Rozdíl mezi tím, kolik jíme, a kolik bychom měli jíst, je alarmující. Kde ubrat?

Potraviny

Z průzkumu Světové zdravotnické organizace (WHO), který proběhl ve 187 zemích, vyplynulo, že poprvé v lidské historii obezita představuje větší problém než hladomor. Situace se nezlepší, dokud se lidé nezačnou řídit pravidly zdravého životního stylu. Alarmující infografiku tvoří souhrn britských poznatků; od stravovacích zvyklostí v ČR se bohužel mnoho neliší…

KOLIK ROČNĚ SNÍ OBYVATEL VELKÉ BRITÁNIE

Celkem: 1 270 kg

KOLIK BY MU STAČILO ZKONZUMOVAT

Celkem: 880 kg

1 270 kg je přibližně hmotnost dospělého býka


POTRAVINY, KTERÝCH JÍME MNOHO

Tuky, pomazánky  +700 %

Dochucovadla  +596 %

Maso  +374 %

Nealkoholické nápoje bez čaje, kávy a vody)  +359 %

Obilniny  +163 %

Alkohol  +120 %

Ryby  +114 %

Vejce  +52 %

Mléčné výrobky  +32 %

JEZTE POMALU

Před 30 lety člověk žvýkal sousto 25x, dnes jen 10x. Jídlo rozmixované, vykostěné, bez vlákniny do nás lehce a rychle vklouzne, takže snadno ztratíme přehled, kolik vlastně sníme. Než se do mozku dostane zpráva, že je žaludek plný, nasoukáme do sebe další, už nadbytečnou stravu. +52 % 
  
Mléčné výrobky +32 % 
 
Slané pochoutky +8 %

Cukr +8 %

POTRAVINY, KTERÝCH JÍME MÁLO

Brambory  -15 %

Ovoce  -69 %

Zelenina  -75 %

MNOŽSTVÍ, KTERÉ BYCHOM MĚLI JÍST

Stravovací hříchy Čechů

* Jíme rychle * Hodně solíme * Nejčastěji obědváme v práci 10 minut, maximálně 20 * Jako jediní v Evropě ve velkém jíme polévky * Pijeme hodně slazených limonád * Dáváme si velmi kalorické obědy * Nutriční kvalita nás moc nezajímá

* Nejtypičtějším obědem je kuře * Libujeme si ve smažených a grilovaných jídlech * Potraviny vybíráme podle ceny, ne podle kvality * Rádi jíme večer * Porce jsou nadbytečné, poloprázdný talíř nás děsí * Nenakupujeme čerstvé suroviny * Podléháme výprodejovým akcím potraviny

Chcete shodit?

Stačí zmenšit porce, zvýšit podíl zeleniny, naopak snížit množství příloh, živočišné tuky nahradit rostlinnými (oleje, margaríny), místo limonád pít vodu, méně solit a omezit sladké. A nezapomeňte aspoň občas „hejbnout kostrou“. DŮLEŽITÉ: Najezte se dřív, než pocítíte záchvat hladu.

Některé důvody přejídání

* Stres * Nuda * Místní zvyk * Při odvykání kouření a pití alkoholu * Snaha potěšit toho, kdo jídlo připravil

Nevypínejte mozek Příčinou nadváhy a obezity je mimo jiné bezmyšlenkovitá konzumace, kdy si lidé nedělají hlavu s výběrem a skladbou potravin. To je ovlivněno dnešní všudypřítomností jídla, popularitou kavárenského způsobu života, řetězci rychlého občerstvení a přemírou sladkých nápojů.

986 kg jídla sní v průměru ročně každý Američan, přibližný denní energetický příjem je tedy

2 700 kalorií za den je světový průměr

900 kg potravin spotřebuje ročně průměrný konzument v bohatých zemích

34 % celkové spotřeby potravin průměrného obyvatele USA pocházejí z podniků s rychlým občerstvením (fast food)

LIGHT ZRADA

Nízkotučné margaríny, jogurty, zákusky, dresinky nebo smetanové sýry vás nasytí mnohem méně než plnotučné varianty. Je prokázáno, že lidé, kteří dávají přednost nízkotučným výrobkům, zkonzumují o 50 % víc než ti, kteří si dopřejí plnotučnou stravu.

Logo Květy

Další články

čtenářů si právě čte tento článek