Jak zvládnout Vánoce bez kil navíc

Zdroj: Komplimentinstitut.cz

Vánoce jsou tradičním „strašákem“ pro všechny, kteří se snaží shodit nadbytečná kila nebo si svou hmotnost alespoň udržet. Dají se ovšem zvládnout i bez toho, abychom se báli po svátcích postavit na váhu.

Půst? Určitě ne

Základní zásadou je, že příjem energie by měl být stejný jako před svátky nebo jen o málo větší. Energii bychom měli přijímat rovnoměrně během celého dne. Není proto vhodné držet půst a večer se pak přejíst různých dobrot.

Místo máslových krémů třeba želatinové a suché víno jako přípitek

Nahrazením některých surovin vhodnějšími můžeme nejen zmenšit kalorickou hodnotu vánočních dobrot, ale i vykouzlit zajímavé chuťové variace. „Místo máslových krémů doporučuji vyzkoušet pudinkové, tvarohové nebo želatinové. Náplně lze nahradit ovocem, bílá mouka celozrnnou a cukr sladidly,“ vyjmenovává Kristýna Galová, terapeutka brněnského Institutu redukce a prevence nadváhy kompliment.

K přípravě chlebíčků je příjemnou a zdraví prospěšnou změnou nahrazení bílé veky celozrnným pečivem. Chlebíčky můžeme namísto kupovaných tučných salátů namazat tvarohovými sýry a ozdobit zeleninou. Na obloženou mísu se pak hodí zelenina v kombinaci s libovou šunkou a sýry s obsahem tuku do 40 %.

Kalorický příjem můžeme snížit například i tím, že si namísto klasické přílohy naložíme zeleninu.

A pokud plánujete přípitek, zvolte nejlépe suché víno. Tvrdý alkohol a sladké míchané nápoje obsahují opravdu velké množství energie.
Oříškový rohlíček s polevou vydá za dietní oběd…

„Snad největší kalorickou bombou je klasické vánoční cukroví. Například sto gramů rohlíčků z máslového krému, oříškového základu a čokoládové polevy má energetickou hodnotu 1 100 kJ, což je srovnatelné s dietním obědem,“ říká Kristýna Galová. Doporučila by proto zdravější cukroví, například kuličky ze sušeného ovoce, želé s granátovým jablkem nebo jednohubky z ovoce lehce namáčeného v čokoládě.

Kouzla s kaprem a bramborovým salátem

Není tajemstvím, že tradiční jídlo českého vánočního stolu je nejen chutné, ale také velmi tučné. Jednoduchými úpravami přitom můžeme docílit radikálního snížení jeho kalorické hodnoty.

Tradiční smažený kapr s bramborovým salátem

Smažený kapr 150g = 1 750 kJ
Bramborový salát 400 g = 3 160 kJ
Celkem 4 910 kJ

Kapr smažený na minimu tuku a bramborový salát, kde místo majonézy použijeme jogurt

Smažený kapr 150g = 1 100 kJ
Bramborový salát 400 g = 1 280 kJ
Celkem 2 380 kJ

Pečený kapr s bramborovým salátem bez majonézy i jogurtu

Pečený kapr 150g = 780 kJ
Bramborový salát 400 g = 1 000 kJ
Celkem 1 780 kJ

Rybí filé s bramborovou kaší a zeleninovou oblohou

Rybí filé 150g = 450 kJ
Bramborová kaše 150 g = 450 kJ
Zeleninová obloha 100 g = 200 kJ
Celkem 1 100 kJ

 

Stanovte si ještě před Vánoci, co si dopřejete během svátků

A jak se na svátky připravit, abychom opravdu dodrželi svá předsevzetí? „Důležité je naplánovat si stravování ještě před Vánoci. Nejen si říci, zda si chcete svoji váhu udržet nebo zda si můžete dopřát nějaké dobroty a pár kilo přibrat. Také si stanovit, co si dopřejete sníst na Štědrý den a po celou dobu svátků,“ radí Kristýna Galová.

Kdo si totiž stanoví předem zásady stravování, ten má pak větší přehled o příjmu a složení potravin a více si věří, že dokáže svátky zvládnout bez újmy na váze.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky