Po grilování vám nemusí být špatně!

Po grilování vám nemusí být špatně!

Léto je v plném proudu. Všichni si užíváme prázdninové teplé večery, které jsou zvláště v Česku ve znamení grilování. Jenže děláme to správně?

Obecně se tato tepelná úprava považuje za rizikovou kvůli vzniku nebezpečných karcinogenních látek. Stačí však dodržovat pár jednoduchých doporučení a těchto rakovinotvorných látek se vůbec nemusíte bát. Navíc grilování je opravdu spíše sezonní záležitost a jde více o „zpestření“ než o pravidelný stravovací zlozvyk.

Jak vznikají?

Při opékání masa na otevřeném ohni (nejen tedy při grilování) vznikají chemické látky známé jako karcinogeny, které mohou napomáhat rakovinnému bujení buněk. Ty se při grilování na ohni vytvářejí především rozkladem tuku odkapávajícího z masa na rozžhavené uhlí. Vzniklé spaliny jsou teplým vzduchem opět vyneseny na grilovanou potravinu a tím ji znečišťují. „Obsah nebezpečných látek ovšem velmi závisí na obsahu tuku v připravované potravině. S tím, že čím tučnější potravina, tím vyšší produkce karcinogenních látek je,“ říká Michaela Özdogan Schafferová, vedoucí nutriční specialistka ze Světa zdraví. V potravinách živočišného původu navíc vznikají při tepelném zpracování za vysokých teplot karcinogenní látky, které najdeme i např. v cigaretovém kouři. Jakmile vám začne masíčko obzvláště hnědnout nebo ještě hůře připalovat se a černat, raději jej nejezte.

7 tipů, jak grilovat zdravě!

1. Před každým grilováním rošt řádně očistěte

Mřížku roštu ideálně očistěte pomocí drátěného kartáče. Odstraníte tak všechny spálené částečky, které by se mohly přilepit během grilování na potravinu. Často si lidé myslí, že k "dezinfekci" roštu stačí jeho opálení na začátku dalšího grilování. Špatně! Pokud grilujete přímo na roštu, měl by být vždy umytý a hlavně bez připálenin a mastnoty.

2. Odstraňte z masa spálené kousky

I když vás asi křupavé kousky lákají, rozhodně je nejezte. Právě ty obsahují zkoncentrované množství nebezpečných karcinogenních látek. Proto, pokud se při opékání některé kousky masa spálí, je lepší je odříznout nebo ještě lépe vůbec nekonzumovat!

3. Pečlivě vybírejte, na čem budete grilovat

Důležité je i to, čím v grilu topíte. Zdraví nebezpečné karcinogeny obsahuje totiž i kouř a některé palivo ho uvolňuje víc, jiné méně. Nejhorší je z tohoto pohledu smolnaté a borové dřevo. Pro grilování je na trhu k dispozici hlavně dřevěné uhlí a dřevěné brikety. Z různých nezávislých testů vychází lépe uhlí než brikety, protože ty obsahují více popela. Sledujte i obsah aktivního uhlíku. Ten může tvořit až 80 procent uhlí či briket. Novinkou na trhu jsou kokosové brikety, které mají vysoký obsah pevného uhlíku (74 %) a neuvolňují tolik kouře jako obyčejné dřevěné uhlí.

4. Grilujte zeleninu!

„V zelenině se na rozdíl od masa nebo ryb nevyskytuje tolik bílkovin, a tím pádem se ani nevytváří při opékání karcinogeny,“ vysvětluje Michaela Özdogan Schafferová ze Světa zdraví.

5. Připravte si vhodnou marinádu!

Kyselé marinády, které jsou připraveny např. s citronem nebo octem, vytváří na potravině jakýsi ochranný štít, díky kterému se do masa karcinogenní kouř nedostane. Tyto kyselé šťávy mají navíc vysoký obsah enzymů, které dělají maso daleko křehčí již během prvních pár hodin marinování. „Opačně fungují marinády s cukrem, který na povrchu karamelizuje a snadno se přepálí. Pokud máte takové marinády rádi, maso jimi potřete až v úplném závěru grilování,“ doporučuje nutriční specialistka.

6. Negrilujte uzeniny!

Uzeniny nejsou samy o sobě příliš vhodné a při jejich opékání se nikdy nevyhnete tomu, aby z nich tuk nekapal na rozžhavené uhlíky. Tuku totiž obsahují opravdu hodně. To samé platí i pro opékání buřtů na ohni!

7. Při obracení masa používejte vždy kleště!

Vidličkou byste maso propíchali a šťáva by vytekla ven a karcinogenní látky vznikají právě při odkapávání tuku na rozžhavené uhlí! Kapajícímu tuku také můžete zabránit pomocí vhodných grilovacích nádob.

Myslete na linii i zdraví

Přemýšlíte, co dát na gril, aby to bylo zdravé, dietní a zároveň lahodné? Podívejte se na náš výčet nejčastěji grilovaných pochoutek, možná vás některé informace překvapí!

Co dát na gril?

• Steak ze svíčkové: Hovězí maso je dobrým zdrojem cenných minerálních látek, zejména železa a zinku. Také je nejsnáze sehnatelné maso v BIO kvalitě. Libové hovězí, což svíčková určitě je, obsahuje méně než 5 procent tuku.

• Zelenina: Nejčastěji se grilují pevné kousky zeleniny, jako jsou papriky, lilek, cuketa, ale vynikající je i jarní cibulka, rajčata nebo houby (žampiony). Zelenina obsahuje důležité antioxidační látky, které nám pomáhají lépe odbourávat případně nepříznivé látky z masa.

• Vepřová panenka: Pro dietu se vepřové maso příliš nehodí, ale občas můžete do „grilovacího jídelníčku“ zařadit právě panenku, ale netrapte ji na grilu dlouho, jen tak zůstane šťavnatá.

• Krevety: Výhodou je jejich krátká úprava – ugrilované jsou během 3-5 minut a většinou jim stačí jen zakápnutí citrusovou šťávou a trochu soli. Vždy však pečlivě kontrolujte jejich čerstvost.

• Kuřecí maso: Je málo tučné a snadno se upravuje. Pakliže volíte kuřecí maso, dávejte přednost tomu z volného chovu v BIO kvalitě.

Mohlo by vás také zajímat: Letní grilování 5x jinak aneb Rychlé večeře

 

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Nová léčba zachraňuje diabetiky

Nová léčba zachraňuje diabetiky

Neuhasitelná žízeň, malátnost, časté nucení na toaletu, zamlžené vidění – toto jsou první příznaky cukrovky, kterou v České republice trpí přes 860…