Emocionální kocovina aneb když je strach nezvladatelený

Emocionální kocovina: hrozí vám?
Emocionální kocovina: hrozí vám?
Zdroj: Thinkstock

Strachujete se každý den o práci, bojíte se, že nezvládnete splácet hypotéku, neudržíte manželství, nestihnete zaplatit účty, bojíte se o zdraví svých nejbližších? Pak možná právě vás trápí tzv. emocionální kocovina, tedy stav, který může být nebezpečný.

Pilulky na ni neexistují, navíc není tak známá jako kocovina alkoholová, a tudíž jí mnoho lidí nepřikládá důležitost. A přitom je tak bolestivá a může být celoživotní. Často se s ní my ženy setkáváme také po sexu na jednu noc. Posilněny několika skleničkami sbalíme v baru muže, který se nám jako první namane. Vášnivá noc je v pohodě, ale ranní probuzení vedle člověka, který se nám ani nelíbí, v nás probouzí šílenou emoční bouři se strachem, co bude dál, výčitkami i odporem.

Podobá se depresi

Emocionální kocovina je mnohdy nepříjemnější než ta alkoholová, protože může trvat mnohem déle. Někdy může potkat kohokoli z nás, ale pokud je jednorázová, nehrozí nám žádný větší problém. Objevuje-li se častěji, není radno si s ní zahrávat. Nejde se z ní vyspat, zapít ji dokážeme jen na omezený čas, jídlo nám nechutná. Provázejí nás při ní dohromady pocity smutku, deprese, úzkosti, nenávisti a strachu. A i přesto, že pilulka neexistuje a alkohol nám nepomáhá, velké procento těch, kteří trpí emocionální kocovinou, propadají alkoholismu či užívání jiných omamných látek.

Příznaky emocionální kocoviny

V jedné chvíli jste na vrcholu blaha, máte pocit, že se vám vše daří, zvládáte všechny stresové situace levou zadní, a ve chvíli druhé vás přepadnou tyto pocity:

  • cítíte se sama a prázdná
  • toužíte po pozornosti
  • cítíte úzkost, zdáte se uspěchaná a máte pocit, že se brzy musíte zhroutit
  • ztrácíte motivaci k životu a k úkolům, na kterých právě pracujete
  • vaše vzrušení se rychle nahrazuje pocitem zklamání
  • nemůžete si udržet dobrou náladu 

Vitaminy a pozitivní myšlení

Jak zvládat stres, depresi a tenhle typ kocoviny, aniž byste musely sahat po pilulkách nebo skleničce? Podle odborníků stačí, když dodržíte následujících 8 bodů, a můžete vyhrát nad nepříjemným stavem vaší mysli!

Mohlo by vás také zajímat: 6 kroků, jak zvládnout ráno v pohodě

  1. Rozpoznejte ji: prvním krokem k úspěchu je rozpoznání, že trpíte emocionální kocovinou. Odpovězte si na pár otázek: máte pocit, že přehnaně reagujete, když se něco stane, když vám někdo nerozumí? Jakmile si tohle uvědomíte, máte větší šanci to zvládnout. Příště, až vás přepadnou pocity úzkosti a smutku, už budete vědět, proč se tak děje a pomalu se s tím začnete vyrovnávat.
  2. Pochopte to: nejlepší „terapií“ je psaní deníku, zapište si, co se stalo v posledních několika dnech, co bylo vzrušující, osvěžující, nezapomenutelné a popište vlastní reakce. Zapište si i špatné dny a pokuste se pak zhodnotit, kdo nebo co vyvolává vaše lítostivé stavy.
  3. Dýchejte: když budete v úzkých, rychle pomůže jednoduché dýchání. Potřebujete okysličit tělo i mysl. Zhluboka se nadechněte, v duchu napočítejte do 10 a pomalu vydechněte. Toto několikrát opakujte.
  4. Pijte hodně vody: pití čisté vody rozproudí lymfatický systém a dokáže z těla vyplavit toxiny, stejně tak si voda poradí i s nemocí organismu a nemocí mysli…
  5. Dodávejte tělu vitaminy skupiny B: ty jsou nepostradatelné pro správné fungování našeho metabolismu, jejich nedostatek způsobuje kromě zdravotních obtíží také nespavost, špatnou náladu a únavu. Mezi hlavní zdroje patří kvasnice, maso, sýry, celozrnné obiloviny, jáhly, luštěniny a ořechy.
  6. Hýbejte se: sport a pohyb vyplavují do těla hormony radosti – endorfiny. Vhodné jsou časté procházky příjemným prostředím nebo sporty z tzv. body and mind, tedy jóga, pilates a podobné.
  7. Mluvte: nebojte se své problémy řešit…i když třeba jen s partnerem nebo někým blízkým…tím, že budete mlčet, problém nesmažete, pouze ho prohloubíte.
  8. Nebojte se oslovit odborníka: je-li to s vámi už tak špatné, že se cítíte uboze každý den, saháte více než obvykle po alkoholu, tak vyhledejte pomoc psychologa, psychiatra nebo kouče. Ti vás dokážou správně nasměrovat.

Tip Kafe.cz:

  • Věděly jste, že mytím a sprchováním se opravdu můžete zbavit nepříjemných pocitů? Mytí totiž neodstraňuje nečistoty jen z těla, ale také z mysli. Často se uchylujeme do sprchy, když se nám nedaří, jsme smutné, stane se nám nějaká nepříjemná událost a problémy se snažíme smýt. Odborníci tvrdí, že taková sprcha funguje, ale pozor, protože podle nich sprcha odstraňuje i pozitivní myšlenky.  

Další články

čtenářů si právě čte tento článek


Věřte vědě, ne zázrakům

Věřte vědě, ne zázrakům

„Vědci z kosmetických laboratoří umí věci, o kterých se ještě před deseti lety nikomu ani nesnilo,“ říká ředitelka komunikace pro vědu laboratoří…

Akční letáky