Pronásledují vás noční můry? Tohle jsou možné příčiny

Sny jsou spojovány s REM fází spánku, kdy mozek zpracovává vzpomínky a informace z každodenního života. Proč se tyto obrazy někdy promění v noční můry, ze kterých se probouzíme s pocity hrůzy a děsu? Odborníci uvádějí sedm možných důvodů.

1. Špatný spánkový režim

Spánek má různé fáze, které se cyklicky opakují. Každý cyklus trvá asi 90 minut. Abychom se prospali opravdu kvalitně, měl by náš spánek projít čtyřmi cykly v kuse, jeho přerušení totiž může zahýbat s naší psychikou i s obsahem snů. Doporučuje se proto spát aspoň 7 hodin v kuse každou noc. Pokud si dáte v neděli odpoledne na dvě hodiny šlofíčka a večer nemůžete zabrat až do jedné, přičemž budík vám zazvoní v šest ráno, sice jste dohromady naspali 7 hodin, ale spánek přesto nebyl dostatečný.

2. Těžká a ostrá jídla před spaním

Zní to jako hloupost, že by se pálivá omáčka z chilli papriček v našem mozku přeměnila na ďábelkou saň sršící oheň, ale podle zkušeností mnoha lidí mohou ostrá jídla opravdu způsobovat špatné sny. Zrychlují totiž metabolismus a podporují aktivitu mozku ve spánku. Stejně tak na mozek působí i jídla mastná a těžká, která nutí tělo víc pracovat. Lisa Medalie z univerzity v Chicagu radí, abychom tři hodiny před spaním raději nejedli vůbec nic.

3. Usínání u televize

Televize a počítače by se měly před večerkou vypnout. Zdravý spánek je narušován nejen zářením, ale i sledovanými detektivkami a horory. "Naše sny vycházejí z podvědomí," říká klinický psycholog Steve Orma, "takže když se večer díváte na televizi nebo třeba jen čtete knížku se silně emocionálním obsahem, vaše podvědomí tomu přidá větší váhu a vyrovnává se s tím ve snech."

4. Spánková apnoe

Spánková apnoe je poměrně častá porucha projevující se zástavou dechu během spánku. Je provázena chrápáním a sníženou zásobou těla kyslíkem. Pacient se často budí a lapá po dechu, což výrazně narušuje kvalitu spánku. "Nedostatek kyslíku může způsobit nepříjemné sny podivného a negativního charakteru," míní odborník na spánek Dr. Michael Breus.

5. Stres a úzkost

Je všeobecně známo, že stres škodí zdraví, a není tedy s podivem, že nepůsobí dobře ani na spánek. Zvláště problematické jsou úzkostné stavy a deprese, které vedou k nespavosti. Když se pak mozek snaží dohnat spánkový dluh, sny bývají velmi intenzivní. Pokud vás děsí noční můry po konkrétní traumatické události, měli byste vyhledat odbornou pomoc a zkusit terapii.

6. Prášky na spaní

V dnešní době si na všechno bereme pilulky, usínání nevyjímaje. Prášky na spaní ale způsobují opravdu tvrdý spánek, provázený často až extrémně živými sny.

7. Medikamenty a alkohol

Mozek je velmi citlivý na jakoukoli chemii, takže kvalitu spánku a snění můžou ovlivnit i jiné pilulky, nejen ty na spaní. Například prášky na krevní tlak nebo na odvykání kouření jsou známými spouštěči nočních můr, některá antidepresiva naopak fázi REM spánku potlačují, o to intenzivnější jsou ale sny ve chvíli, kdy tyto pilulky přestanete brát. Podobný efekt má také alkohol a marihuana - první noc po jejich požití se vám nezdá skoro nic, druhou noc pak následuje můra.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek