Koncentrace vůní
Na poli vůní a parfémů je občas těžké se zorientovat. Odlišuje je aroma a jeho podíl v každé vůni. Esence, oleje a aromatické složky bývají rozpuštěny v ethanolu, silném alkoholu nebo jejich kombinaci. Jak se roztok postupně vypařuje, dává prostor pro jednotlivé složky a vůně se během dne lehce mění.
Parfum: Nejluxusnější vůně, která obsahuje 15 - 40% aromatických složek. Tím je zaručena několikahodinová výdrž. Bohužel je pro mnoho žen příliš těžká a s květinovými a lehkými tóny si moc nerozumí.
Eau de Parfum (EdP): Drtivá většina vůní spadá do této kategorie, s podílem aromat kolem 15% jsou ideální pro každodenní nošení, nejsou zbytečně silné ani drahé.
Eau de Toilette (EdT): Zředěné koncentráty eau de parfum jsou sice levnější, ale nabízí o téměř polovinu kratší výdrž (jen kolem 4 hodin). Aromatická složka tvoří maximálně 10%.
Eau de Cologne (EdC): Termín označující kolínskou, kterou v roce 1709 vytvořil Giovanni Maria Farina, se stal inspirací pro skupinu vůní s nízkou koncentrací aromat - 3 - 8%. Dnes je však mylně spojován s parfémy pro muže.
Eau Fraiche: Roztoky vody a aromat se liší svým základem, není v nich totiž žádný alkohol. Produkty mají nelichotivé označení "mists" a obsahují sotva 3% čisté vůně.
Pyramida vůně
Téměř každá celebrita má dnes svou vůni a mohlo by se zdát, že jde o snadný byznys. Opak je pravdou. Jde o složitý proces, kdy se musí pečlivě vybírat jednotlivé suroviny a vůně. Stačí kapička navíc a omamná vůně se během chvilky promění v odporný a štiplatý patok. Ne náhodou se mluví o kompozicích, které byly ještě donedávna typické jen pro svět hudby. Vždy je třeba poskládat vůně tak, aby se vinuly od vršku dolů k nejhlubším a nejtrvalejším tónům.
Hlava (1) - Jedná se "nejpovrchnější" tóny, které utváří dojem. Cítíte je jako první, ale jen se mihnou a nechají prostor dalším složkám. Většinou mají silnější vůni citrusů nebo výrazných bylinek.
Srdce (2) - Střed každé vůně je silný, budete ho cítit několik hodin od aplikace. Po vyprchání bylinkových aromat se projeví právě střední tóny s dřevitou, květinovou nebo kořeněnou vůní.
Základ (3) - Základ parfému nemusí vonět každému, o výsledku to však nic nevypovídá. Jsou to těžké kombinace z dřevin, pižma a jantaru. Jejich složení je v drtivé většině stejné, dolaďují je právě střední a vrchní tóny.
Třikrát to nejlepší
Výběr toho správného parfému je běh na dlouhou trať. Musí lahodit vašim smyslům a sednout k typu osobnosti. Těžká vůně s pomeranči bude ladit k zaneprázdněné manažerce, parfém připomínající svěží vánek zase k mladé dívce, květinová rošáda je jako dělaná pro ženy plné elánu a tak bychom mohli pokračovat ještě dlouho.
Vůně hlavy
Jednou z nejpopulárnějších vůní je bergamot. Tvoří základ téměř poloviny všech dostupných parfémů. Snese se s květinovou, ovocnou i lehce orientální vůní. Na paty mu ale šlape mandarinka a lehce pikantní růžový pepř.
Vůně srdce
Chuť citrusů nesedí každému, ale na poli vůní jasně vyhrává. Důkazem jsou pomerančové květy, které mají hlubokou a sladkou vůni získávanou z kvítků nahořklého pomerančovníku. V těsném závěsu jsou dvě odrůdy jasmínu, které se liší jen regionem původu.
Od základů
Jen málokdo si dokáže vybavit vůni jantaru. Získává se z fosilizované pryskyřice a jedná se podmanivou a dřevitou vůni. Je absolutním vítězem všech vůní. Bohužel je proces získávání velice drahý a bývá nahrazován syntetickými látkami. Nebo můžete zkusit živočišné pižmo a santal, které jantar pomalu vytlačují.