Staňte se předplatitelem našich časopisů
mojepredplatne.cz

Sporty pro naše záda

Zdroj: Profimedia.cz

Miliony lidí trpí bolestí zad. Na vině může být nadváha či nedostatek pohybu. Jaké sporty jsou pro naše záda nejlepší a co nám pomůže v případě, že už nemůžeme trápení vydržet?

Aerobik

Díky aerobiku zesílíte důležité skupiny svalů, procvičíte koordinaci a posílíte oběhový systém. Účelný je hodinový trénink třikrát týdně.

Pozor: Abyste předcházela jednostrannému zatížení kloubů, měla byste měnit zaměření tréninku.

Chůze

Oběhový systém, svaly a látková výměna budou zlehka posilovány. Vaše vytrvalostní výkonnost se zlepší, pokud budete chodit na dvouhodinové procházky dvakrát až třikrát do týdne.

Pozor: Kdo trpí problémy s oběhovým systémem, měl by se vzdát velkých stoupáních. Při chůzi z kopce by se vám navíc mohly zhoršit problémy s páteří.

Nordická chůze

Tento sport je ideální, neboť podporuje svaly zádové, na nohou a pažích a posiluje oběhový systém. Harmonické pohyby dokonce uvolňují neústupné svalové napětí v oblasti ramen a šíje.

Pozor: Dbejte na to, abyste příliš nezatěžovala páteř.

Záda, Bolest, Sport Záda, Bolest, Sport Zdroj: Profimedia.cz

Plavání

Tento vodní sport šetrně posiluje záda. Páteř zatěžuje jen nepatrně, posiluje oběhový systém a podněcuje látkovou výměnu. Znak a kraul jsou obzvlášť citlivé k zádům. Choďte si zaplavat několikrát za týden, stačí půlhodinka.

Pozor: Plavání stylu prsa vede k hypertenzi hrudní a krční páteře a může způsobit napnutí šíje.

Kafe.cz zjistilo

Jak si sama pomůžete při akutních bolestech

  • Trpíte-li silnými bolestmi a můžete se hýbat, zkuste si najít vhodnou polohu, ve které vás trápení přejde.
  • Položte se na záda, nohy si dejte na vyšší podložku, tak aby kyčelní a kolenní kloub tvořily úhel 90 stupňů.
  • Zima zhruba od mínus 20 stupňů blokuje rozšiřování bolesti. Takový chlad však není vhodný pro prokrvování organismu a látkovou výměnu.
  • Teplo uvolňuje, podporuje prokrvení a mírní bolesti. Při zánětu však tuto metodu nepoužívejte.
  • Ozařujte infračervenou lampou do 150 Wattů postižené místo ze vzdálenosti 20 centimetrů po dobu 30 minut.
  • Výtažky z kořene zvonečníku působí protizánětlivě a tiší bolest.

Tip Kafe.cz

Sport pro lidi nad 50 let

Nebojte se začít znovu se sportem. Vezměte to pěkně pozvolna a dobře si ale zapamatujte následující pravidla:

  1. Nepokoušejte se podat vrcholové výkony jako před lety. Nesrovnávejte se s druhými, začněte pěkně pomalinku.
  2. Raději opakujte určitý cvik méněkrát a dělejte si dostatečně dlouhé přestávky.
  3. Nedělejte žádné trhavé, rychlé pohyby. Když cítíte, že cvik nezvládáte, jednoduše ho vynechte.
  4. Jakmile pocítíte během určitého cviku bolest, přestaňte s ním a raději trénujte jinou část těla.
  5. Kdo má možnost, může jednotlivé cviky prokládat pár minutami na trampolíně.
  6. Zakončete každý trénink protahovacími cviky.
  7. Důležitý je dostatečný odpočinek po cvičení, aby se obnovila energie a tělo se připravilo na další lekci.

Tipy Kafe.cz

  Bolesti zad – Mýty a realita Bolesti zad – Mýty a realita Zdroj: Profimedia.cz

Bolesti zad – Mýty a realita

Chcete vědět více o bolestech zad? Pak si pořiďte tuto knihu. Nejen, že objasňuje nejrůznější příčiny bolesti, ale najdete zde také nejrůznější cviky a pohybové programy, které vám s ní pomohou bojovat.

Cena: 221 Kč (knihy.abz.cz)

  Aby záda nebolela Aby záda nebolela Zdroj: Profimedia.cz

Aby záda nebolela

Sérii praktických cviků na záda najdete také na tomto DVD.

Cena: 97 Kč (arara.cz)

  Nové cvičení na bolavá záda Nové cvičení na bolavá záda Zdroj: Profimedia.cz

Nové cvičení na bolavá záda

Nová kouzelná formule pro záda bez bolesti zní: pohyb místo šetření se. Tak opravdu nikdy neztratíte správné držení těla. Jak na to? To vám poradí tato kniha!

Cena: 179 Kč (academiaknihy.cz)

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Fakta o zubním kazu

Jen málokdo z nás se může pochlubit zářivým úsměvem bez plomb. Zubní kaz mají na svědomí bakterie, které se usídlují v plaku.

Akční letáky