Bojujte s chorobami - fazolemi

Fazole patří mezi významné zdroje vlákniny, bílkovin i vitaminů. Podle toho, který druh si vyberete, vám pomohou dodat tělu to, co mu chybí a ještě bojovat s nemocemi.

Máslové fazole: zdroj vitaminu C

Velké bílé, nebo červené fazole mající tvar ledviny, jsou u nás asi nejznámější. Jejich domovem je Mexiko, a proto se výborně hodí právě ostrých pokrmů. Zkuste si červenými fazolemi připravenými s kousky kuřecího masa naplnit tortillu, nebo je přidejte do zeleninového, či těstovinového salátu. Navíc tím uděláte něco pro své zdraví – máslové fazole obsahují hodně bílkovin, vlákniny a vitaminu C. Můžete s nimi bojovat proti cukrovce.

 

Tip Kafe.cz

Diabetan aneb Fazole v čaji

Fazole obsahují ve sto gramech plných 25 miligramů vitaminu C. Najdeme v nich ale také draslík, fosfor a sodík. Málo se o nich ví, že jsou skvělou potravinou pro diabetiky. Obsahují totiž glukokininy, které jsou schopny snížit obsah tuku v krvi. Proto jsou také součástí čaje Diabetan, který je velmi vhodný pro diabetiky.

Web: leros.cz

Zelené lusky: plné vitaminů A a B

V případě zelených lusků se jedná o nezralé, předčasně otrhané lusky fazole obecné. Původní domovinou této rostliny je Amerika. Křehké fazolové lusky jsou výborné jako příloha, a to podušené na másle. Můžete je orestovat na pánvi s další zeleninou, nebo si na nich pochutnat v méně dietní verzi se slaninkou. Fazolové lusky koupíte jak čerstvé, tak sterilované, nebo mražené. Nezralé lusky obsahují velké množství vitaminu A, B a minerální látky – hořčík a vápník.

 

Tip Kafe.cz

Zelené lusky s česnekem

200 g čerstvých, příp. mražených fazolových lusků, 100 g anglické slaniny, 1 lžíce olivového oleje, 4 stroužky česneku, 1 lžička saturejky, sůl, 1 kostka MAGGI Bylinky česnek a petržel

Fazolové lusky omyjeme, čerstvé krátce povaříme ve vařící vodě a poté prudce ochladíme. Osušíme je a opečeme spolu s pokrájenou anglickou slaninou na rozpáleném oleji. Fazolky osolíme a necháme pod poklicí dusit cca 10 min., přidáme nasekaný česnek, kostku MAGGI Bylinky česnek a petržel, promícháme a necháme restovat volně bez pokličky. Poté přidáme nasekanou čerstvou saturejku (může být i sušená), promícháme a necháme ještě chvíli restovat, dokud fazolky nejsou pěkně opečené.

Web: maggi.cz

Mungo: zlepšují trávení

Fazolky mungo poznáme podle zelené barvy. Nejvíce se pěstují, a také konzumují v asijských zemích, zejména v Indii. Nejchutnější jsou syrové, tepelně neopracované. Hodí se k naklíčení a právě tak je můžete nejčastěji koupit (Mungo výhonky). Mungo fazolky můžeme restovat na másle, výborné jsou jako součást čínských pokrmů. Určitě si pochutnáte, když si připravíte čerstvý salát s mungo výhonky, rajčaty, paprikou a balkánským sýrem. Mungo fazolky zlepšují trávení, a kromě vitaminů obsahují i zdravé bílkoviny.

Černé fazolky: plné bílkovin

Domovem černých fazolek je Mexiko, proto se velmi uplatní v místní kuchyni. Zkuste černé fazolky dochutit chilli papričkou a zakysanou smetanou. Obsahují velké množství bílkovin a také vlákniny, která působí blahodárně na trávení.

 

Tip Kafe.cz

Polévka z adzuki

1 hrnek adzuki, 1 cibule, 2 mrkve, sůl, sojová omáčka
Omyté fazole zvolna vařte ve vodě v tlakovém hrnci 30 až 40 minut. Přidejte nakrájenou zeleninu, osolte a vařte doměkka. Nakonec ochuťte sojovou omáčkou.

Web: probio.cz

Adzuki fazole: pro zdravé ledviny

Adzuki jsou maličké, podlouhlé, fazolky červené až hnědé barvy. Určitě na ně narazíte v japonské kuchyni. Pro Japonce jsou druhou nejdůležitější luštěninou (první je sója). Tyto fazole jsou rychle připravené, vaří se stejnou dobu jako rýže. Jejich využití v kuchyni je poměrně široké – dají se přidat do polévek a kaší, do salátů nebo nákypů. Hodí se i pro přípravu sladkých jídel. Narozdíl od jiných nezpůsobují nadýmání, jsou lehce stravitelné. Pozitivně působí na choroby ledvin.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Kam na lyže: Do Rakouska a Francie

Chystáte se na lyže do zahraničí? Přinášíme vám pár tipů, která zimní střediska zvolit v Rakousku a ve Francii. Další pokračování, Itálie a Švýcarsko…