Zhubnout může opravdu každý, důležité je pravidelně dodržovat jednu zásadu

Zdroj: profimedia
Prohlédněte si všechny fotografie (7)

Stravujete se správně podle redukčních zásad, ale nedaří se vám shodit přebytečná kila? Překážkou ve snižování váhy může být špatný pitný režim. Pokud totiž vypijete málo tekutin, je téměř nemožné zhubnout.

Zdroj problémů 

Voda hraje při snižování tělesné hmotnosti zásadní roli. V počáteční fázi hubnutí můžeme pomocí správného pitného režimu shodit hned několik kilogramů, protože organismus vyloučí zadržovanou vodu. Pití během jídla dále napomáhá zaplnit žaludek a navodit pocit sytosti. Málo lidí ví, že bez vody neplní svou funkci vláknina, která je tolik důležitá nejen při redukční dietě, ale pro zdravý životní styl obecně. Nedostatek tekutin zpomaluje látkovou výměnu i přenos nervových impulsů, což způsobuje únavu a neklid, které se mnoho lidí snaží zahnat jídlem. 

Vyloučení zadržované vody

Častým problémem souvisejícím s nedostatečným pitným režimem bývá zadržování vody v tkáních našeho organismu. Pokud totiž člověk dlouhodobě přijímá malé množství tekutin, tělo přechází do úsporného režimu a schraňuje si tekutiny do zásoby. Většina lidí, která změní přístup k pitnému režimu, hubne nejrychleji v prvních týdnech redukčního programu. Je to dáno mimo jiné tím, že navyknou pravidelnému příjmu tekutin v doporučeném množství a jejich tělo pak nemusí nadbytečné tekutiny zadržovat, což se kromě harmonizace všech tělesných pochodů projeví i na zmenšení tělesných obvodů a poklesu hmotnosti.

Vláknina neplní funkci

Během redukčního období se doporučuje zvýšený příjem vlákniny formou celozrnných produktů, zeleniny a ovoce. Vláknina je totiž schopná absorbovat velké množství vody. Tím vytváří v žaludku a ve střevech měkkou houbovitou hmotu, která zpomaluje využití cukrů a způsobuje pocit sytosti. Vláknina tedy představuje přirozenou obranu proti přejídání. Bez vody ale zůstanou její pozitivní účinky na organismus nevyužité. Mimo jiné urychluje střevní pohyby, proto dokáže odstranit zácpu, se kterou se často lidé při redukční dietě potýkají. Živá vláknina získaná z čerstvého ovoce a zeleniny ve střevech působí jako magnet a metla - nejdříve na sebe nabalí všechny škodliviny a vymete je z těla ven.

Nejlepší je čistá voda

Pro redukční dietu je ideální tekutinou obyčejná voda, protože nemá žádnou energetickou hodnotu. Doplnit ji můžeme nesycenými minerálkami, bylinkovými nebo zelenými čaji a čerstvě vymačkanými ovocnými a zeleninovými šťávami. Jen pozor - denní příjem minerálek by neměl překročit půl litru. Nezapomínejte sledovat obsah sodíku (maximálně 150 mg/l), protože jeho nadbytek způsobuje zadržování tekutin v těle. Tím byste mařili práci vlákniny a čisté vody. 

Nejvíce energie obsahují kupované džusy, sladké limonády, pivo a tvrdý alkohol. Těmto nápojům by se měli lidé, kteří chtějí snížit svou váhu, vyhýbat. Nejen že jsou vysoce kalorické, ale navíc zvyšují chuť na sladké a kvasí v těle. 

Kolik je tak akorát? 

Správně by měl člověk vypít 30 mililitrů tekutiny na kilogram své tělesné hmotnosti - žena s hmotností 60 kg má denně vypít 1,8 litru vody. Nemělo by se čekat na pocit žízně, ale dodávat tekutiny pravidelně během dne. Mnoho lidí si neuvědomuje, kolik vody lidské tělo denně spotřebuje. Močí se vyloučí 1 - 1,5 litru, viditelným i neviditelným pocením kolem jednoho litru, při fyzické aktivitě samozřejmě více. Dýcháním unikne dalšího čtvrt litru vody, k menším ztrátám dochází také stolicí. To všechno musí jednotlivec přijmout zpátky - v čisté vodě, ovoci, zelenině, čaji nebo silných vývarech. 

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky