Odstraňte těchto sedm zlozvyků! Zhubnete!

Odstraňte těchto sedm zlozvyků! Zhubnete!

Každá máme nějaké dietní hříchy, které opakujeme s železnou pravidelností. Možná i proto, že o nich nevíme. Pokud přibíráte na váze, pročtěte si následujících sedm bodů. Nenajdete se tam náhodou?

1. Zanedbáváte přípravu

Heslem všech, kdo se snaží o zdravé stravování a redukci nadbytečných kilogramů, by mělo být: Buď připraven! Lednici i spíž je třeba mít zásobenou dostatkem těch správných potravin. Už ve chvíli nákupu sáhněte po jídle, které obsahuje jen užitečné živiny: bílkoviny bez nadbytečných tuků, celozrnné výrobky, méně sladké druhy ovoce, zeleninu a zdravější, tedy rostlinné tuky. Když tohle najdete doma, budete si vždy moci přichystat vyhovující jídlo a nesníte v návalu vlčího hladu spoustu tučného sýra nebo pytlík sušenek. Nezapomínejte ani na své žhavé touhy po něčem nezdravém, třeba bonbonech či mastných brambůrkách, a mějte připravené méně nebezpečné alternativy, které uspokojí vaše chuťové buňky. Když jsou vaší slabostí sladkosti, nakrájejte si trochu čerstvého ovoce nebo do malých kelímků uvařte porce pudinku a oslaďte ho umělým sladidlem. Namísto slaných krekrů si dejte kousky zeleniny s bylinkovou solí.

2. Nepijete dost vody

Únava je jedním z příznaků nedostatečného zásobení organismu tekutinami. Spousta lidí si ale takový pocit vysvětluje jako hlad, a tak se najedí, aby tělu dodali energii. „Záludností redukční diety je, že jakmile člověk omezí příjem jídla, klesá u něj i pocit žízně,“ vysvětluje MUDr. Martin Matoulek, Ph.D., odborník projektu Žij zdravě. Podle něj rozhodně není nutné, aby každý při hubnutí vypil dva až tři litry tekutin denně, protože potřeba je individuální. Každopádně dostatek vody zaplní žaludek a pomůže proti pocitům hladu. Navíc jsou tekutiny nezbytné k tomu, aby se z těla odplavovaly produkty látkové výměny – bez vody je prostě ledvinám ouvej.

3. Konzumujete tekuté kalorie

„Energie, kterou tělu dodáte v tekuté formě prostřednictvím sladkých nápojů nebo alkoholu, je pro tělo naprosto bezcenná. Přitom se ale započítává do vašeho celkového energetického příjmu,“ varuje Věra Boháčová, nutriční terapeutka z Fóra zdravé výživy. Namísto sladkých ovocných džusů, koktejlů, limonád či piva dejte přednost vodě, čaji nebo neslazené kávě. Pokud už musíte sáhnout po sladkém nápoji, vyberte si nějaký neslazený cukrem. A dejte si pozor na alkohol! Pokud na něj dostanete chuť, nejmenší zlo je sklenka suchého bílého vína.

4. Chybí vám bílkoviny

"Lidé, jejichž velkou část jídelníčku tvoří sacharidy, budou mít nejspíš s hubnutím problém. Bílkoviny by měly být součástí každého pokrmu, zvláště pak těch, které jíte v druhé polovině dne. Kvalitním zdrojem bílkovin jsou netučná masa, ale také mléčné výrobky. Ty zvyšují subjektivní pocit sytosti a podporují v těle děje, které posílají do mozku signál: jsem nasycená,“ vysvětluje PhDr. Karolína Hlavatá, Ph.D., odbornice projektu Bílé plus. Studie dokládají, že syrovátkové bílkoviny ovlivňují uvolňování hormonů sytosti. Sportovní lékař MUDr. Pavel Macura doporučuje vyzkoušet speciální bílkovinnou dietu KetoDiet: „Sáčky obsahují sypkou směs vysoce kvalitních bílkovin, kterou si podle svého výběru dochutíte. Vysoký příjem bílkovin zabrání tomu, aby tělo při redukci hmotnosti spalovalo vlastní svalovou hmotu.“

5. Málo spíte

Abyste hubla, nemusíte být stále bdělá. Naopak, dostatečné množství spánku je základním předpokladem úspěšného úbytku kilogramů. Jedna velká americká studie sledovala vztah mezi spánkem a hmotností u 68 tisíců žen po dobu 16 let. Dotázané, které uvedly, že spí pět hodin nebo méně, vážily na konci studie v průměru téměř o tři kilogramy více než ženy, které si užívaly sedm nebo i víc hodin spánku denně. Důvodem, proč tomu tak je, jsou hormony leptin a ghrelin. Nedostatek spánku totiž způsobuje snížení hladin hormonu leptinu a naopak nárůst hladin ghrelinu. Vysoké množství hormonu ghrelinu stimuluje chuť k jídlu, zatímco nízká hladina leptinu má za následek, že se ani po jídle necítíte nasycena. Celý den se pak snažíte jídlem nekonečný pocit hladu zvládnout...

6. Vynecháváte snídani

Ačkoliv se zdá, že snídaně prostě nezapadá do vašeho ranního spěchu, pokud chcete hubnout nebo si váhu alespoň udržet, budete si na ni muset udělat čas. Češi a Češky jsou na nesnídání experti. Pravidelně podle průzkumu snídá jen 48 % z nás. Třetina má první jídlo až v zaměstnání. „Jenže vynechávání snídaně je pro zdraví dost škodlivé,“ upozorňuje předseda Společnosti pro výživu MUDr. Petr Tláskal. „Dlouhodobé studie ukazují, že lidé, kteří pravidelně snídají, mají menší sklon k rozvoji obezity a s ní spojených onemocnění.“ Po dlouhém nočním hladovění potřebujete energii. Když se ráno řádně nasnídáte, v dalších fázích dne už nebudete mít takový hlad a lépe odoláte energeticky bohatým potravinám.

7. Jste na sebe děsně přísná

I zdatní boxeři musí občas hodit ručník do ringu a dát si pauzu, aby pak mohli zápasit dál. S dodržováním diety je to stejné. Porušte jednou za čas přísná redukční pravidla a dejte si bez výčitek nezdravý oběd. A i když třeba podlehnete chuti na pizzu neplánovaně, buďte v klidu – stává se to všem. Jedno kaloričtější jídlo neznamená, že jste dietu vzdala a že už se nadále můžete cpát vším, co vám přijde pod ruku. Neberte to proto jako neodpustitelnou chybu, která navždy zkazila celý hubnoucí proces. Prostě si chvilkové selhání pevné vůle odpusťte a pokračujte v dodržování zdravého životního stylu. Jídlo i pití si zaslouží váš čas a plnou pozornost. Při přípravě i konzumaci.
 

čtenářů si právě čte tento článek