Dnešní školáci a studenti (a ne zřídka i dospělí) mají tendenci vnímat přírodu kolem nás spíš jako místo zábavy či odpočinku. Především na děti a mládež je proto vzdělávání na biofarmách zaměřeno. Environmentální výukové programy tu přitom chlapcům a děvčatům nabízí ten nejlepší možný způsob výuky - spojení teoretických znalostí s praxí. Jejich hlavním cílem je nejen seznámit návštěvníky se zákonitostmi přírody, ale poukázat na význam zemědělství, jeho souvislost s produkcí potravin či důležitou roli zemědělce v péči o krajinu.
Předškoláci, školáci či studenti se na biofarmách mohou přesvědčit, jak v praxi zemědělské činnosti probíhají a sami mohou také přiložit ruku k dílu. Někteří účastníci programů se na farmách často poprvé v životě setkávají tváří v tvář krávě či koze, pomáhají pro zvířata připravit krmivo, zkoušejí si vyrobit přírodní sýr či zasadit cibuli. „Děti u nás vidí hospodářská zvířata v jejich přirozeném prostředí, mohou si je pohladit či nakrmit. Ti nejodvážnější si vyzkouší i dojení. Díky takto koncipované výuce si nejen lépe zapamatují nabité teoretické znalosti, ale rovněž si na základě praktické zkušenosti lépe budují vztah k přírodě,“ vysvětluje význam environmentálních výukových programů Pavlína Štyndlová z Ekofarmy Kozodoj, jedné z prvních ekofarem, která u nás zážitkovou pedagogiku na statku pravidelně nabízí.
Strávit čas na biofarmě může být pro dítě velmi přínosným zážitkem. Kromě toho, že je jim objasněn původ potravin a vytváří se zde důležitý vztah k zemědělství, je v dětech také probouzen velmi důležitý pocit zodpovědnosti, který v nich zároveň posiluje pocit sebedůvěry a samostatnosti.
Přínos tohoto způsobu vzdělávání pro studenty vidí i Jana Chyšková, profesorka Obchodní akademie v Karlových Varech, která se svými studenty již několikrát navštívila Ekofarmu Kozodoj na Karlovarsku. „Myslím, že výjezd na farmu je pro děti v rámci výuky velmi přínosný. Některé z nich teprve díky této zkušenosti zjišťují, kde se vůbec bere mléko, co všechno péče o hospodářská zvířata vyžaduje a že třeba skot chovaný na maso žije pouze předem určenou dobu,“ vysvětluje Jana Chyšková. Absolvování výukového programu rovněž může znatelně vylepšit vztah mezi školáky/studenty a jejich učiteli/profesory.
Zatímco u nás je vzdělávání na farmách záležitostí především několika posledních let, v jiných státech Evropské unie jsou environmentální výukové programy na vzorových farmách již tradiční a nedílnou součástí běžné školní výuky. Zpravidla celodenní pobyty na biofarmách jsou velmi oblíbené například v Německu, Velké Británii či Norsku, kde jsou často organizovány přímo místní samosprávou nebo zřizovány samotnými školami. Běžně jsou k dispozici pracovní listy, soutěže či kvízy pro studenty, řada farem nabízí také pravidelné vzdělávací semináře pro pedagogy. Tyto formy výuky jsou velmi žádané a školy si zájezdy na biofarmy musí rezervovat i rok dopředu.
Některé biofarmy dnes nabízí i environmentálně zaměřené letní tábory. „U nás se například v rámci tábora děti podílí na výrobě bio mléčných produktů nebo se učí péct chléb,“ přibližuje náplň takového pobytu Votěch Veselý z Biostatku ve Valči na Karlovarsku.
Seznam vybraných biofarem a institucí, které organizují a pořádají environmentální výukové programy se zaměřením na získávání praktických zkušeností na farmách:
- Usedlost Medník, Benešovsko - www.usedlost.cz
- Farma Kozodoj, Karlovarsko - www.kozodoj.cz
- Stateček u Lněníčků, Lounsko - www.statecek.cz
- Biostatek Valeč (Area Viva – Sdružení pro ekologii a zemědělství), Karlovarsko - www.areaviva.cz
- Toulcův dvůr – ekologické centrum hl. města Prahy, Praha - Hostivař: www.toulcuvdvur.cz
- Sdružení Tereza, Praha - www.terezanet.cz
- Centrum Veronica Hostětín, Uherskohradišťsko - www.hostetin.org
- Modrý dům, Rychnov nad Kněžnou, okres Rychnov nad Kněžnou - www.inexsda.kosteleckehorky.cz/cze/sev
- Lipka, Brno-město - www.lipka.cz
- Chaloupky o.p.s., Třebíčsko - www.chaloupky.cz
- Rodinná farma Suchý s.r.o., Lounsko - www.agropenzion.wz.cz, kontakt: Lukáš Suchý, mob: 724 311 768 (farma není ekologická)