Nehubnete? Možná jste příliš ve stresu... Zbavte se ho a kila půjdou dolů!

Nehubnete? Možná jste příliš ve stresu... Zbavte se ho a kila půjdou dolů!

Můžete se snažit jakkoli zhubnout, ale jakmile jste v neustálém stresu, hrozí vám spíš, že přiberete. Stres je totiž velkým nepřítelem štíhlosti!

Možná to sama znáte. Když jste ve velkém stresu, neustále vás pronásleduje touha sníst něco sladkého. Máte chutě, jako byste byla v očekávání. A jsou tak silné, že jim nemůžete odolat. A tak raději rychle sníte celou čokoládu, aby volání po sladkostech přestalo. Uklidníte se a chvíli se cítíte jako v sedmém nebi. Konečně! Jenže k vaší smůle je to jen dočasný stav. Následuje další stresová situace – a vše se opakuje.

Za vším stojí hormony

Především kortizol, hlavní stresový hormon, který se v těchto situacích vyplavuje do krve. Ten totiž začne mobilizovat cukry, a tak jejich hladina v krvi stoupá. To způsobí, že místo enzymů spalujících tuky začínají vládnout sacharidové enzymy. To všechno má za následek, že hladina cukru začne prudce klesat – a vy máte náhlý hlad. Takový, že ho vůlí jen stěží ovládnete – a sníte sladkost. Kortizol je hormon zodpovědný za hromadění tuku, a to především na břiše. Kvůli němu se vám začne tvořit nevzhledná pneumatika, na kterou opravdu nejste pyšná. Není to ale zdaleka to jediné, co s vaším tělem ve stresu zamává. Například bílkovina Ucn3, která se při stresu uvolňuje, zvyšuje nejen chuť k jídlu, ale především na sladké a tučné pokrmy. A tak si místo zeleninového salátu dáte večer palačinky a zmrzlinový pohár s pořádnou porcí šlehačky, abyste byla spokojená. Vaše štíhlá linie ale už jásá mnohem méně.

Zajímavost Kafe.cz:

  • Pokud žijete v dlouhodobém stresu, máte i vysokou hladinu kortizolu v krvi. To však má za následek sníženou funkci štítné žlázy. Metabolismus se zpomaluje, běží v úsporném režimu, vy jste vyčerpaná, bez energie a tuk má skvělou šanci se začít ukládat tam, kam nechcete.

Spalování tuků je na bodu mrazu

Slyšela jste už někdy o dehydroepiandrosteronu? Zkráceně se označuje DHEA a je jakýmsi předchůdcem testosteronu. Jeho hladina v krvi při stresu naopak klesá a to má jediný následek: máte málo energie a spalování tuků se zcela zastaví. A je tu ještě jedna věc, kterou byste o stresu měla vědět. Za tím, že máme při stresových situacích velké chutě na sladké, stojí i náš mozek. Ten totiž v takovém období spotřebuje až o 50 % víc glukózy, a tak abychom mu vyšli vstříc, dáme si sladkost. A ne jednu. Díky tomu přibíráme – a ještě se nám zvyšuje hladina cukru v krvi.

Co pomáhá proti stresu

Chronický stres je nejen viníkem toho, že tloustneme, ale i spouštěčem řady nemocí. Proto je lepší se mu co nejvíce vyhýbat. Protože to ale zcela možné není, doporučují odborníci alespoň jíst potraviny s hořčíkem, draslíkem, vitaminem C a kyselinou listovou. Draslík okysličuje krev a navozuje pocit uvolnění, hořčík zase pomáhá odstranit nervozitu a podrážděnost. Vitamin C podporuje tvorbu protistresových hormonů a kyselina listová tělu pomáhá vyrovnat se se stresem a depresemi.

Kafe.cz zjistilo:

Jak poznáte, že jste ve stresu

  • Jste podrážděná a nervózní.
  • Jste náladová, vaše pocity a nálady se rychle mění.
  • Necítíte se dobře, trpíte nechutenstvím, anebo se naopak přejídáte.
  • Máte střevní potíže, trpíte průjmy, anebo zácpou.
  • Míváte náhlé záchvaty hladu a chutě, nemůžete si pomoct.
  • Špatně spíte, potýkáte se s nespavostí.
  • Jste roztěkaná a nesoustředěná, rychle vám buší srdce.
  • Cítíte se osamělá, přepadají vás deprese. 

Další články

čtenářů si právě čte tento článek