Migréna: Rady, jak se jí bránit

Jak na migrénu
Jak na migrénu
Zdroj: Profimedia.cz

Když vás občas pobolívá hlava, pomůže vám většinou starý dobrý ibuprofen. Ovšem jestli vás potíže provázejí již několik let, pravděpodobně jde o migrénu. Jak se jí můžete bránit a co o ní nevíte?

Migréna dokáže život pořádně znepříjemnit. Pár hodin před tím, než se dostaví, můžete mít depresivní náladu, pociťovat únavu, úzkost, podrážděnost, rozmrzelost nebo nechutenství. Jak migréna vzniká, zatím přesně nikdo neví. U někoho hraje roli dědičnost, u jiného zase stres, nálady, počasí či kolísání hormonů, proto se může objevovat třeba během menstruace.

Migréna život neohrozí, ale znepříjemní ho

Co se vlastně v těle děje, když na něj útočí migréna? Dojde k omezení přívodu krve do mozku a následuje nesnesitelná bolest hlavy. Migréna a ostatní primární bolesti hlavy postiženého člověka většinou obtěžují, snižují dlouhodobě kvalitu jeho života, ale neohrožují ho na životě. To potvrzuje i fakt, že většina nemocných s těmito obtížemi nikdy nenavštíví lékaře – což je jejich velká škoda.

Jak na migrénu

Univerzální rada v tomto případě neexistuje. Na každého totiž zabírá něco jiného. Příznivci přírodní léčby obvykle sahají po bylinkách nebo po studeném obkladu na čelo, účinnější je ale navštívit lékaře. Ten vám totiž většinou předepíše triptany, které je možné užívat v tabletách, injekcích nebo jako nosní sprej.

Tipy KAFE.cz:

Důležité je dodržovat pár základních pravidel, jak se bránit proti migréně:

  • Prospěje vám dostatek spánku, zdravá strava a sport.
  • Změňte životosprávu, a to od základů. Vyvarovat byste se měla stresu, aromatických jídel (čokoláda, plísňové sýry), alkoholu a kouření.
  • Vyhněte se místům, kde na vaše smysly útočí světelné a zvukové efekty.
  • Analgetika berte jen občas. Při dlouhodobém užívání mohou způsobit různé zdravotní komplikace.
  • Ne všechny bolesti hlavy hned značí migrénu. Někdy může být příčinou i dlouhodobé psychické vypětí. 
  • Než se vydáte k lékaři, zaznamenejte si intenzitu bolesti, její frekvenci, délku trvání a doprovodné příznaky.
  • Snažte se nedívat dlouho do monitoru počítače nebo na televizi.
  • Pijte bylinkové vývary. Účinná je majoránka, kozlík lékařský nebo řimbaba.
  • Migrénu může také zhoršit pevně utažený culík nebo drdol, pozor si dávejte i na výběr parfémů.
  • Vyhýbejte se mléčným výrobkům, banánům, citrusům, nakládané zelenině a konzervovaným potravinám.

KAFE.cz zjistilo:

Co jste možná nevěděla o migréně

  • Migréna postihuje 12 % populace.
  • Podstatně více trápí ženy, které onemocní 2 až 3x častěji než muži. 
  • První záchvat se zpravidla dostaví již v dětství, 90 % nemocných má první ataku do 40. roku věku. 
  • Nejčastější výskyt migrény je mezi 25. a 45. rokem věku. 
  • Z dlouhodobého hlediska se záchvaty během života migrenika zpravidla prodlužují z několika hodin v mládí na jeden až tři dny ve středním věku. 
  • Kolem 60. roku se intenzita i frekvence zmírní, nebo záchvaty zcela vymizí.

KAFE.cz zjistilo:

Aerobik pomáhá proti migréně

Se zajímavou studií přišli rakouští vědci. Zjistili totiž, že pravidelné cvičení výrazně snižuje intenzitu migrény. Studii podrobili řadu žen s těmito potížemi – jedna skupina se léčila klasicky, druhá dvakrát týdně cvičila aerobik. Po šesti týdnech se ukázalo, že u žen s pravidelným pohybem příznaky výrazně ustoupily.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky