Staňte se předplatitelem našich časopisů
mojepredplatne.cz

Po tradičních vánočních dobrotách zkuste něco lehkého

Po tradičních vánočních dobrotách zkuste něco lehkého
Po tradičních vánočních dobrotách zkuste něco lehkého
Zdroj: Skaba.cz

Vánoce, Silvestr, ale taky nejrůznější oslavy se jen těžko obejdou bez chlebíčků a jednohubek. Ty ale bohužel bývají často velmi tučné, zatěžují naše střeva a podporují rozvoj civilizačních chorob, jako je cukrovka, srdečně cévní choroby a různé druhy rakoviny.

Pomazánka „Miso zázrak“

Potřebujeme: Zelenina (mrkev červená a žlutá), brokolice, mini kukuřice, hrachové lusky, Miso (jemná pasta z fermentované sóji a rýže), vločky řasy NORI

Postup: Hluboce zmrazenou nebo čerstvou zeleninu povaříme ve vodě cca 4-5 min. Poté vodu slijeme a zeleninu dáme do nádoby na rozmixování. Tyčovým mixérem rozmixujeme na jemnou pastu. Přidáme Miso a zamícháme do pasty. Nakonec přidáme vločky Nori a opět zamícháme. Získáme velmi chutnou pomazánku, její výraznou chuť jí dodá právě pasta Miso.

Proč je zdravá: „Miso pasta, kterou jsem zvolil, je vyrobena ze sóji a rýže procesem fermentace. Patří mezi potraviny, jako je tempeh a natto. Miso pasta se používá k ochucování a má velmi lahodnou a výraznou chuť. Je velkým zdrojem živých enzymů, vitamínů (hlavně vápníku, železa, vitamínů B-komplexu), minerálů, podporuje trávení a podporuje zdraví cév,“ vysvětluje Martin Škába, odborník na výživu.

Pomazánka „Elixír mládí“

Potřebujeme: Zelenina (mrkev červená a žlutá), brokolice, mini kukuřice, hrachové lusky, konopný protein (v syrové kvalitě tzv. RAW), prášek ze zeleného ječmene, psyllium (indická vláknina), citronová šťáva, japonská mořská řasa

Postup: Hluboce zmrazenou nebo čerstvou zeleninu povaříme ve vodě cca 4-5 min. Poté vodu slijeme a zeleninu dáme do nádoby na rozmixování. Tyčovým mixérem rozmixujeme na jemnou pastu. Přidáváme postupně konopný protein, zelený ječmen, psyllium, japonskou řasu a vše zamícháme. Nakonec zakápneme citronovou šťávou (pomazánka je velmi chutná i bez japonské mořské řasy, pokud byste ji nesehnali).

Proč je zdravá: Konopný protein je bohatým zdrojem esenciálních aminokyselin, omega-3 a vlákniny. Většinou má obsah bílkovin kolem 45-50 %, takže je lehce vstřebatelný pro všechny věkové vrstvy strávníků. Prášek ze zeleného ječmene je obrovský zdroj vitamínů, minerálů, chlorofylu, vlákniny a aktivních enzymů. Psyllium je indický druh vlákniny, která velmi pomáhá „očistě“ tlustého střeva, a tím i zdraví celého těla. Jak říkají východní medicíny – správné trávení je základ zdraví.

Pomazánka „Česneková delikatesa se lněným olejem“

Potřebujeme: Zelenina (mrkev červená a žlutá), brokolice, mini kukuřice, hrachové lusky, fazole, cizrna, konopná semínka, česnek, lněný olej

Postup: Hluboce zmrazenou nebo čerstvou zeleninu povaříme ve vodě cca 4-5 min. Uvaříme fazole a cizrnu. Uvařenou zeleninu, fazole i cizrnu rozmixujeme na pastu. Rozmáčknutý česnek přimícháme. Zamícháme konopná semínka a zakápneme lněným olejem.

Proč je zdravá: Lněný olej má vysoký obsah omega-3 mastných kyselin, které pomáhají zdraví cév a srdce, kloubů, mozku i celého imunitního systému.

Pomazánka „Konopná dobrota s chia semínky“

Potřebujeme: Zelenina (mrkev červená a žlutá), brokolice, mini kukuřice, hrachové lusky, Miso, konopný protein, chia semínka

Postup: Hluboce zmrazenou nebo čerstvou zeleninu povaříme ve vodě cca 4-5 min. Tyčovým mixérem rozmixujeme na jemnou pastu. Přidáme Miso a konopný protein (prášek) zamícháme do pasty. Nakonec přidáme chia semínka.

Proč je zdravá: Použili jsme Miso pastu, která má pozitivní zdravotní účinky a Chia semínka jsou bohatým zdrojem vlákniny, antioxidantů, omega-3, vápníku (5x víc vápníku než v mléce), železa, zinku, draslíku, magnesia, fosforu a další důležité živiny.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky