10 nejčastějších chyb při intimní hygieně a jak jim předcházet

10 nejčastějších chyb při intimní hygieně a jak jim předcházet

Správná osobní hygiena je v současnosti znakem moderní doby. Pravidla, která často platí u osobní hygieny, nejsou však vždy vhodná pro intimní partie ženy. Přitom téměř každá z nás zná nepříjemný pocit svědění či pálení, aniž by tušila, čím je to způsobené. Možná si myslíte, že intimní hygiena není žádná věda a stačí se jen důkladně mýt mýdlem, ale používání voňavých sprchových gelů či nošení upnutých džínů a spodního prádla může vyvolat zánět močových cest. Co všechno tedy děláme špatně?

1. Nechte kůži dýchat

Důležitou roli v naší osobní hygieně hraje vhodné spodní prádlo. Mělo by být z materiálu, který je prodyšný a nezadržuje v sobě vodu. Pohodlné jsou kalhotky ze 100% bavlny nebo bambusového vlákna, syntetika naopak může pokožku dráždit a nedovoluje jí dýchat. Měla byste se proto vyvarovat i upnutému oblečení, snadno totiž dojde ke kumulaci tepla a vlhka v intimních místech a to je ideální prostředí pro množení bakterií.

2. „Intimka“? Ne, děkuji.

Slipové vložky jsou fajn, cítíme se totiž díky nim svěží, ale nepřinášejí spíše více škody než užitku? Ano. Také slipové vložky často způsobují komplikace z toho důvodu, že kvůli jejich neprodyšnosti se nám intimní místa snadněji zahřívají a vysušují se. Snažte se tedy omezit užívání všech druhů „intimek“. Pokud máte pocit, že bez nich nemůžete být, zkuste užívat opravdu jen ty prodyšné a neparfémované. Pro jistotu aplikujte zároveň i speciální probiotické intimní krémy, které zvláčňují, pomáhají předcházet suchosti a udržují hydrataci citlivých intimních partií.

3. Nejednejte na vlastní pěst

I když to patří k naší povaze, že rády jednáme samy, aniž bychom se s někým radily, v případě jakýchkoli intimních problémů radši zajděte ke svému gynekologovi či praktickému lékaři. V lékárnách se sice dá koupit celá řada přípravků, nicméně vám to může bez porady s lékařem ublížit. „I při sebemenším podezření na infekci neváhejte kontaktovat svého gynekologa a nebojte se s ním konzultovat ani hygienu intimních míst. V četných případech je nevyhnutelné použít přípravky dostupné pouze na recept,“ vysvětluje zkušený gynekolog MUDr. Marek Krupša.

4. Jednou denně stačí

Sice je hezké, že své očistě věnujeme hodně času, sprchujeme se několikrát denně a mydlíme se o sto šest, ale přesně na to bychom si měly dát velký pozor. Příliš častá a důkladná intimní hygiena s sebou přináší zdravotní problémy, vybijete si tím totiž bakterie, které jsou přirozenou součástí vnitřního prostředí. Nejčastější chybou, které se většina žen dopouští, je to, že se myjí i na místech, kde vlastní hygienu ani tolik nepotřebují. Zatímco vnější okolí intimního ústrojí si důkladnou očistu vyžaduje, vnitřní prostředí už ne. Sprchujete-li se několikrát denně, intimní místa oplachujte jen vodou, maximálně jednou denně sáhněte po mýdlu.

5. Voda je dokonalejší než toaletní papír

Ženské pravidlo „zepředu dozadu“, které se dodržuje od nepaměti, je zásadou číslo jedna v každé příručce o dětech a každá maminka holčičky o něm ví. Důležité ale je, aby se správného utírání držely i dospělé ženy a nezanesly si nežádoucí bakterie do svých intimních partií. Někdy je tam zanesou i tanga, jež se přes intimní místa při pohybu posouvají, což se u normálních kalhotek obvykle neděje. Po velké tedy dbejte na důkladné očištění. Toaletní papír však, ať chceme nebo ne, nenabízí příliš šetrnou a dokonalou očistu.Nejefektivnějším a nejpřirozenějším způsobem očisty je voda. Pokud nemáte doma místo na bidet a do sprchy či vany se vám po použití toalety nechce, nezoufejte. Dnes už existují přímo toalety s integrovanou sprchou a k dostání jsou i prkénka se stejnou funkcí, která se nasadí na stávající toaletu a dokonale omyjí intimní partie. Tím, že se jedná o sprchování čistou vodou, se nemusíte bát přenesení jakýchkoliv bakterií, což potvrzuje i mikrobiologická studie. Navíc se sprchovací tryska standardně před i po jejím použití hygienicky očistí. Je zpravidla těžké uvědomit si rozdíl pocitu po použití toaletního papíru a vody, pokud nemáte možnost porovnání. Zkuste proto navštívit například testovací zóny GeberitAquaClean, kde vyzkoušíte pocit přirozené svěžesti na vlastní kůži. Uvidíte, že po očistě vodou budete mít pocit dokonalé čistoty, a do toho se vyplatí investovat.

6. „Sprcháč“ musí hlavně vonět – omyl!

Dnes narazíme v drogeriích na tolik mýdel a sprchových gelů, až jde z toho hlava kolem. Jaký „sprcháč“ si ale máme koupit? Hlavním kritériem, podle kterého vybíráme, bývá vůně. Při výběru produktů bychom se však měly zaměřit na pH. V oblasti intimních partií ženy převládá kyselé pH a přirozená obranyschopnost může být snadno narušena tím, že použijeme obyčejné mýdlo či sprchové gely, které jsou zásadité, parfémované a mohou podráždit citlivou pokožku. K mytí tedy používejte takové prostředky, které jsou přímo určené k intimní hygieně. Předejdete tím mnoha obtížím.

7. Vlhčený ubrousek jako poslední záchrana

Vlhčené ubrousky nejsou určené pro každodenní použití. Jedete-li však někam, kde se jednoduše neumyjete, mít po ruce vlhčené ubrousky není vůbec špatné. Existují speciální intimní ubrousky, které pokožku nedráždí a obsahují i prospěšné látky, jako je třeba L-kyselina mléčná. Pokud už sáhnete po vlhčených ubrouskách, mějte na paměti, že by neměly být parfémované, protože by mohly podráždit pokožku. Myslete také na to, že jejich přehnané používání může narušovat vlhkost intimních míst, ztrácíte kyselé pH, a můžou se dokonce objevit slabé záněty či vaginální mykózy.

8. Při menstruaci zvyšte intimní hygienu o 100 %

Menstruace sama o sobě zvyšuje náchylnost k infekcím. Žena by se proto měla v tomto období pravidelně sprchovat, koupání ve vaně se nedoporučuje, a opět platí pravidlo, že pokud se sprchujeme víckrát za den, tak není vhodné se pokaždé mýt sprchovými přípravky. „Pozor si dejte i na zanedbávání výměny intimních vložek a tamponů vzhledem na hrozící riziko syndromu toxického šoku. Samozřejmostí by měla být každodenní výměna spodního prádla,“ radí MUDr. Krupša.

9. Dbejte na správný jídelníček

Správné intimní prostředí ženy může narušit i špatné stravování. Například nadměrná konzumace cukru a bílé mouky narušuje přirozenou mikroflóru organismu. Snažte se do svého jídelníčku zařadit dostatek zeleniny, bílých přírodních jogurtů, kefírů a jiných mléčných výrobků bohatých na příznivé bakterie. Celozrnné pečivo a pravidelný příjem pitné vody zaručí bezproblémový chod vašeho těla.

10. Choďte na záchod často a nenoste na dovolené mokré plavky

Velkým problémem je, když žena málo pije, nechodí často na malou a zadržuje moč. V moči je pak větší obsah bakterií, které nedělají dobrotu v močovém ústrojí a mohou způsobit zánět močových cest, močového měchýře, dokonce i ledvin. Nebezpečí zánětu či jiného onemocnění také nastává ve chvíli, kdy na sobě máme mokré plavky, které na nás neuschnou lusknutím prstu. U nás již koupací sezona pravděpodobně na dobro skončila. Pokud však plánujete vyrazit za koupáním do teplých krajin, vlhké a chladné „plavkové“ prostředí byste vždy měly co nejrychleji vyměnit za suché a prodyšné spodní prádlo.

čtenářů si právě čte tento článek