DIETOLOGICKÁ PORADNA KAFE: S Petrem Havlíčkem nejen o HUBNUTÍ

S Petrem Havlíčkem nejen o dietách

Když se řekne dieta, spoustě z nás naskočí řada zaručených rad, druhů, ale také řada „zákazů či omezení“. Jenže hubnutí už dávno není jen o změně jídelníčku, ale především o změně celého životního stylu.

Výživový poradce a majitel poradenského centra Petr Havlíček sám velmi dobře ví, jak úzce to spolu souvisí a že i drobnými kroky lze dosáhnout změny. Léto strávil stěhováním svým i svého centra do nových větších prostor, aby mohl svým klientům nabídnout lepší služby a větší komfort a zázemí.

Petře, někdy mám pocit, že slovo dieta je všudypřítomné – mluví se o ní, píše… a je asi jen málo žen, které by s ní v určité životní etapě nepřišly do kontaktu. Jaký je ale váš názor na dietu?

Nejdůležitější je, aby člověk poznal a pochopil sám sebe, naučil se jíst vyváženě a zdravě, dostatečně se hýbal a odpočíval, a pak nebudeme potřebovat žádné diety. Největší problém vidím v tom, že lidé velmi často podléhají módním trendům a drží špatné diety. Všude kolem nás je řada špatných výživových poradců, různé rady se dočteme v časopisech i na internetu. Jednoduchých „amatérských diet“ najdete nepřeberné množství. Bohužel většinou jsou tyto rady velmi obecné a někdy až zdraví ohrožující. Domnívám se, že jednotný a jednoduchý návod na správné stravování téměř neexistuje – prvotní je pochopit, jak naše tělo funguje, a v návaznosti na to upravit svůj životní styl. Každý jsme unikát, každý v životě děláme něco jiného, máme jiné genetické dispozice, jiné zdravotní omezení. K tomu všemu je třeba přihlédnout a přizpůsobit svoje stravování, pohyb, fyzický i psychický odpočinek. „Amatérské diety“ mohou být z hlediska krátkodobého efektu funkční, bohužel z hlediska dlouhodobého vůbec ne a většinou se jimi spouští tzv. jo-jo efekt.

Co je nejčastějším důvodem neúspěchu, když se člověk rozhodne zhubnout?

Podle mne je velmi důležité najít v sobě správnou motivaci. Člověk by měl vždy vědět, co chce, proč to chce a proč to dělá. Pokud je cílem např. zhubnout do plavek, pak z krátkodobého hlediska je to určitě dobrá motivace, bohužel pak se většinou dostaví jo-jo efekt. Takže je potřeba najít správný důvod pro změnu, a tím se automaticky dostavuje i motivace. Pro mnoho lidí je také podstatné nebýt v tom sám a získat podporu ať už odborníků, tak blízkého okolí. Bez těchto věcí se těžko dostává přes krizové momenty, které se vždy objeví, a řada lidí kvůli tomu tyto „pokusy“ vzdá.

Narazil jste před chvílí na téma amatérských diet a návody od nepříliš kvalifikovaných výživových poradců? Jak na to jdete vy?

Pokud se na nás obrátí klient, který má problémy s nadváhou, potřebujeme v první řadě znát jeho aktuální zdravotní stav, psychický stav, fyzickou kondici, stav metabolismu... a mnoho dalších faktů. Samozřejmostí je analýza dosavadního stravování a jeho návyků. Za dobu svojí praxe jsem pochopil, že na nadváhu má vliv i řada jiných faktorů než jen stravování či nedostatečný pohyb. Každý jsme prostě jiný… Každý z nás žije jinak, věci prožívá jinak… těch věcí, které ovlivňují naši váhu, mentální i fyzickou kondici, je celá řada. Jen pro příklad, řada lidí netoleruje určité potraviny, aniž by o tom vůbec věděla. Proto ve svém centru teď proto zavádím řadu novinek, včetně právě testu na potravinové intolerance či vyšetření kapky krve v temném poli. Pohovor u psychologa a metoda Neurofeedback zase pomůže rozklíčovat, zda člověk umí správně odpočívat, zda není v nadměrném stresu a podobně. A právě odpočinek a správný relax je to, co většina lidí neumí nebo dokonce úplně vynechává. Sesypou se pak nejdřív psychicky, potom zdravotně a teprve poté, co se dostanou na dno, jsou schopni udělat nějakou změnu. Přitom by stačilo mít rád sám sebe a své tělo.

V médiích a na internetu se často vyskytují protichůdné informace o prospěšnosti té které potraviny. Jeden zdroj stejnou potravinu vyloženě doporučuje, druhý naopak téměř zakazuje. Pro běžného člověka je těžké se v tom orientovat. Máte na to nějaký tip?

Nejdůležitějším faktorem je zapojit „zdravý selský rozum“, vynechat věci, které tělu opravdu škodí, jako např. přepálené smažené věci, sladké limonády, přesolené věci, řadu pochutin či nekvalitní uzeniny. V případě ostatních potravin je zbytečné striktně vynechávat jednotlivé složky, pokud nemáte nějaké zdravotní omezení, a jíst různorodě a vyváženě. Pro ty, kteří si nevěří a chtějí získat základní orientaci, jak najít cestu ke zdravému životnímu stylu či jak redukovat svoji váhu, teď připravuji online kurz, který bude v prodeji v prosinci. Informací je hodně, proto se snažím v něm lidem ukázat, jak k věcem přistupovat, jak nakupovat, jak vařit, jak se stravovat a jak o jídle přemýšlet. Současně se snažím ukázat, že člověk nesmí zapomínat na to, že je důležité mít v rovnováze i psychiku, a čas od času si můžete dát i to, na co máte chuť, pokud to není v rozporu s nějakým jídelním či zdravotním omezením. Současně nesmíme zapomínat, že bez pohybu to nejde.

Často ale slýchám, já na posilovnu a cvičení 4x týdně nemám čas či peníze. Jaký pohyb je tedy podle vás nejefektivnější?

Ten nejpřirozenější. Chůze, chůze a zase chůze. Vystupte o tři zastávky dřív a dojděte domů či do práce kus pěšky, jděte o víkendu s rodinou, přáteli na delší, svižnější procházku. Nic nás to nestojí a určitě to všichni hravě zvládneme!

Jak nejraději relaxuje Petr Havlíček?

Letošní léto moc relaxační nebylo, neboť jeho většinu jsem strávil stěhováním našeho centra do nových prostorů. Ale zvládli jsme s přítelkyní a dcerou i dovolenou na Krétě. Nicméně baterky nejraději dobíjím naprostým nicneděláním. Prostě si jen tak lehnu, zavřu oči a úplně vypnu, nebo poklimbávám u nějakého filmu :-).

Asi všichni vnímáme, že jedním z problematických období je doba okolo konce roku. Co byste doporučoval, jak se stravovat v období plném večírků a společenských akcí? Jak tuto dobu zvládnout?

Hlavní zásadou zdárného zvládnutí vánočních večírků je nejít tam hladoví a přijít včas. Když už se ovšem před večírkem nestihnete najíst, dejte si nejprve hodně zeleniny, čímž zaženete pocit hladu a nespořádáte tunu smažených řízků. Rozhodně se ale jídlu na večírku nevyhýbejte – hrozilo by pak, že po návratu domů vybílíte ledničku. Další důležitou zásadou je vyhnout se míchaným koktejlům, které jsou díky tvrdému alkoholu, sirupům a džusu vyloženě kalorickou bombou. Vyberte si buď pivo nebo víno a nezapomínejte ani na dostatečný přísun vody. A když už neodoláte stolu se sladkostmi, zvolte raději ovoce a fondue, popř. piškotový dort s ovocem a želé než šlehačkové věnečky a máslové dorty.

A jak se stravovat o Vánocích? Jaký recept byste doporučil na štědrovečerní večeři?

A je to tady zase… Otázka, kterou nesnáším. Jsou to přeci Vánoce a k nim patří i tradiční jídlo. Stačí se přeci jen nepřežírat a štědrovečerní večeři pojmout jako degustační menu. A kdo si bude chtít jídlo odlehčit, tak si může řízky předsmažit na oleji na pánvi a následně dodělat v troubě, do salátu dát méně nebo žádnou majonézu… a tak dále. Myslím si, že odlehčených vánočních receptů je plný internet. I s Petrou Lamschovou jsme předělali tradiční česká jídla do lehčích variant…. Ale pořád myslete na to, že Vánoce nejsou jen o jídle, ale o pohodě, rodině, atmosféře… A ne o přejídání do bezvědomí. A pokud toto budete respektovat, pak nemusíte ani nijak dvakrát řešit nějaké odlehčování jídla :-)

Další články

čtenářů si právě čte tento článek