Věřte vědě, ne zázrakům

Věřte vědě, ne zázrakům
Věřte vědě, ne zázrakům
Zdroj: Thinstock

„Vědci z kosmetických laboratoří umí věci, o kterých se ještě před deseti lety nikomu ani nesnilo,“ říká ředitelka komunikace pro vědu laboratoří L´Oréal Elisabeth Bouhadana. Maximum ale pro sebe uděláte už jen tím, že budete vědět, co od své kosmetiky chcete. Především by vám měla péče o sebe dělat radost. Jinak ani ten sebelepší krém nebude fungovat.

Vybírá se vám díky vaší práci kosmetika snáz než jiným ženám?

Mám výhodu v tom, že každý den čtu spoustu klinických studií a zabývám se různými účinnými látkami, takže vím, nakolik může být kosmetika účinná a nakolik slibuje něco, co splnit nemůže. Dobrá zpráva je, že právě tohle se děje stále méně. Výrobci kosmetiky jsou mnohem serióznější, než byli ještě před deseti lety.

Na co si přesto dávat pozor?

Nikdy nevěřte zázračným produktům, které slibují, že budete v padesáti vypadat na třicet nebo že vám vrásky zmizí za pár minut. Můžeme vám ukázat zázrak vědy, ale kouzelníci nejsme. Také neexistuje univerzální krém, který by se hodil pro ženy od dvaceti do osmdesáti. Každá jsme jiná a v každém životním období potřebujeme něco jiného. Co vám naopak napoví o kvalitě, jsou klinické studie a renomé laboratoří, ze kterých přípravek vzešel.

Nakolik důležité jsou pro vaše zákazníky právě klinické studie?

Zdá se mi, že stále víc. V záplavě kosmetiky slouží jako dobré vodítko. I proto se kosmetickým firmám vyplatí do nich investovat. Pomáhají budovat důvěru a pro vědce jsou důležitou zpětnou vazbou a také důkazem, že produkty, které vyvinuli, opravdu fungují. V L´Oréal máme speciální oddělení, které má klinické studie na starosti. Je to hodně hektická práce, ale žádný přípravek se bez ní neobejde.

Jak dlouho trvá, než přípravek opustí laboratoř a objeví se na trhu?

Záleží na tom, o jaký produkt jde. Hydratační krém se dá zvládnout i za devět měsíců. Známe aktivní látky a víme, jakou chceme texturu, takže většinu času zaberou právě nejrůznější testy. Ty klinické se dělají až na závěr, když už jsme si výrobkem jistí. Nejdelší čas zaberou studie kompatibility, tedy toho, jak k sobě v krému pasují jednotlivé účinné látky. To proto, že látka, o které víte, že nějak účinkuje, nemusí v kombinaci s jinou fungovat vůbec, nebo se může chovat jinak. Totéž platí o textuře. Musíme si být zkrátka jistí, že výrobek bude fungovat za všech okolností. Kromě toho se dělají ještě testy bezpečnosti výrobků, tolerance u citlivé pleti a také stability. Tedy toho, jestli přípravek nebude třeba měnit barvu nebo vůni. A k tomu ještě přidejte vývoj obalu. Stejné je to i se složitějšími antiage přípravky. Jen u nich všechno zabere víc času, obvykle tři až pět let. Ale výjimkou nejsou ani případy, kdy jsme něco vyvíjeli deset let.

Kosmetika je stále účinnější. Získáme v budoucnu elixír mládí?

Před deseti lety jsme si nedokázali představit, co všechno dnes budeme umět. Kosmetický průmysl se propojuje s dermatologií a pomocí krémů už umíme dosáhnout podobných výsledků, jako když u dermatologa absolvujete první ošetření frakčním laserem. O tom jsme si dřív nedovolili ani snít. Nereálně už nevypadá ani krém, který by měl podobné účinky jako látky používané v plastické chirurgii. Takže kdo ví?

Je to tím, že vědci lépe rozumí samotné pokožce?

Rozhodně. Dřív byla kosmetika otázkou chemie a její tvůrci pracovali trochu jako kuchaři. Věděli, jaké ingredience budou v kterém přípravku potřeba i v jakém poměru je smíchat. Pravda ale je, že bez znalostí biologických funkcí pokožky nemůžete nikdy vytvořit skutečně účinný přípravek. Proto vědci z kosmetických laboratoří začali spolupracovat s odborníky na biochemii. Při vývoji přípravků se vychází z toho, jak pokožka funguje, a produkty se jí šijí na míru. Naši vědci navíc často spolupracují s odborníky z celého světa, kteří sice s kosmetikou zdánlivě nemusí mít nic moc společného, ale mohou nás v lecčems posunout dál. Kosmetika už přestává být ‚jen‘ prevencí, ale přímo stimuluje biologické procesy v pokožce.

Elisabeth Bouhadana

Kolik tohle všechno stojí peněz?

L´Oréal ročně investuje zhruba 10 procent obratu do výzkumu. Pro představu, jeden klinický test stojí 50 až 100 tisíc euro. A každý produkt má za sebou klinických testů většinou několik.

Jak vypadá práce v laboratoři?

Je to hlavně o hledání stále účinnějších látek. V laboratoři se tomuhle hledání věnujeme denně. Není to jednoduché, protože se snažíte vytvořit krém, který bude co nejúčinnější a zároveň bude obsahovat co nejméně ingrediencí. Jenže ingredience se bohužel nechovají pořád stejně. Proto je třeba se vzdělávat, jezdit na kongresy a sledovat konkurenci. Také pořád přemýšlíme nad ženami, pro které většinu přípravků vyvíjíme. Ptáme se, jaké jsou, jestli se stíhají starat o svoji pleť, co od péče chtějí.

Proč?

Protože když jim krém nebude příjemný, nebudou ho používat, i kdyby byl sebeúčinnější. Proto se v poslední době tolik mluví o texturách. Mimochodem, v L´Oréal existuje oddělení, které se zabývá jen jimi.

Testujete přípravky na vlastní kůži?

Samozřejmě. Každé dva dny dostávám vzorky přípravků z laboratoří a zkouším je. Tak dokážete posoudit třeba texturu. Když ale chcete zjistit, jestli přípravek funguje, musí se zkoušet alespoň dva týdny. Když jsme v práci s výrobkem spokojení, přicházejí klinické studie s ženami mimo L´Oréal. To je nejlepší způsob, jak být objektivní.

Kterého objevu si ceníte nejvíc?

Asi krému Revitalift Laser X3 L´Oréal Paris. Donedávna jsme byli schopní jen chránit kolagenová a elastinová vlákna v pokožce, teď je dokážeme stimulovat a opravit.

Jak pečujete o svoji vlastní pleť?

Nemám koupelnu plnou lahviček. Nejdůležitější je pro mě odličovač. Používám ho večer na odlíčení a ráno na lehké očištění pleti. Mám i odličovač očního make-upu. Pak používám hydratační krém a krém na oční kontury. A miluju séra. Obsahují hodně účinných látek a rychle pronikají do kůže. Je to investice, která se vyplatí.

Chtějí po vás kamarádky rady?

Typy, který přípravek je nejlepší? Jako bych je slyšela! Patnáct let pracuju pro L´Oréal a patnáct let se ptají na totéž. Radím jim vybírat si podle typu pokožky a nečekat zázraky. Dejte pokožce čas, aby si na přípravek zvykla. Měsíc je doba, za kterou se obnoví epidermis. Proto nemůžete vidět výsledky hned.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Akční letáky