Trenér radí: Jak na posilovny

Kolik času je ještě zdravé strávit v posilovně? Opravdu se ženy stydí cvičit před muži? A mohou u nás fungovat tzv. outdoor posilovny jako v Kalifornii? Na otázky, na které asi neznáte odpověď, odpovídá osobní trenér fitness a wellness Martin Hojda.

Zdá se, že Češi jsou – co se posiloven týká – stále extrémisty – buď chodí posilovat téměř denně, nebo se posilovně vyhýbají velkým obloukem. Je to tak?

„Ano, v posilovnách vídám v podstatě téměř stejné tváře. Situace se ale zlepšuje. Mnoho lidí si dnes víc a víc uvědomuje, že potřebuje komplexní symetrické cvičení v podobě kvalitního strečinku a cíleného posilování zejména břišních a zádových svalů.“

Jaká je zdravá míra frekvence návštěv? A jakou dobu by měl člověk v posilovně strávit?

„Je to velmi individuální. Optimální je dvakrát až třikrát týdně alespoň hodinu. Pokud má někdo posilovnu jako doplněk, vystačí si i s jednou návštěvou za týden.“

Opravdu se dá každému sestavit program na tělo tak, aby splnil očekávání?

„Dosažení výsledků ze cvičení je bohužel závislé na mnoha faktorech. Trenér otestuje klienta, sestaví mu trénink a naučí ho správné technice provedení cviků. Ukáže mu jakousi cestu, po které by měl jít. To ostatní je pak o motivaci a nasazení.“

Od kolika let je cvičení v posilovně doporučováno?

„Z mého pohledu je vhodný věk okolo puberty, kdy se pohybová soustava utváří do finální podoby. Růstový hormon významně prodlužuje kosti a zejména páteř potřebuje zpevnit a posílit okolními svaly, aby se nevytvořila skolióza či jiné deformace. Velmi vhodné je, když na cvičení dohlíží trenér a dbá na správné provedení cviků.“

Doporučuje se cvičení v posilovně kombinovat s ostatními sporty, třeba se squashem či aerobikem?

„Posilovna je sice univerzální prostředek ke zlepšení kondice, zpevnění svalů, vytvarování postavy a vyčištění hlavy od stresu. Málokdo však cvičí až tak intenzivně, aby se jeho tepová frekvence dostala tak vysoko, aby docházelo k tréninku vytrvalosti a zlepšil se i celý kardio systém. Proto je optimální kombinace s nějakým aerobním sportem, který navíc podporuje i hravost. (usmívá se)

Určitě se často setkáváte s tím, že se lidem nechce jít cvičit do zavřené místnosti, když je venku krásně. Neexistují nějaké outdoor posilovny?

 „Outdoor posilovna je skvělá myšlenka, ale v našich zeměpisných podmínkách asi těžko proveditelná. Například v Kalifornii existují posilovny pod širým nebem přímo na plážích. U nás by to mohlo být spíše sezónní cvičení, a to ještě pokud by zrovna přálo počasí.“

Ženy se často stydí cvičit před muži. Máte pro ně nějaké řešení?

„Ženy, které se stydí cvičit před muži, mohou částečně postrádat sebevědomí. Existuje řešení v podobě návštěvy fitness centra určeného jen pro ženy, případně mohou nějaký čas cvičit doma, aby se jejich sebevědomí utužilo. Jako návod je vhodná knížka nebo DVD o cvičení.“

Může posilovna pomáhat například i jako rehabilitace po úrazu? V jakých případech?

„Posilování a strečink může navázat na předešlou rehabilitaci, ale je nutný souhlas lékaře. Cvičení by pak mělo probíhat pod vedením kvalifikovaného trenéra, který může ještě cvičební program konzultovat s lékařem či fyzioterapeutem. Velmi často pracuji s lidmi, kteří jsou po výhřezu meziobratlové ploténky či po plastice kolene, cvičení jim velmi prospívá.“

Co si přejí zákazníci nejčastěji – zhubnout, posílit? Je nějaká průměrná doba, za kterou zhubne člověk cca 5 kg nadváhy?

„Většinou by si každý rád zlepšil kondici, zpevnil tělo a shodil nějaké to kilo. Obecně lze říci, že 5 kg lze průměrně odbourat za dva tři měsíce pravidelného cvičení a úpravou stravovacích návyků.“

Zajímá vás více?

Navštivte veletrh Wellness Balnea

Už čtvrtý mezinárodní veletrh lázeňství, rehabilitace, regenerace, estetiky a fitness proběhne ve dnech 11. až 14. září ve výstavním areálu PVA Letňany Praha. Bližší informace najdete na internetové adrese www.wellness-balnea.cz.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek