Staňte se předplatitelem našich časopisů
mojepredplatne.cz

Konečně funkční návod, jak dostat stres pod kontrolu

Konečně funkční návod, jak dostat stres pod kontrolu
Konečně funkční návod, jak dostat stres pod kontrolu
Zdroj: Thinkstock.com

Zcela se vyhnout stresu nelze. Proto je nejvyšší čas konečně své stresové reakce ovládnout a udělat z nich spojence. Odborník radí, jak na to!

Tak napřed aby bylo jasno:

Stresová reakce je medicínsky přesně definovaná řada metabolických dějů, jimiž organismus reaguje na určitý podnět. Takovým stresorem může být jak vnější situace, jako je rozchod s partnerem, úmrtí blízkého člověka, hádka, ale i dlouhodobý hluk nebo horko.
Stejně tak mohou stresovou reakci vyvolat vnitřní faktory - kromě zvýšené citlivosti sem patří i řada postojů, jako je nadměrná ctižádostivost, perfekcionismus, neschopnost se smířit s věcmi, které změnit nejde, snížené sebehodnocení a podobně.
„Určitá míra stresu je pro život potřebná. Zlepšuje se soustředění, paměť, mobilizuje energie k možnému řešení,“ říká psychiatr MUDr. Ján Praško. „Nadměrná úroveň stresu však působí nepříznivě, oslabuje výkon, znemožňuje uvolnění. Lidé, kteří žijí v silně stresujících podmínkách, jsou více náchylní k rozvoji úzkosti a deprese.“

Zdroj: Thinkstock.com

Co se s námi přesně děje:

To, co se dělo pračlověku, když potkal šavlozubého tygra. Na boj s nepřítelem nebo na rychlý útěk pro záchranu života hormony aktivují svaly. Ty se začnou napínat a přitéká k nim více krve, což vyžaduje zvýšený srdeční výdej (vzestup tepové frekvence i krevního tlaku), dostatek kyslíku (zrychlený dech) a vzrůst celkového nabuzení nervového systému.
Soustředění krve do svalů způsobí její úbytek v kůži, která prochladne. Méně jsou zásobeny i další vnitřní orgány - není třeba trávit, proto vysychají sliny v ústech, stahuje se žaludek... To znáte, že?
Jenže když dnes namísto šavlozubého tygra potkáme zuřivého šéfa, je nám tahle reakce na nic. A když ho potkáváte často, organismus se přetěžuje.
To má za následek srdečně-cévní onemocnění, poruchy spánku, žaludeční vředy či choroby štítné žlázy. Při stresu se také vyplavuje hormon kortizol, který podporuje chuť k jídlu, takže může přispívat k tloustnutí. Kortizol spolu s dalším stresovým hormonem adrenalinem také výrazně ochromují imunitu.

Zdroj: Thinkstock.com


A konečně… Jak se naučit se stresem zacházet:


„Odolnost vůči stresu je dána jednak konstitučně, jednak vývojovými faktory a také je možné ji nacvičit,
“ vybízí k aktivnímu přístupu pražský psychiatr MUDr. Radkin Honzák. Co pro jednoho představuje ohrožení, může druhý vnímat jako příjemné napětí zpestřující život - třeba rychlou jízdu autem či adrenalinový sport. Nové duševní zpracování vjemů je tedy jednou z cest, jak stres omezit a nenechat ho na sebe negativně působit.

A co konkrétně pan profesor radí?

  • Učte se. Učení představuje dobrý nástroj proti stárnutí mozku a duševní aktivita je zároveň elegantní formou odreagování se od okolností, které způsobují stres.
  • Mákněte si. Fyzická aktivita stimuluje cirkulaci krve, masírují se vnitřní strany cév, stoupá prokrvení, a předchází se tak ateroskleróze. Při sportu tělo produkuje hormony štěstí.
  • Smějte se. Dobrá nálada provázená smíchem má relaxační účinky a pomáhá organismu vytvořit si vnitřní sílu proti negativní zátěži.
  • Milujte. Náklonnost, něžnost a bezpečí v rodině nebo v partnerství přispívá k odolnosti vůči stresu.
  • Dejte si lecitin. Získává se hlavně ze sójových bobů a je zdrojem cholinu, z nějž speciální nervové buňky vytvářejí acetylcholin - prostředek potřebný k myšlení. Lecitin také dodává mastné kyseliny, jež se ukládají do membrány mozkových a nervových buněk a chrání je před poškozením vlivem stresu.

Zdroj: Thinkstock.com

Tip z www.vlasta.cz:  Naládujte se serotoninem
Bez tohoto hormonu blaha a štěstí jsme nervózní, podráždění a depresivní. K jeho produkci je potřeba aminokyselina tryptofan, kterou lze získat pouze z potravy. Hodně jí obsahují celozrnné obiloviny, mléčné výrobky, vejce, maso, ořechy, švestky, rajčata, luštěniny a listová zelenina.

Stres úzce souvisí s hormonálním děním v našem těle. Na www.vlasta.cz najdete hned několik článků ve Speciálu s výmluvným souhrnným názvem: Pod nadvládou hormonů. Dozvíte se mimo jiné, že hormony pěkně cvičí také s muži!
 

Právě vychází nové číslo společenského týdeníku Vlasta

V novém čísle najdete:

  • Rozhovor: Simona Postlerová
  • 8 praktických kroků, jak získat svou vysněnou postavu
  • Průvodce po vánočních trzích
  • Návod, jak v zimě pečovat o ruce

 

  Zdroj: Thinkstock.com

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky