Tréma - jak s ní bojovat?

Občas pomáhá, většinou škodí. Čtěte naše rady, jak na ni.

Musíte přednést referát ve škole nebo před kolegy v práci, složit náročnou zkoušku, jít na pohovor do zaměstnání, a nebo na první rande... Už den předtím ale máte divný pocit v břiše a v myšlenkách se vám přehrávají ty nejtrapnější situace...

Máte prostě trému. Slovo tréma je odvozeno od latinského slova tremere a jde o psychický stav emočního napětí, ke kterému dochází právě zpravidla bezprostředně před nějakou pro vás důležitou situací. Mezi hlavní příznaky trémy patří:

  • celkový třes nebo třes rukou
  • bušení srdce
  • pocení nebo zimnice
  • sucho v ústech
  • zrychlený tep

Často dochází i k nepříjemným bolestem břicha a poruchám příjmu potravy...

Tréma ale nemusí být jen negativní. Mnoho jedinců se právě díky ní vybičuje k mnohem lepším výkonům, mysl je soustředěnější a lze podat i nadstandardní výsledek.

Jak jsme s trémou uspěli my dospělí?

Trému prožívá skutečně každý člověk a to již od dětství. Liší se intenzitou projevů a také tím, jak moc ovlivní danou situaci, která trému přivodila. Pokud je váš výkon dobrý či lepší než jste předpokládali, pak je vaše tréma zdravá. Pokud vás ale paralyzuje a nejste vůbec schopní výkon zvládnout, pak je třeba si pomoci osvědčenými metodami k vedoucí k jejímu lepšímu zvládnutí, v krajních případech lze uvažovat například o odborné konzultaci s psychologem.

A co děti?

Přehnaná tréma u dětí svědčí o tom, že z nich mohou být do budoucna perfekcionisté. Mají na sebe již tak záhy velké nároky, smysl pro povinnost je příliš přehnaná. Je potřeba proto děti i za nepovedený výkon pochválit a vyzdvihnout pozitivní stránky. V žádném případě se nedoporučuje dětem dávat za vzor lepší kamarády nebo je kárat či ukládat za nezvládnutí úkolu tresty.

Co s ní?

Existuje několik způsobů, jak s trémou bojovat, ale každý člověk musí nalézt sám vlastní způsob, jak v rámci možnosti nad ní zvítězit.

Kafe.cz radí: Naše tipy

  1. V prvé řadě je dobré zaměřit se na pravidelné a kvalitní dýchání, fráze zhluboka dýchat zde platí bezezbytku. 
  2. Pomáhá také meditace. 
  3. Procházka na čerstvém vzduchu neuškodí a naopak vás přivede na jiné myšlenky. 
  4. Debata s někým blízkým na jiné téma může rozptýlit. 
  5. Obecně pomáhá též časté opakování stresové situace – čím častěji například vystupujeme před lidmi, tím se pro nás situace stává známější a tréma postupně slábne. 
  6. Rozhodně nepomáhá styk s dalšími lidmi, kteří mají trému ze stejného důvodu. Jejich stres vám na klidu rozhodně nepřidá. 
  7. K medikamentům se uchylujeme jen v opravdu nejkrizovějších případech a po dohodě s psychologem či psychiatrem.

 

Další články

čtenářů si právě čte tento článek