12 cest, jak se nestát diabetičkou

12 cest, jak se nestát diabetičkou

Více než 800 tisíc lidí u nás trpí cukrovkou a zajímavé je, že více postihuje ženy. Hrozí už každé druhé. Chcete se této epidemii třetího tisíciletí vyhnout? Pak vám přinášíme deset tipů, jak omezit pravděpodobnost, že se diabetičkou stanete právě vy.

1. Hlídejte si váhu

Riziko, že onemocníte cukrovkou, můžete výrazně snížit, pokud si budete udržovat přiměřenou hmotnost. Pokud nepatříte k podvyživeným jedincům, pak je prokázáno, že stačí zhubnout o pět procent celkové hmotnosti, a riziko cukrovky bude až o 70 % nižší.

2. Zvolte správný předkrm

Bojíte se zvýšené hladiny cukru po jídle? Pak nezapomeňte zvolit správný předkrm. Ideální je trocha zeleného salátu s vinným octem nebo pouze dvě lžíce vinného octa. Obsažené kyseliny výrazně snižují glykemický index. Podobné účinky má i citrónová šťáva nebo kyselé ovoce. Zpomalují vyprazdňování potravin ze žaludku, a tím sníží rychlost vstřebání cukrů.

Tip KAFE.cz

Zdravou a chutnou zálivku na salát připravíte z těchto surovin: 3 lžíce vinného octa, 2 lžíce oleje z lněného semínka, jeden prolisovaný stroužek česneku, ¼ lžíce medu, 3 lžíce jogurtu, trocha soli a čerstvě mletého pepře.

3. Zapomeňte na auto

Chodit, chodit a zase chodit. To je ideální rada nejen pro ty, kdo jsou ohroženi cukrovkou, ale pro všechny, kdo o sebe dbají. Pokud necháte auto v garáži a vyrazíte pěšky, uděláte něco pro své zdraví, ale i něco zhubnete. Navíc jistá finská studie prokázala, že lidé, kteří cvičí 4 hodiny týdně nebo 35 minut denně, snižují riziko onemocnění cukrovkou o 80 %. Pro diabetiky (i ty potenciální) je půlhodina svižné chůze denně ideální.

4. Staňte se znalkyní cereálií

Kvalitní cereálie jsou nejen zdravé, ale mají řadu dalších výhod – jejich konzumace snižuje riziko onemocnění rakovinou prsu a cukrovkou 2. typu. Odborníci radí vybírat takové, u nichž je na obalu uvedeno, že jsou s vysokým obsahem vlákniny, také by měly být bez přidaného cukru. Pečlivě si přečtěte složení – pokud obsahuje skryté cukry, sáhněte po jiném výrobku.

5. Dopřejte si kávu

Zajímavá studie, kterou provedli na univerzitě v Harvardu, prokázala, že co se ochrany před cukrovkou týká, jsou na tom paradoxně nejlépe velcí kafaři. Ti, kdo vypijí šest a více šálků denně, mají až o 54 % menší riziko, že se z nich stanou diabetici. U těch, co vypijí 4 až 5 šálků, je riziko menší o 29 % a jeden až tři šálky denně poskytují ochranu minimální. Káva bez kofeinu žádný účinek proti cukrovce nepřináší.

6. Omezte fast-foody

Pokud jste milovnicí pokrmů z rychlého občerstvení a jsou běžnou součástí vašeho jídelníčku, tak jste na nejlepší cestě stát se brzy diabetičkou. Vědci v Minnesotě pozorovali tři tisíce lidí ve věku od 18 do 30 let a došli k závěru, že ti, kteří jí ve fast-foodech více jak dvakrát týdně, nejen více přibývají na váze, ale objevují se u nich i další faktory, které nahrávají vzniku cukrovky. U těch, kteří v rychlých občerstveních jedli maximálně jednou týdně, bylo riziko minimální.

Cukrovka

7. Jezte zeleninu, omezte tmavé maso

Ženy, které jedí tmavé maso víc jak pětkrát týdně, mají o 29 % vyšší riziko, že onemocní cukrovkou 2. typu než ty, které si je dopřejí méně než jednou týdně. A konzumace uzenin, např. slaniny či párků, více než pětkrát v týdnu, zvýší pravděpodobnost diabetu až na 43 %. A řešení? Maso omezte a nahraďte je zeleninou.

8. Okořeňte si život

Na snižování cukru je z koření ideální skořice. Látky v ní obsažené umí aktivovat enzymy, které stimulují inzulínové receptory. Navíc pomáhá snižovat cholesterol a triglyceridy.

9. Nestresujte se

Pokud jste ve stresu, vaše tělo na to náležitě reaguje. Srdce prudčeji bije, tep se zrychluje, dech se zkracuje a stahuje se vám žaludek. Co ovšem na první pohled nevidíte, je, že vylétává i hladina krevního cukru. Proto se stresu co nejvíce vyhýbejte a snažte se vždy odreagovat tím, co máte ráda. Pomáhá také jóga, meditace anebo procházka na čerstvém vzduchu.

10. Dostatečně spěte

Studie univerzity v Yalu prokázala, že lidé, kteří spí méně než šest hodin denně, zdvojnásobují riziko cukrovky. A ti, kdo spí méně než pět hodin denně, mají dvakrát větší pravděpodobnost také vysokého krevního tlaku. Tělu neprospívá, ani pokud spáváte běžně více jak osm hodin – to také zvyšuje riziko cukrovky. Ideální je tedy noční odpočinek mezi 6 a 8 hodinami.

11. Najděte si partnera

Říkáte si, co to má společného s cukrovkou? Tak to byste se divila. Studie prokázaly, že ženy, které žijí samy, mají 2,5krát větší riziko, že se u nich diabetes rozvine, než ty, které mají partnera. Vše má ale nejspíše na svědomí odlišný životní styl žen, které žijí single. Odborníci uvádějí, že častěji kouří, pijí alkohol a stravují se nepravidelně.

12. Jděte na krevní testy

Cukrovka je zrádná v tom, že mnohdy zpočátku probíhá tak nenápadně, že o ní ani nevíte. Abyste si byla jistá, jak na tom jste, zajděte na krevní testy a nechejte si zjistit hladinu cukru. U všech nad 45 let by měly být samozřejmostí. Pokud máte v rodině někoho s cukrovkou nebo vedete nezdravý životní styl a ponocujete, měla byste cukr sledovat pravidelně i v mnohem mladším věku.  

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Kosmetika: Co koupit na Vánoce?

I tento rok nabízejí kosmetické značky před Vánoci svým zákazníkům velké množství atraktivních balení produktů pro všechny typy spotřebitelů.

Akční letáky