18. 2. 2012 oslaví neuvěřitelné 80. narozeniny a tak na víkend české televize připravily hned několik jeho filmů. Režisér Miloš Forman byl jednou z vůdčích osobností české nové vlny a jeho tři české dlouhometrážní filmy Černý Petr (1963), Lásky jedné plavovlásky (1965) a Hoří, má panenko (1967) patří dnes do zlatého fondu české i světové kinematografie. Víc v Československu natočit nestačil. Politická realita po sovětské okupaci v roce 1968 ho donutila k emigraci. Jako mnoho filmařů před ním (i po něm) se rozhodl uplatnit tam, kde je to nejtěžší - v Hollywoodu. Na rozdíl od mnoha cizinců se mu to skutečně podařilo. Získal dvakrát Oscara za nejlepší režii (Přelet nad kukaččím hnízdem, Amadeus), čímž se mohou pochlubit jen tři další žijící tvůrci - Clint Eastwood, Oliver Stone a Steven Spielberg. Vytvořil si pověst svébytného umělce, který nedělá kompromisy a který přitom dokáže svou uměleckou vizi skloubit s komerčními požadavky amerického filmového byznysu. Na začátku tohoto týdne jste na obrazovkách mohly vidět velmi oscarový film Přelet nad kukaččím hnízdem v hlavní roli s Jackem Nicholsonem, jehož režisér byl právě Miloš Forman. Nestihly jste se podívat, pak se inspirujte našimi DVD tipy.

Tipy na DVD:

(zdroj: www.csfd.cz)

Přelet nad kukaččím hnízdem (adaptace knihy Vyhoďme ho z kola ven autora Kena Keseyho):

  • Když svobodomyslný malý podvodníček Randle P. McMurphy (Jack Nicholson) přichází do státní psychiatrické nemocnice, jeho nakažlivý odpor k disciplíně otřese rutinou celého zařízení. On je jednou stranou nastávající války. Uhlazená, chladně monstrózní sestra Ratchedová (Louise Fletcher) druhou. V sázce je osud všech pacientů na oddělení.

Goyovy přízraky:

  • Rok 1792, Španělsko, Madrid. Církevní hodnostáři se právě shodli, že je na čase, aby byla opět zřízena Inkvizice. Inkvizice je však instituce až přespříliš podezřívavá a tak se, shodou nešťastných událostí, do křížku s ní dostane i počestná dívka Inés. Její zhrzený otec hledá pomoc u svého přítele, malíře Francesca Goy, který se zná s jedním z vyšších představitelů církve, bratrem Lorenzem. I přes Goyův apel na bratra Lorenza a ujištění o Inésině nevině se však nezdá, že by měla být osvobozena, neboť inkvizitoři ji, stejně jako stovky dalších, svými nekalými praktikami donutili k “doznání“. Film však není jen o tragickém osudu jedné dívky, ale také o zkaženosti, chamtivosti a nenasytnosti všech, kteří mají moc, ale touží po ještě větší a po ještě větším bohatství.

DRAMA

Amadeus, ČT 2, 17. 2. 2012, 21:05

Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je - navzdory titulu - hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka sprovodí ze světa... Miloš Forman natočil naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce "mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby.

Kafe.cz dodává:

  • Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy, masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. Miloš Forman měl navíc možnost se ještě před revolucí vrátit do Prahy a natočit film v našem hlavním městě.

ŽIVOTOPISNÉ DRAMA

Lid versus Larry Flynt, ČT 1, 18. 2. 2012, 22:10

V roce 1996 natočil Forman snad svůj nejkontroverznější snímek, životopis známého pornomagnáta. Jak už název napovídá, osou příběhu je série soudních procesů, v nichž se Flynt snažil (a nakonec toho dosáhl) o důsledné uplatnění svobody slova, zaručené prvním dodatkem Americké ústavy. Forman vytvořil působivý portrét neurvalého, arogantního podnikatele, který záměrně provokuje pokryteckou společnost. Velkou zásluhu na tom má herecký výkon Woodyho Harrelsona v titulní roli, který byl stejně jako režisér Forman nominován na Oscara. Vynikající herecké kreace předvedli rovněž Edward Norton v úloze Flyntova přepracovaného advokáta Alana Isaacmana a zpěvačka Courtney Loveová jako Flyntova láska Althea. Epizodní postavu soudce si ve filmu zahrál sám Larry Flynt. Snímek získal kromě dvou oscarových nominací řadu dalších ocenění.

KOMEDIE

Hoří, má panenko, TV Nova, 18. 2. 2012, 12:30

Jak je u Formana zvykem, i česká komedie je sondou do lidských životů a osudů, kde ukazuje hospodské vztahy, prázdné hlavy a plytké svědomí. Vše se odehrává na pozadí hasičského bálu. Režisér se svým dvorním kameramanem Miroslavem Ondříčkem si v karikování české povahy neberou servítky. Komedie se brzy mění ve frašku a grotesku plnou hlouposti lidí, kteří si snad libují v nesvobodě a nekulturnosti.

KOMEDIE

Lásky jedné plavovlásky, ČT 1, 19. 2. 2012, 17:10

Film, který je podle některých o ničem, podle dalších o všem, ale podle všech je dokonalý. Jednoduše je o lásce – jedna dívka potká chlapce, chlapec se do dívky zamiluje. Možná kdyby se tématu ujal někdo jiný, nebyl by z něj hit, ale Miloš Forman i jednoduchý příběh povýšil na minimalistické umění. Stejně jako ve svých pozdějších filmech nastavuje zrcadlo soudobé společnosti, hlavně tedy vesnickým a maloměstským lidem. V podstatě jde o teenagerskou komedii o lásce, ale zkuste si ji porovnat se současnou nabídkou. Nebude to nic příjemného a rádi se znova podíváte na Lásky jedné plavovlásky. Dnes již klasický snímek Miloše Formana patří k vrcholným dílům české nové vlny. Sklízel úspěchy na celém světě, v roce 1967 byl jedním z pěti neanglicky mluvených filmů, nominovaných na Oscara.