Koktejly, které mají nahradit jídlo, jsou na tom výživově stejně jako bílá mouka

Zdroj: shutterstock
Prohlédněte si všechny fotografie (13)

Palmový olej je nenápadný zabiják, máme se mu vyhnout. Salámy a párky způsobují rakovinu, zelenina může být zase plná pesticidů. Všude moc soli, cukrů a éček. Valí se na nás samá varování a často protichůdné rady. Jenže co je tedy opravdu zdravé a čím nahradit nevhodné potraviny?

V galerii se dozvíte, jak konečně zhubnout.

Už je to skoro jako mánie. S lupou procházíme obchody a studujeme etikety. Zkoumáme, co jíme.

Řešíme to v rodinách a s přáteli. Dnes a denně vstřebáváme velké množství povětšinou zcela protichůdných informací o tom, co je a není zdravé, takže nakonec jsme při tvorbě jídelníčku bezradní.

Odborníci se většinou suše shodují, že ideální je pestrá a rozmanitá strava, bohatá na ovoce a zeleninu, mléčné výrobky a ryby. K tomu je namístě střídmá konzumace sladkostí a slaných pochutin. Jenže toto doporučení je až moc obecné.

FENOMÉN SUPERPOTRAVIN

Často se dnes skloňuje pojem superpotravina. V definici zaznívá, že má obsahovat mimořádně vysoké množství živin – jinak už se vědci, lékaři a výživoví poradci příliš neshodnou. Často je superpotravina prezentována v podobě exotických plodin, které jsou bohaté na vitaminy, minerální prvky, stopové prvky, aminokyseliny, enzymy, vlákninu a antioxidanty. Mají to být třeba avokádo, borůvky, mořské řasy, chia semínka a spousta dalších plodů často s cizojazyčnými názvy.

Někdo zase tvrdí, že výhodou superpotravin má být komplexní obsah živin přesně v takové podobě, v jaké se v původní přirozené potravině nacházejí. Jindy se pro změnu představují v podobě prášků a různých tablet jako doplňky stravy. Tedy trend různých koktejlů, které mají nahradit běžné jídlo.

A nakonec stejně tak platí, že potřebné živiny má obyčejná (a dnes především kvůli lepku často kritizovaná) bílá mouka. Obsahuje hodnotné rostlinné bílkoviny, beta glukany (unikátní přírodní komplexní polysacharidy, které jsou schopné podporovat obranné reakce organismu proti bakteriálním a parazitárním chorobám) a minerální látky. Takže babo raď.

KE ZDRAVÉ STRAVĚ ZDRAVÝ ROZUM

Starat se o to, co jíme, je samozřejmě prospěšné. Mnoho produktů na trhu (zejména v případě polotovarů) je víc koktejl chemických látek než potravina. Přibývá alergií, děti tloustnou (ale také paradoxně lékaři u těch menších zjišťují v poslední době nedostatek živin a železa, protože dostávají málo červeného masa), u dospělé populace pořád přibývá cukrovky a Češi se řadí na přední příčky v úmrtnosti na kardiovaskulární onemocnění.

Jenže pozor, třeba posledně jmenovaný problém nemusí být z přemíry tuků a kouření. Naznačuje to známý tzv. francouzský paradox, kdy Francouzi i přes to, že mají ve srovnání s Američany vysokou spotřebu nasycených tuků, méně sportují a více kouří, trpí mnohem méně na kardiovaskulární onemocnění.

Má se za to, že jim pomáhá vyšší konzumace červeného vína, kterému holdují. Ovšem ani velké množství provedených studií nic takového přímo nepotvrdilo.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky