Nepřítel hubnutí číslo jedna: Hlad!

Hubnutí hladovkou ? Nesmysl !

Nabrat pár kil není žádná věda. Pravý opak platí v opačném gardu. Redukční dieta vyžaduje spoustu znalostí a vědomostí. Vyplatí se proto svěřit se do rukou odborníka. Ale i v případě, že se striktně řídíme radami dietologa nebo výživového poradce, bychom měli vědět, které potraviny jsou pro linii nebezpečné a které naopak k redukci hmotnosti přispívají. Ne vždy totiž máme zcela jasno.

Omyl je například domnívat se, že do redukčního režimu patří suchary a müsli. „Při hubnutí je nutné zvýšit příjem potravin s vysokým podílem vody. Ta dodává jídlu na šťavnatosti a objemu, a jídlo tak zasytí mnohem víc než to vody zbavené,“ vysvětluje odbornice na výživu Gabriela Knosová. Vhodné potraviny s dostatečným množstvím vody nejsou jen ovoce a zelenina, ale obecně jídlo v čerstvém stavu.

Je také omyl sestavit redukční jídelníček jen z light potravin. Toto označení na obalu informuje pouze o tom, že se jedná o výrobek s nižší energetickou hodnotou, které je dosahováno především snižováním obsahu tuku. „Light potraviny, marketingově označované nápisem 0 % tuku, často obsahují další složky, které energetický příjem naopak zvyšují. Typicky se jedná o zahušťovadla, která pomáhají tvořit konzistenci a v nichž není ve většině případů omezen obsah cukru,“ upozorňuje Gabriela Knosová.

Vysoký příjem cukrů a tím i neúspěch v redukčním režimu může způsobit také příjem ovoce, které je jinak cenným zdrojem vitaminů, minerálů i dalších důležitých látek, rozpustné a nerozpustné vlákniny. „Každý odborník na výživu ví, že pravidelná konzumace ovoce je potřebná. Při redukční dietě bychom ho však měli jíst v přiměřeném množství a dávat přednost vhodným druhům,“ říká Gabriela Knosová. „Ovoce doporučuji jíst především dopoledne nebo před sportovním výkonem, určitě ne na pozdní večeři.“ Vhodné druhy pro hubnutí jsou například lesní plody, jablka, citrusy a ananas. Pozor však na banány nebo hroznové víno, ty už mají vyšší glykemický index, a proto nejsou ideální. Zbytečně mnoho jednoduchých cukrů obsahuje také přezrálé ovoce, sušené a kandované plody.

Kromě toho, co jíme, je při redukčním režimu velmi důležité i to, jak jíme. Záleží především na pravidelném a častém příjmu menších dávek potravin - opulentní večeře s alkoholem a noční plenění ledničky jsou velcí nepřátelé linie. „Základní kostru během dne by tradičně měla tvořit trojice snídaně - oběd - večeře, doplněná o dopolední a odpolední svačinu,“ radí Gabriela Knosová. Cesta rozhodně není ve vynechávání některých jídel. „Soukolí“ metabolismu musí stále běžet. Ani uléhat s kručícím žaludkem není dobré - odborníci radí „uklidnit“ ho například lžící netučného tvarohu. Kdo chce zhubnout, měl by jíst často, ovšem málo. Tak, aby se stále cítil sytý. Hlad totiž paradoxně hubnutí škodí.

Další články

čtenářů si právě čte tento článek