Velikonoční přejídání: Pozor, tohle vám hrozí

Zdroj: Profimedia.cz

Vejce, mazanec, beránek, řízky, bramborový salát, kachna se zelím – to jsou jen některé z dobrot, které se objevují na velikonočním stole. Ale pozor! Spousta jídla a pití našemu zdraví rozhodně neprospěje. Víte, co vám hrozí?

Nejen nevolnosti, pálení žáhy a zvracení, či střevní problémy, ale mnohem závažnější věci nás mohou potkat, pokud svoje tělo vystavíme občasnému přejídání. A tak se lékaři v době svátků často setkávají se žlučníkovými kolikami nebo akutními záněty slinivky břišní. Že nejde o legraci, dokládá i fakt, že některé mohou končit i smrtí!

Diabetici, pozor

Podle výzkumu, který provedli američtí vědci, může být přejídání doslova smrtící hrozbou pro diabetiky, kteří o své chorobě zatím nevědí. Lidé, kteří se hojně přejí nezdravým jídlem, minimálně se pohybují a nevědí o své vysoké hladině cukru, se vystavují velkému nebezpečí. Přejídání totiž vede nejen ke zvýšenému cukru, ale ohrožuje také ledviny, může způsobit infarkt a nepříznivě ovlivňuje krevní tlak. Odborníci proto varují – na následky přejídání zemře každý rok mnoho lidí, kteří vůbec netuší, že mají cukrovku!

Stojí za tím mozek?

Co stojí za tím, že někteří lidé jídlu prostě neodolají? S vysvětlením přišli britští vědci: za všechno může mozek. Jídlo podle nich funguje jako odměna a podobně jako sex zvedá hladinu endorfinů, které nám dělají dobře. Podle Britů si to, jaký máme vztah k jídlu, přebírá mozek – u lidí, kteří mají vyšší citlivost na odměnu, se totiž až dvakrát zvýší intenzita mozku v pěti klíčových oblastech, a to už tehdy, když se podívají jen na obrázek nějaké dobroty!

Jezte a pijte s mírou

Pokud si pořádnou porci jídla dopřejete jen na Velikonoční pondělí, nic hrozného se neděje. Maximálně vám nebude dobře. Horší však je, když s nepřiměřenou konzumací jídla začnete už o týden dříve. Kromě náhlých zdravotních problémů můžete totiž také přibrat a kila se shazují velmi obtížně. Odborníci se proto shodují v jednom – jezte střídmě, pohybujte se a pijte hodně vody. Dokáže totiž dobře zaplnit žaludek a sníte méně. A pokud vás přepadne mlsná, spíše než velikonočnímu beránkovi dejte přednost čerstvému ovoci!

Když alkohol, tak víno

Velký pozor je třeba dát také na alkohol. Především pánové, kteří na pití nejsou zvyklí a na Velikonoční pondělí dostanou místo mrskuta po sklence slivovice, si zadělávají na problém. Právě nadměrné pití totiž vyprovokuje až 40 % potíží se slinivkou! Alkohol je totiž přímo kalorickou bombou – jedno deci destilátu obsahuje přes tisíc kilojoulů a tělu dodá více kalorií než většina nedietních potravin. Vysokým obsahem cukru se může chlubit také pivo, které navíc podporuje ukládání tuků především v oblasti břicha. Pokud si tedy chcete dopřát alkohol – nejméně kalorickým je suché bílé či červené víno.

Hádáte se? Může za to jídlo!

Přejídání vede nejen ke zdravotním problémům, ale také k hádkám. S tímto varováním přišla britská Královská lékařská společnost. Tradiční velikonoční jídla mají málo vitamínů a minerálů, ale zato hojně podporují tvorbu cukru v krvi. A když se po hlavním jídle přidá ještě nějaká sladkost a k tomu se na návštěvě objeví tchyně, působí to podle Britů jako výbušná směs. Jak tedy vyzrát na hádky a přejídání? Jíst dietně, nezvat tchyni a místo alkoholu si dát zelený či mátový čaj. Otázkou je, zda by hádky na Velikonoce s prázdným žaludkem, o vodě a bez tchyně nebyly ještě horší.

Kafe.cz zjistilo:

Jedno jediné vajíčko obsahuje zhruba 200 mg cholesterolu. Abyste se vyhnuli riziku kardiovaskulárních chorob, neměl by příjem přesáhnout 300 mg denně. Například britská studie potvrdila, že lidé konzumující víc než 6 vajec týdně měli 2,7 vyšší riziko úmrtí na nemoci srdce a cév! Pokud tedy vymrskáte hodně vařených vajec, určitě není dobrý nápad konzumovat je ještě týden po Velikonocích v různých úpravách…

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky