Jak jíst hodně, chutně a zdravě a přitom ještě zhubnout

Pro správné stravování je nejlepší naslouchat svému tělu

Zdravá strava může být chutná. Nevěříte? Dávno pryč jsou ty časy, kdy jíst zdravě bylo synonymem odříkání nad talířem zeleniny dušené na páře a příloh nevýrazných chutí. I lidé fyzicky aktivní si potřebují pochutnat a dobít baterky.

„Když se bavím s amatérskými běžci, zjišťuji, že ještě stále spoustu z nich podléhá mýtům kolem stravování. Ráno vybíhají nalačno, úzkostlivě vynechávají lepek, protože je to trendy, bojí se sacharidů... Najdou se i tací, kteří běhají proto, aby se mohli najíst,“ říká běžkyně a trenérka běhu Eva Podroužek Fryšarová s tím, že nejeden amatérský běžec se potýká s poruchy příjmu potravy nebo se trápí nesmyslnými dietami.

Každý jsme jiný, proto, co dělá dobře jednomu, nemusí vyhovovat druhému. „Každý má jiné trávení, jiné chuťové preference, a tedy potřebuje udržovat rovnováhu organismu odlišným způsobem. Neexistuje jediný ideální poměr živin nebo kalorií pro všechny lidi na světě a po všechna roční období,“ vysvětluje lektorka jógy Zuzana Klingrová. Pro každého je ‚zdravé‘ a tedy vhodné něco trochu jiného v jiných množstvích, záleží na vaší přirozenosti. Nejlíp proto uděláte, když se naučíte naslouchat svému tělu a signálům, které k vám vysílá v podobě chutí, pocitu hladu, sytosti či těžkosti. „Právě v tom vám pomůže jóga,“ dodává Zuzka a uvádí ještě jedno zlaté pravidlo: „Po dobrém jídle byste se měli cítit lépe, než před ním.“

Tipy, jak si sestavit jídelníček při běhání.

Kvalitní suroviny jsou základ

Aby tělo nestrádalo, potřebuje dostatek vitaminů a minerálů. Je jedno, zda jste se rozhodli běhat, posilovat nebo cvičit jógu proto, abyste zhubli, zpevnili tělo a cítili se lépe. „Pokud se sportem začínáte, brzy vás doběhne zjištění, že chcete-li podávat uspokojivé výkony a cítit se dobře, bez vyvážené stravy postavené na kvalitních surovinách to nepůjde,“ říká Eva.

Na vašem talíři by neměly chybět celozrnné sacharidy (50 – 55 %), kvalitní zdroje tuků (30 %) a bílkovin (10 %). Daleko vhodnější než počítat kalorie a procenta makroživin je ale zaměřit se na výběr kvalitních co nejméně průmyslově zpracovaných surovin. „V tomto ohledu se vyplatí nespoléhat na restaurace a polotovary ze supermarketů, ale naučit se vařit si chutné jídlo sami,“ nabádá lektorka jógy Zuzana Klingrová.

Veronika Veselá

Jak na to?

Láska ke kvalitnímu jídlu. Právě ta spojuje gurmány se sportovci, kteří to myslí se svým zdravím opravdu vážně. Shodují se na tom obě lektorky a radí omezit pečivo z bílé vymleté mouky, jako jsou pšeničné chleby, housky, rohlíky, koblihy, rafinovaný bílý cukr a všechny potraviny, které cukr obsahují (bonbony, sladkosti, sušenky), ale i zdánlivě zdravě se tvářící potraviny, jako jsou barvené snídaňové cereálie dochucené cukrem, pufované chlebíčky a müsli tyčinky. Vybírejte celozrnné, tedy co nejméně průmyslově zpracované obiloviny.

Tuků se nebojte, volte ty správné. Nejčastěji v nám v jídelníčku chybí vícenenasycenné mastné tuky z oříšků, semínek a ryb. Zdravé tuky najdeme také v avokádu nebo v rostlinných za studena lisovaných olejích. V regálu nechte levné rafinované rostlinné oleje, které jsou běžně k dostání. Mějte ve spíži pestrou zásobu nerafinovaných olejů ze zdravé výživy a střídejte je. Kromě toho, že obsahují živiny, které laciným olejům chybí, jsou i velmi chutné a vhodné k použití do studené kuchyně.

I sportovci se mohou vyživovat vegetariánsky a vyhrávat.

Kam pro nápady?

Zdravé recepty, nejnovější trendy ve stravování, ale i užitečné a texty o výživě ověřené odborníky z řad lékařů, psychologů a fyzioterapeutů najdete na videoportálu Kondice.cz. Na jednom místě najdete 200 hodin cvičebních videí, které jsou propojené s recepty a doporučeními pro zdravý jídelníček. Vybírat můžete podle typu cvičení (jóga, běh, meditace, posilování, HIIT), experta, délky a náročnosti. Videoportál Kondice.cz je zaměřený na cvičení, zdraví, výživu a péči o vaši duši.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky