Staňte se předplatitelem našich časopisů
mojepredplatne.cz

Všechno, co víte o jídle, je špatně II.

Ovoce není to nejvýživnější, co můžete jíst. Cholesterol v jídle nemá vliv na cholesterol v krvi. To jsou další ze šokujících zjištění, která přinesla jistá britská odbornice na výživu.

Mýtus 6: Saturované tuky způsobují infarkt
Z tohoto názoru jsme během posledních 50 let udělali jeden z pilířů zdravé výživy. Ve skutečnosti ale žádný výzkum nikdy neprokázal spojitost mezi konzumací saturovaných tuků a infarkty, natožpak že by tyto tuky byly příčinou infarktů.

KAFE.cz zjistilo:
Co jsou to saturované tuky?
Saturované tuky jsou hlavní příčinou nemocí srdce a cév, např. infarktu myokardu. 90 % jich pochází z živočišných potravin. Hlavními zdroji jsou maso, mléko, mléčné výrobky a vejce.

Mýtus 7: Cholesterol je nepřítelem diet
Některým odborníkům připadá nesmyslné, že se stanovuje hladina zdravého cholesterolu. Pokud řekneme, že by nikdo neměl mít hladinu cholesterolu vyšší než 5 mmol/l, je to jako tvrdit, že by lidé měli měřit do 165 cm a všechny vyšší lidi je třeba zkrátit. Už před 60 lety řekl Ancel Keys (a dožil se 100 let), který se studiem problému vážně zabýval, že cholesterol v jídle nemá vliv na cholesterol v krvi. Nepřirozené je především to, kolik konzumujeme uhlohydrátů, které určují hladiny triglyceridů – to je to, co by na vašem cholesterolu mělo lékaře zajímat nejvíce.

KAFE.cz zjistilo:
Co jsou to triglyceridy?
Triglyceridy jsou tuky obsažené v potravě, které jsou složeny z tří mastných kyselin navázaných na glycerol. Vyskytují se v krvi a slouží jako hlavní zdroj energie.

Mýtus 8: Měli bychom jíst víc vlákniny
Už dobrých 30 let cpou lidé svoje těla vlákninou, aby si zajistili pocit plnosti a udrželi trávení v dobrém stavu. To není vhodné. Rada jíst více vlákniny byla spojena s teorií, že je třeba pročišťovat náš trávicí systém. Jenže spousta důležitých minerálů je už tak absorbována ve střevech, tak proč se snažit zbavit se úplně všech? Raději bychom se měli naučit nejíst tělu škodící potraviny.

Mýtus 9: Denně musíte jíst pět porcí ovoce a zeleniny
Jde o jednu z nejznámějších rad, ale pokud si myslíte, že byla založena na důkazech o prospěšnosti zdraví, jste na omylu. Jde o výsledek kampaně z roku 1991. Tehdy se 25 prodejců ovoce a zeleniny spojilo s Americkým národním institutem pro boj s rakovinou a společně začali razit heslo o pěti denních porcích. Nikdy ale nepředložili důkazy, jak moc pojídání jejich výrobků pomohlo v boji s rakovinou.

Mýtus 10: Ovoce a zelenina jsou tím nejvýživnějším, co můžete jíst
To není tak jisté. Zelenina je samozřejmě velmi prospěšnou součástí diet – pokud je podávána na másle, které dodá tělu tuk rozpouštějící vitaminy – ale fruktóza – ovocný cukr – se dostává rovnou do jater a ukládá se jako tuk. Pokud chcete zhubnout, raději se ovoci vyhněte. Vitaminy a minerály v produktech ze zvířat, jako jsou maso, ryby, vejce nebo mléčné výrobky, hravě porazí ty, které vám dává ovoce. To ale neznamená zanevřít na ovoce úplně – ale všeho s mírou.
 

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky