Co nevíte o Ryoru

Zdroj: Ryor

Říká se o ní, že je to naše česká Estée Lauder. Stejně jako ona, začínala i Ing. Eva Štěpánková docela od nuly, u sebe doma s pomocí kuchyňských robotů vyráběla první krémy značky Ryor.

Kdo je Eva Štěpánková?  Co dokáže velká láska z gymplu...

V českém podnikání dnes patří k absolutní špičce. Je majitelkou české kosmetické firmy Ryor, kterou založila v roce 1991. Je energická, dokáže pracovat až 10 hodin denně, je zodpovědná, ráda a dobře vaří, je neskutečně pohostinná, poslouchá gospely, miluje divadlo a knihy - její nejmilejší knihou je Jirotkův Saturnin, ráda cestuje, je s ní legrace, sbírá anděly, relaxuje na procházkách se psem, má 21letou dceru Janu, je rozvedená a dokáže si poradit v každé situaci. Svůj život zasvětila chemii a výrobě kosmetiky. Život se s ní ale nikdy nepáral. Vyrůstala v Poděbradech v učitelské rodině. Rodiče se rozvedli, když byla ještě malá holka. Od útlého dětství se musela učit samostatnosti. Byla dítě s klíčem na krku.
Na gymnáziu se zamiluje do kluka, který je fanda do chemie. Láska je to taková, že ovlivňuje i výběr vysoké školy Její maminka říkala, že kdyby se zamilovala do ševce, byla by dnes švec. Láska ke klukovi sice skončila, ale láska k chemii ne. Naopak! Po gymnáziu se rozhoduje pro studium na VŠCHT.

Ing. Eva Štěpánková v laboratoři Ryor

Kde s vzala, tu se vzala – česká značková kosmetika RYOR. Ale jak to vlastně začalo...?

Krém za milion devizových korun a osudové rozhodnutí

Od roku 1971 pracuje Ing. Eva Štěpánková jako vedoucí výroby v Ústavu lékařské kosmetiky. Je nejmladší a šéfuje mužům i třikrát starším než je ona. Dobrá zkušenost pro budoucí úspěšnou podnikatelku! Odsud po 17 letech odchází na mateřskou dovolenou. Je jí 43 let, když se jí narodí dcera Jana. Záhy přijímá nabídku Státního statku v Jenči u Prahy, aby pro ně vyvíjela kosmetické přípravky založené na přírodních extraktech. První přípravky, které pro Státní statek vyrábí, se pod značkou Kora (kosmetika racionální) prodávají v parfumerii v Praze na Můstku. V roce 1990 zavádí do prodeje u nás první výživný ochranný krém. Je to oceněný Výživný krém s černým rybízem a Státní statek za něj získal milion devizových korun. Sama často i s miminem v náručí organizuje vývoj, domácí výrobu s přidělenou laborantkou, shání stroje, suroviny, obaly, zvládá i tehdy velmi těžká schvalovací řízení. Statek jde do restituce, a to znamená konec slibně rozjeté výroby, ale významný mezník v začínající kariéře Ing. Evy Štěpánkové. Uvědomuje si, že už dál nechce prodávat vlastní mozek, hlavu i ruce. Stojí na prahu osudového rozhodnutí.

Šťastný konec - Nápad se chytil!

Příběh Ing. Evy Štěpánkové je fascinující. Sama bez pomoci příbuzných musí najednou skloubit a ustát dvě nové role: matky i podnikatelky. A vstupní kapitál? Oproti gigantickým koncernům, které jí zdánlivě stojí v cestě, pouhých 30 tisíc! Nemá však na výběr. Cítí odpovědnost za spolupracovníky a kolegy, ale hlavně za svoji dceru Janu.

První přípravky jsou určeny profesionálním kosmetičkám. Prozíravá podnikatelka vytuší, že na trhu chybí přípravky pro péči v kosmetických salonech. Jsou tady jenom Ústav lékařské kosmetiky a Hygie, ale ty stagnují a nedokáží reagovat na začínající poptávku. Začátkem devadesátých let přichází boom. Jako houby po dešti vznikají školy pro kosmetičky a kosmetické salony. Zájem je obrovský. Pokud to čas dovolí, jezdí Ing. Štěpánková také přednášet do nově vznikajících škol. Její popularita a odborná prestiž roste. Poptávka po kosmetice Ryor jde rychle nahoru. Výroba se rozšiřuje o přípravky určené pro domácí ošetření. Nápad, vyrábět vlastní českou přírodní kosmetiku, se chytil!

Muselo to přijít

Prostory v rodinném domě v Praze Na Spiritce nestačí. Je třeba hledat jiné, nové a větší prostory. Výroba se stěhuje do pronajatých prostor Státního statku, provozovna v Lotyšské ulici funguje jako sklad a expedice pro kosmetičky, v Soukenické ulici na Praze 1 otevírá Ryor první firemní prodejnu(tu při povodni v roce 2002 odnáší voda). Ceny za pronajaté prostory rostou a Ryor stojí před zásadním rozhodnutím. A jednoho dne přišlo klíčové rozhodnutí: přestěhovat se do vlastního. Firma hledá vhodný pozemek pro výstavbu vlastního výrobního areálu. Pozemky nachází v Kyšicích u Prahy. Do nových provozů se stěhuje výroba, expedice, prostě celý nový závod. Píše se rok 1997.

Jak vznikl název Ryor?

Značku Ryor, která vzbuzuje v zákazníkovi dojem luxusního zboží, dodnes marketingoví odborníci chválí. Samotný název neskrývá přitom nic tajemného. Tvoří jej dvě začínající slabiky názvů základních parfémových kompozic - rybíz a oranž. Autorem názvu Ryor byl někdo z pracovníků Státního statku, pro který Ing. Eva Štěpánková pracovala, ale protože si jej nedal patentovat, zůstal v rámci dohody po jejím odchodu paní Evě - výborný tah začínající podnikatelky.

Ryor dnes

Firma Ryor dnes nabízí cca 160 přípravků pro domácí i profesionální péči. Vyrábí více než 100 druhů přípravků na přírodní bázi a 60 druhů pro kosmetické salony. Je největší soukromou českou firmou vyrábějící kosmetiku. Značka našla své zákaznice v 16 zemích světa – od Spojených států přes Slovensko, Německo, Finsko, Norsko, Bulharsko, Austrálii, Indonésii, Japonsko, Portugalsko, Tunis, Ukrajinu, Kazachstán, Rusko, Bělorusko a Maďarsko.

Ryor je levnější. Proč?

Ryor Caviar Care

Ryor je levnější o reklamu. Toto je pochopitelně už o něco horší zpráva pro marketing značky. Vy si ale můžete být jisté, že kosmetika Ryor se přiblížila věhlasným značkám nejen svými kompozicemi a složením, ale také – a na to je paní majitelka obzvlášť pyšná – vynikající kvalitou. Klíčovým ukazatelem kvality a účinku krému je čerstvost surovin. Častým problémem u nejdražších kosmetických přípravků je použití velkého množství konzervačních látek, které způsobují jeden podstatný vedlejší efekt a to, že extrémně zatěžují pleť. V loňském roce jsme na trh uvedli kaviárovou kosmetiku, která ve světě zaručeně patří k těm nejluxusnějším. Ryor Caviar Care si ale v kvalitě nezadá s nejluxusnější zahraniční kaviárovou kosmetikou. Jediné, v čem se liší, je cena. Srovnatelné balení kaviárového krému stojí totiž v přepočtu až 4 000 Kč a přípravek od Ryoru 400 Kč! Máme zákaznice, které nám prozradily, že si potrpí na luxusní zboží, ale přesvědčily se o kvalitě Ryor, a nyní pravidelně nakupují v naší značkové prodejně na Národní třídě. Jednou za měsíc zde mají možnost potkat se a poradit s paní majitelkou Ing. Evou Štěpánkovou. Na toto setkání se vždycky těší. Cenový rozdíl za nákup kosmetiky u nás si pak rády a často vynahrazují jinde. 

Více o kosmetice Ryor na www.ryor.cz.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Krémy proti chladu

I když je teprve půlka listopadu, zima se už dlouho hlásí ke slovu, a tak se možná i vám stává, že máte hrubé, červené a popraskané ruce či drsný a…

Akční letáky