Cukr: Zbavit se ho ve stravě může trvat i roky, pomoc ale existuje

Zbavte se cukru!
Zbavte se cukru!

Život bez cukru je těžký. K snídani se na vás těší vafle s marmeládou, při čekání v koloně vás svádí čokoládová tyčinka a po obědě přinese kolega pudinkovou koblihu. A tak proti sobě stojí omamná chuť a zdravotní rizika.

Cukrová cesta

Po sladkém sahali už naši předci, když potřebovali podat nadstandardní fyzický výkon. Už před patnácti tisíci lety zvesela žvýkali cukrovou třtinu, později přešli na med, Peršané přišli s krystalizací třtiny a až v polovině 18. století přišel lékárník Andreas Sigismund Marggraf s nápadem "cukru z řepy". Na první cukrovar jsme si ale museli ještě více než půl století počkat, do roku 1801. Sladká chuť rozmazluje lidské jazýčky už věky, s cukrem samotným  je to tedy složitější. O to děsivější je fakt, že průměrný Čech spotřebuje ročně kolem 33 kilogramů a nevědomky trpí závislostí. Nadměrnou spotřebou cukrem prošpikovaných potravin aktivuje v mozku stejná centra jako při konzumaci alkoholu nebo drog.

Kde se skrývá?

Snad už nikdo nežije v přesvědčení, že cukr se nachází je v cukrovinkách, pečivu nebo koblihách. I když legendární fotografii slazeného nápoje a vystavěných kostek cukru, které plechovka obsahuje, viděl snad každý, stále žijeme v bludu, koupíme-li si játrovou paštiku, máme od cukrového démona pokoj. Omyl! Vetřel se do uzenin, jogurtových dresinků, těstovin i balení rybích prstů. Bez čtení etiket to nepůjde!

Rizika

Cukr už dávno není spojován jen s nadváhou, ke které přispívá, ale byly mu dokázány i jiné prohřešky na lidském zdraví:

  • Vznik cukrovky
  • Cukrová závislost
  • Zhoršení paměti
  • Poruchy chování
  • Vznik depresí a úzkostí
  • Vysoké riziko demence

Cukruprostý

Zbavit se závislosti nebo permanentní chuti na cukr by neměl být problém. Je to jen o nastavení v hlavě a nahrazení rychlých cukrů těmi zdravými, například z ovoce. Málokdo ale dokáže přeprat sílu zvyku, vědomí a návyků z mozku během pár dnů. Změna trvá často i několik let a ani pak nezaručuje kladný výsledek.

Cukrovinek se musíte zbavovat postupně a velmi pečlivě. Každý krok vedle vás vrátí o mnoho měsíců zpátky a dá impuls mozku, že jste porušili nastavený režim.

Podpora z přírody

Vydejte se do přírody, nasbírejte léčivé bylinky a pravidelně popíjejte čaje, které přispějí k regulaci krevního cukru v krvi. Díky tomu nebude tělo tak čile komunikovat s mozkem a volat po sladké chuti.

  • Bez černý
  • Borůvkové lístky (přírodní inzulin)
  • Kopřiva dvoudomá
  • Pampeliškový kořen
  • Kvítky jetele

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky