení
se snadno nanáší a rychle se vstřebává. OF 30 • 50 ml • 144,90 Kč* OF 50 • 50 ml • 164,90 Kč*
*Nezávazné cenové doporučení.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky