Nehubnete? Možná vám chybí jód

Zdroj: Profimedia.cz

Možná se už měsíce trápíte pojídáním nízkokalorických jídel, dáváte tělesné schránce zabrat v posilovně a stále nei zhubnout…

Příčin, proč se přes všechno vynaložené úsilí nemůžete zbavit nadbytečných kilogramů, může být několik. Jedním z možných důvodů však bývá nedostatek jódu, kterého je bohužel v naší středoevropské stravě po hříchu málo.

Kafe.cz zjistilo:

  • Jód je stopový prvek, který tvoří asi 60 % hormonů štítné žlázy a při jeho nedostatku dochází k nepříznivým změnám celého organismu.
  • Doporučená denní dávka jodu u dospělých je 150-200 mikrogramů, u těhotných žen 250 a u kojících matek 260-300 mikrogramů.

Když jód chybí….

Při nedostatku jódu se údajně snižuje efekt redukčních diet. Omezený přísun tohoto prvku totiž neumožňuje tvorbu potřebného množství hormonu štítné žlázy zvaného tyroxin, který v těle reguluje látkovou přeměnu a s jistou dávkou nadsázky lze říci, že je jednou ze zápalných jiskřiček spouštějících spalování tuků. Jestliže štítná žláza produkuje, ať z důvodu nedostatku jódu či kvůli dalším patologickým změnám, tohoto hormonu příliš málo, funguje celé naše tělo v jakémsi zpomaleném režimu. To je tedy důvod, proč nemůžete zhubnout, ač se snažíte sebevíc.

Druhá brada, nemám ji ráda!

Mnohé z nás neštvou jen pověstné tukové polštářky, ale také kosmetická nepříjemnost zvaná »druhá brada«. Víte, co je její nejčastější příčinnou? Ano, pravděpodobně jste tomu na stopě! Aby naše štítná žláza mohla z krve vytěžit maximum jódu, musí se prostě zvětšit. A je to tu, nezvaná ozdoba se nám nepěkně bimbá pod bradou!

Kafe.cz zjistilo: Jaké jsou přirozené zdroje jódu?

  • Nejvydatnějším a nejméně diskutovaným zdrojem jsou bezesporu mořské řasy – kombu, nori, wakame, arame, hijiki apod.
  • Opomenout nelze mořské ryby (nejvíce losos, treska, filé, makrela, tuňák a sardinky), rybí olej a mořské plody.
  • Výborným zdrojem je minerální voda Vincentka, jíž vám denně stačí vypít pouhých 25 ml. Koupíte v každé lékárně.
  • Dalšími, avšak velmi decentními, přírodními zásobárnami, jsou višně, maliny, citróny, rybíz, rajčata, červené jeřabiny, lněná semínka, česnek, cibule a bazalka.
  • Jód čerpáme i ze soli, který se do ní však přidává v množství 20-34 ml/kg. Na obalu musí být označeno, že se jedná o sůl s jodem, ale plnou denní dávku jódu většinou nepokryje.

Obsah jódu v potravinách    
název potraviny

obsah jódu 100 mg

DDD 200mg v %

Makrela uzená 145 73 
Rybí filé mražené 21 – 77 11 – 39
Losos 200 100
Hanácká kyselka 16 8
Vincentka 659 330
Mléko plnotučné 5 – 19 2 – 9
Tavený sýr Apetito 18 9
Eidamská cihla 11 5
Bílý jogurt smetanový 9 4
Rohlík obyčejný 2 1
Chléb 31 16
Vejce 18 9
Brambory 0,4 0,2
DDD = doporučená denní dávka    

Máte problémy s hubnutím a myslíte, že by zatím mohl být nedostatek jódu?

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky