Perimenopauza: Co dělat, aby vás nepříjemně nepřekvapila?

U žen mezi 45 a 55 lety se nejčastěji objevuje perimenopauza. Ta s sebou přináší nejen řadu trápení, ale i zdravotních problémů. Třeba návaly horka, ztrátu paměti či problémy s nespavostí. Jaké jsou ty nejčastější z nich?

Návaly horka a pocity chladu

Kolem 80 procent žen trpí v období perimenopauzy návaly horka, které jsou rychle střídány pocitem chladu. Lékaři zatím neznají přesnou příčinu těchto náhlých změn, ale domnívají se, že měnící se hormonální hladina vysílá směs rozdílných pokynů do části mozku zvané hypothalamus, která reguluje teplotu těla. To vyvolá pocit horka, který trvá od několika málo vteřin do deseti minut. Je provázen rudnutím v obličeji, silným pocením a někdy i bušením srdce. Pokud dochází k těmto stavům v noci, hovoří lékaři o nočním pocení.

Tipy KAFE.cz:

  • Silné pocení může způsobit také ostré jídlo, ale i káva nebo víno, a pokud na vás tak působí, omezte jejich konzumaci. Studie prokázaly, že pokud si dvakrát denně dopřejete 15 minut hlubokého dýchání, omezíte návaly horka o 39 procent. Pomáhají i bylinné doplňky jako ploštičník hroznovitý, i když někdy jen jako placebo, neboť některým ženám pomůže víc pocit, že si přípravek vzaly, než přípravek samotný.
  • Návaly horka lze omezit i zařazením izoflavonů do vaší diety. Tyto estrogenu podobné látky jsou obsaženy v sóji a podle některých odborníků pomáhají. Jiní experti ovšem jejich vliv zcela popírají. Ať už je tajemství skutečného účinku jakékoliv, i víra v prospěšnost dokáže navodit pocit úlevy.
  • Těžké návaly horka se léčí hormonální terapií. Pokud je ovšem z nějakých důvodů vyloučena, lze nasadit antidepresiva nebo některé z léků na vysoký krevní tlak. Rozhodnutí je na vašem lékaři.

Menopauza, Perimenopauza, Sex, Žena

Problémy s pamětí

Ať se snažíte sebevíc, najednou si nemůžete vzpomenout na jména nebo jak se říká té věci, co s ní právě píšete na papír. Je to děsící, ale také naprosto běžné. Až 60 žen v perimenopauze zažije krátkodobou ztrátu paměti a neschopnost soustředit se. Jde o dočasný jev, po menopauze je zase vše v pořádku.

Tip KAFE.cz:

Zatímco je váš mozek jako na houpačce, snažte se více soustředit na všechno, co děláte. Když přijdete domů a odložíte svůj mobil na stůl, řekněte to nahlas: „Pokládám mobil na kuchyňský stůl.“ Nesnažte se dělat víc věcí najednou – jako telefonovat a současně projíždět e-maily – to by jen podporovalo vaši zapomnětlivost. A nestyďte se dělat si poznámky, klidně si všechny důležité úkoly pište.

Nespavost

Spánek pomáhají regulovat estrogen a progesteron. Pokud dobře nefungují, máte po spaní. Návaly horka a pocení doplňují záchvaty deprese. To je v noci, ve dne pak přidejte další dávku stresu a máte zaručený recept na nespavost.

Tip KAFE.cz:

Pravidelně cvičte (ale ne poslední tři hodiny před spaním) a místo kofeinu nebo alkoholu si před spaním dopřejte heřmánkový čaj. Ložnici mějte dobře vyvětranou a udržujte v ní tmu a ticho. Při pocení pomáhá pyžamo z lehkého materiálu, který absorbuje vlhkost, a neškodí dát si k posteli větrák. Relaxační cvičení, které pomáhá proti návalům horka, je stejně účinné proti nespavosti.

Menopauza, Perimenopauza, Sex, Žena

Nadbytek ochlupení

Pamatujete, jak jste si z brady vytrhla dva chloupky a ptala se sama sebe: „Sakra, kde se tam vůbec vzaly?“ Na vině jsou hormony v období perimenopauzy. Hladina ženského estrogenu klesá, ale mužský hormon androgen zůstává beze změny na své úrovni. Tím je narušena rovnováha. A výsledek? Růst ochlupení v místech, která jsou obzvlášť citlivá na androgen, jako jsou brada a horní ret. Navíc může mít tato hormonální změna i zcela opačný efekt – že začnete přicházet o ochlupení v místech, kde o to vůbec nestojíte.

Tip KAFE.cz:

Proti nechtěnému ochlupení pomáhá vytrhávání, vosk nebo laser. Můžete rovněž zvážit antikoncepci nebo anti-androgenové léky.

KAFE.cz zjistilo:

  • Během perimenopauzy vám antikoncepce pomůže omezit nepříjemné příznaky – estrogen v kombinaci s progestinem reguluje nevypočitatelné periody a mírní návaly horka a změny nálady. Blíže k menopauze a po jejím začátku ale možná zvážíte hormonální terapii ke zmírnění trvalých příznaků. Léky obsahují mnohem menší dávky hormonů a nahradí hormony, které tělo po menopauze už neprodukuje. Krátkodobá hormonální terapie je pro většinu žen bezpečná. Pokud trvá déle (víc jak několik let), může hrozit zvýšené riziko rakoviny prsu. Ženám se zvýšeným rizikem rakoviny prsu nebo poruchou srážlivosti krve se proto hormonální terapie nedoporučuje.
  • Na druhé straně je ale bezpečnost a účinnost některých bioidentických hormonů zpochybňována. Podle zastánců jsou bioidentické hormony lepší než běžné hormony, protože jsou získávány z chemikálií rostlin a nejsou vyráběny laboratorně, a navíc mohou být lékárensky upraveny podle konkrétních potřeb jednotlivých pacientů. Problémem je, že takto upravené hormony nejsou úředně testovány, a tudíž ani schváleny, navíc neexistuje vědecký výzkum, který by potvrdil, že jsou skutečně bezpečnější než běžná hormonální terapie. Proto je lépe případnou proceduru konzultovat s ošetřujícím lékařem.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek