Řekni nám, jak spíš, my ti řekneme, kde je chyba

Řekni nám, jak spíš, my ti řekneme, kde je chyba
Řekni nám, jak spíš, my ti řekneme, kde je chyba
Zdroj: Thinstock

Trpíte nespavostí, často se v noci budíte a nebo míváte noční můry? Potíž může být v poloze, v níž se do peřin ukládáte.

Mohlo by vás také zajímat: Desatero pro zdravý spánek

Spánkové polohy

1. Poloha na boku

Asi nejčastější pozice pro usínání je poloha na boku. Při skrčených nohách a stočení do klubíčka připomíná embryonální polohu. Cítíte se bezpečně, kumulujete teplo, zkrátka je vám dobře. I z téhle polohy ale můžete být ráno pěkně rozbolavělá. Nepodkládejte si hlavu rukama, i když to vyloženě láká. Zapomeňte také na vysoké polštáře!

2. Poloha na břiše

Nejhorší, co může být. Nepřirozeně zkroutíte krk a vydržíte tak klidně celou noc. Obtíže s krční páteří na sebe nedají dlouho čekat. I když se vám to teď zdá neskutečné a nemožné, naučte se spát jinak. Nejideálnější poloha pro usínání je vleže na zádech. Bude vám to asi chvíli trvat a hodně se natrápíte, ale vytrvejte! Za život bez bolestivých obtíží to stojí.

3. Poloha na zádech

Ideální pozice. Přesto takhle usíná asi nejméně lidí. Tlak na meziobratlové ploténky je nejnižší, pozice je velmi stabilní a pohodlná.

Co můžete udělat pro lepší spaní?

  1. Pravidelný rytmus – choďte spát ve stejnou dobu choďte, ve stejnou dobu také vstávejte
  2. Do postele neuléhejte během dne.
  3. Postel slouží ke spánku a k sexu. Žádné povalování, ani konzumace jídla.
  4. Ani si nezkoušejte lehat, jestliže se necítíte unavená. Nadměrné fyzické nebo psychické vyčerpání se ale s kvalitním spánkem také neslučuje. Rozhodně nesportujte ve večerních hodinách těsně před spaním
  5. Nepřejídejte se na noc. A už vůbec nejezte v posteli.
  6. Před spaním si nedávejte ani kávu, ani jiné povzbuzující nápoje. Nekuřte!
  7. Usínejte v chladnější, dobře větrané, temné a tiché místnosti.

KAFE.cz zjistilo:

Spánek v číslech...

  • Zdravý dospělý člověk se za noc otočí až 45x.
  • Spánkem strávíme třetinu života.
  • Člověk za noc vypotí až 1,5 litru vody, která se vstřebává do lůžkovin a matrací.
  • Poruchami spánku trpí až 15 % obyvatel Evropy.
  • V posteli s námi žijí i kolonie nechtěných spolubydlících – až dva miliony v jednom lůžku. Roztoči. Peřiny, polštáře i matrace pravidelně větrejte. Roztoči zbožňují vlhkost, tak jim ten život trošku opepřete!
  • Během života se doba strávená v posteli podstatně mění. Novorozenec vydrží spát až 23 hodin denně. Dospělý člověk naspí průměrně 7 hodin a staří lidé asi 6 hodin.
  • Člověk patří jen k průměrným spáčům. Zato třeba žirafy denně naspí jen 20 minut. Naopak lenochodi prospí až 22 hodin denně.

Postelové perličky

  • Pes vám může poradit, kam umístit postel! V místnosti si totiž nikdy nelehne tam, kde jsou nevhodné geopatogenní zóny, které by rušily váš klidný spánek. Naopak kočky taková místa zbožňují.
  • Spánek mohou narušovat i kabely elektrických spotřebičů trvale připojených do sítě.
  • Chcete zhubnout? Jděte spát! Belgičtí vědci zjistili, že při nedostatku spánku má člověk vyšší potřebu cpát se kalorickými jídly plnými tuků a cukrů. A v důsledku toho přibírá.
  • Spánek po obědě zlepšuje paměť a myšlení. Dopřejte si malou siestičku a hned uvidíte, že se dokážete lépe soustředit a myslí vám to.
  • Pohádková postel. Sen mnoha lidí splnil nizozemský architekt. Sestrojil totiž létající postel. Její cena se pohybuje kolem 33 milionů korun.
  • Lidé, kteří toho moc nenaspí, chodí z večírku na večírek nebo prostě jen nemohou usnout a ráno se brzy budí, jsou v ohrožení. Nedostatek spánku přispívá k cévním chorobám a infarktu, bolestem hlavy a snížené imunitě.
  • Okořeňte si život! K lepšímu spaní údajně pomáhají ostrá, kořeněná jídla.
  • Sklenička na dobrou noc. Ženám se pro lepší spaní doporučuje malé množství alkoholu před spaním. Jak je to u mužů, už se ve studii neuvádí

Přejeme vám klidný spánek a co nejméně probdělých nocí.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Naučte se poznat „plný žaludek“!

Naučte se poznat „plný žaludek“!

Někdy je pro nás těžké přestat jíst, i když už máme v břiše úplně plno. My ale víme, jak s tím bojovat, a naučíme vás snadno poznat, když už máte…

Akční letáky