Relaxační technika: Stačí jen 20 minut!

Umíte na chvilku »vypnout« a na nic nemyslet? Nebo prostě nedokážete hodit problémy ani na chvíli za hlavu? Tak zkuste naši relaxační techniku. Pomůže vám uvolnit fyzické i psychické napětí.

Co k tomu potřebujete?

Nic víc než 20 minut klidu. Najděte si chvilku, kdy je nejmenší pravděpodobnost, že vás někdo vyruší nesmyslným dotazem typu »co bude k večeři??«. Klidně se zamkněte k sobě do ložnice. Položte se na podložku a snažte se nemyslet na žádné problémy. V tuto chvíli byste se měla cítit dobře. Mělo by vám být přiměřeně teplo. Pokud netrpíte některou z vážnějších zdravotních komplikací, které znemožňují provádět relaxační techniky, začněte relaxovat.

Jak začít?

První část této relaxační techniky spočívá v sugesci. Ve chvíli, kdy ležíte na podložce, představujte si, že se cítíte velmi příjemně. Postupně myslete na jednotlivé části těla a uvolňujte je. Začněte u nohou. V duchu si říkejte zhruba toto: „Postupně uvolňuji levou nohu, rozlévá se mi do ní příjemné teplo, které mi proudí od chodidel až po stehno. Noha je příjemně těžká, nemusím s ní hýbat. Nyní uvolňuji druhou nohu…“

Pokračujeme stejným způsobem

Poté uvolněte ruce, bříško, záda, hruď a krk. Hlavu nechte až nakonec. V žádném případě si však nenamlouvejte, že je vaše hruď těžká. U slabších typů by taková nevhodná sugesce mohla způsobit dokonce i pocit dušnosti.U relaxace hlavy si zase neříkejte, že je příjemně teplá. Naopak: „Čelo mám příjemné chladné, starosti odplouvají. Nemyslím na nic.“

Opakování je vhodné

Každou sugesci si opakujte v duchu pomalu a několikrát. Koncentrujte se jen na uvolňování jednotlivých částí těla. V tuto chvíli jste jen sama se svým tělem. Nic jiného vás nemusí zajímat, nic jiného není důležité…

Imaginace

Ve chvíli, kdy se cítíte naprosto uvolněná, můžete přejít k druhé části zvané »imaginace«. V této části relaxační techniky si budete představovat pro vás příjemné a uklidňující scenérie. Můžete použít následující: „Je podvečer a já se ocitám na pláži. Dívám se do moře, které příjemně šplouchá. Slyším pravidelné vlny, které narážejí na útesy a je mi příjemně. Slyším hučení moře, které mne uklidňuje...“

Jen příjemné scenérie

Moře můžete samozřejmě nahradit třeba rozkvetlou loukou. Jde o to, abyste si představovala místo, které máte ráda, kde se cítíte dobře, a které vás proto uklidňuje. V těchto představách setrvejte zhruba 7 – 10 minut. Představujte si místo, které máte ráda a dávejte si sugesce. Třeba takovou: „Teď jsem na svém oblíbeném místě a nebudu se už stresovat…“ Sugesce si opakujte několikrát.

Ukončení relaxace

Při ukončování relaxační techniky se vracejte pomalu zpátky. Nejdříve si v duchu říkejte, jak znovu aktivizujete ruce, nohy, bříško a zbývající části vašeho těla. V samotném závěru už jen odpočítávejte: „Až dojdu od desíti k jedničce budu svěží, odpočatá a plná energie: 10, 9, 8, 7, 6...“

Počítejte pomalu

Cítíte se lépe? Pokud se vám naše relaxační technika líbila a zvyknete-li si ji provádět pravidelně, jistě obohatíte váš život. A hlavně vám pravidelné relaxování v budoucnu pomůže lépe zvládat stresové situace.

Tip Kafe.cz:

Tuto relaxační techniku můžete také kombinovat s příjemnou relaxační hudbou.

CD Gentle Karma, Simon Lovelock

CD plné jemné hudby, která vás doprovodí při meditaci, cvičení jógy, Tai Chi či chvílích odpočinku. Tato nevtíravá hudba vám bude dobrým společníkem také při studiu, čtení či léčení. Vysoké tóny flétny a zvonků odlehčují skladby a přináší osvěžení.

Cena: 345 Kč

CD Inkarnation, Oliver Shanti

Tato jemná hudba je Shantiho bestsellerem v oblasti meditační a relaxační hudby. Mistrovský kousek odplavuje stres a napětí - je používán mnoha psychology a terapeuty. Světlo se na tomto albu vtělilo do tónů hudby.

Cena: 460 Kč

Informace na internetu

Jak relaxujete vy? Máte nějakou svou oblíbenou techniku nebo používanou hudbu?

Další články

čtenářů si právě čte tento článek