Sportujete? Pozor na »antivitaminy«.

Že naše těla potřebují vitaminy, to asi všichni dobře víme. Možná ale netušíte, že existují záludné látky, které vámi zkonzumované vitaminy ničí a znehodnocují.

Jste-li dbalí svého vyváženého jídelníčku, zakládáte-li si na pokud možno zdravé a vyvážené stravě, holdujete sportu a myslíte si, že tedy děláte pro sebe maximum, možná vás bude zajímat, co a kdo vám může vaše bohulibé plány nepěkně zhatit.

Antivitaminy – o co jde?

Antivitaminy neboli antagonisté vitaminů jsou látky, které brání či ruší absorpci vitaminů. Dlouhodobý nedostatek určitého vitaminu pak mívá za následek např. zhoršení kvality pokožky a vlasů, sníženou imunitu, obtížné hubnutí a mnoho dalších nepříjemností. Antagonistů vitaminů je mnoho, odborníci je dělí do tří kategorií:

1. Látky podobající se svou strukturou určitému druhu vitaminu
Tito »dubléři« se snaží zaujmou místo daného vitaminu v biochemických reakcích probíhajících v organismu. Pokud se jim to podaří, vyřazují jej ze hry.
2. Látky, které zabraňují vstřebávání vitaminů do krevního oběhu
Některé typy sloučenin dokáží v našem těle doslova zajmout vitaminy tak, že z nich vytvoří pro lidský organismus naprosto nevyužitelný komplex. Jinak řečeno, pomeranč jste snědli, ale »Céčko« zůstalo nevyužito.
3. Enzymy zabijáci
Jako jsou nám určité osoby na první pohled nesympatické či sympatické, i naše tělo má některé enzymy rádo a některé rozhodně ne. Existují totiž jisté typy enzymů, jenž umí vitamin rozštěpit na neúčinné sloučeniny. Prostě ho naporcuje tak, že našemu tělu »nechutná«.

Příklady antivitaminů

Syrové sójové boby – jsou úžasnou potravinou, ne však v syrovém stavu! Syrové boby a výrobky z nich vykazují aktivitu proti mnoha vitaminům - B12, A (i proti provitaminu), D, E a K. Tepelné zpracování tuto odvrácenou tvář sóji odstraňuje.
Avidin – tento protein, který nalezneme např. v syrovém vaječném bílku, váže vitamin H (ten je nezbytný pro dobrý stav kůže a vlasů).
Antithiaminové sloučeniny – syrové ryby, krevety, humři, ústřice, langusty, fazole mungo, růžičková kapusta, semena pohanky a červená řepa si nejsou rozhodně sympatičtí s vitaminem B1 (působí proti únavě, příznivě ovlivňuje nervový systém a paměť, podporuje funkci štítné žlázy a je nezbytný pro dobrou činnost střev). Tepelné úpravy zmíněných poživatin negativní účinky ruší.
Hormonální antikoncepce – má kromě svých nesporných kladů i účinky negativní. Mezi nimi dominují zvýšené ztráty vitaminů řady B a kyseliny listové.
Kofein – jste-li náruživý »kafaři«, myslete na vyšší potřebu vitaminu H a »béček«.
Kyselina acetylsalicylová – kterou nalezneme např. v Aspirinu, vás připravuje o většinu významných vitaminů, především - C, B, ale třeba i o vápník a draslík! Antagonistů vitaminů je samozřejmě ještě daleko více. Negativně nás však v tomto ohledu ovlivňuje např. i stres, znečištěné životní prostředí (také kouření) a některé technologické postupy úpravy potravin.

Slyšela jste už o antivitaminech? 

Další články

čtenářů si právě čte tento článek