Setkáte se s nabídkami, které mají pečlivě vypracovaný popis pracovní náplně i požadavků na kandidáty. Na druhé straně narazíte i na třířádkové inzeráty. Všechny tyto formální projevy, kterými se firmy prezentují, prozrazují o autorech důležité informace. Umět číst mezi řádky vás může posunout dopředu, urychlit vaše hledání a ušetřit váš čas zamítnutím neodpovídajících nabídek. Zkuste se při pročítání inzerátů zaměřit na následující body.

Velká společnost

V případě, že pročítáte pracovní nabídku od velké společnosti mající vlastní finanční, IT nebo personální oddělení, můžete předpokládat, že se po vás bude chtít především práce soustředěná na specifickou činnost. V případě potřeby můžete očekávat odbornou pomoc od kolegů v daném oddělení. Práce za takových podmínek vytváří předpoklady pro rozvoj specializované zkušenosti do hloubky.

Malá společnost

Je-li nabídka inzerovaná pod souslovím „malá firma“, je zde velká možnost slučování pozic. Například od účetní se bude zřejmě očekávat nejen evidence účetnictví, ale i fakturace, správa pohledávek, vedení pokladny, mzdové účetnictví a podobně. Výhodou je, že můžete získat zkušenosti a vykonávat činnosti, které byste na stejné pozici ve velké společnosti dělat nemohli. Zájemce o takovou nabídku si musí uvědomit, že se od něj bude očekávat velká samostatnost.

Nadnárodní společnost

Požadavky na jazykovou vybavenost berte vážně. Tyto společnosti mají vytvořenou vlastní jedinečnou firemní kulturu. Nelekejte se interního žargonu, který se může někdy objevit v popisech pracovních nabídek v podobě netypických názvů oddělení nebo funkcí. Nejste-li si jistí obsahem takových pojmenování, nechte si jejich význam vysvětlit na pohovoru.

Krátký popis pracovní nabídky

Třířádkový popis nabídky je trochu sázka do loterie. Zaměstnavatel zřejmě nemá přesnou představu o náplni práce, případně autor inzerátu nemusí být odborníkem ve vaší oblasti. Může jít i o případ, kdy pozici inzerující nepovažuje za velmi důležitou, tedy jí nevěnuje náležitou pozornost.

Nejasný popis nabídky

Nemusí to nutně znamenat, že nabídka není zajímavá. Problém je možná v tom, že autor inzerátu není „kovaný“ ve vaší odbornosti. Pokud není popis dostatečně konkrétní, nejsou-li uvedené požadavky na kvalifikaci, vzdělání a zkušenosti, zájemce o práci neví, jestli je dostatečně kvalifikovaný. Může se jednat o práci pro absolventa školy, ale i odborníka s dlouholetou praxí.

Nedostatečný popis nabídky

Inzerující zřejmě nemá jasno v tom, koho chce. Je to projev méně profesionálního přístupu. Druhé vysvětlení je, že má zaměstnavatel na kandidáta nižší požadavky.

Podrobný popis nabídky

Ukazuje na profesionální zázemí společnosti. Má jasnou a přesnou představu o uchazeči na volnou pozici. Očekává se od vás profesionalita a výkon. Společnost netouží po záplavě žadatelů o práci, chce specialisty.

Zveřejněný plat

Ve většině nabídek se neuvádí výše platu. Je-li uveřejněná, funguje jako filtr proti zájemcům, kteří mají nadhodnocená očekávání a také proti uchazečům s neodpovídající kvalifikací.

Zvláštní formulace

Výjimečně se může stát, že se setkáte s textem jakoby z jiného světa. Nelekejte se. Pravděpodobně inzerát sestavoval člověk působící dlouhá léta ve státní instituci. Stejně jako nadnárodní společnosti, i státní instituce mají svou atmosféru, kulturu a tedy i svůj způsob vyjadřování.

Nabídka bez telefonického kontaktu

Společnost má zřejmě hodně nabídek a odpovědní pracovníci jsou zaneprázdnění.

Hard skills, soft skills

Ve správném popisu pracovní nabídky jsou jasně uvedená očekávání zaměstnavatele ohledně vzdělání, osobnostních charakteristik, schopností a znalostí. Pozice mají svá specifika. Například učitelka by měla mít kromě odpovídajícího vzdělání i kladný vztah k dětem, manažerka musí být schopna dobře komunikovat a prezentovat, účetní má být přesná a zodpovědná. Požadavky na konkrétní znalosti jsou označované jako „hard skills“. Ty buď uchazeč má, nebo nemá, většinou to je podmínka pro pozvání na pohovor. „Soft skills“ jsou schopnosti a dovednosti (komunikace, prezentace, vedení projektů, péče o zákazníky)

Jazykové požadavky

Je-li nabídka napsaná v cizím jazyce a vy ho neovládáte, bude těžké pochopit důvod vaší žádosti…

Hledáme vysoce motivované dříče

Firma zřejmě hledá člověka ochotného tvrdě pracovat za nízké ohodnocení.

Nabídka bez jména inzerující společnosti

Není-li v inzerátu uveden název společnosti, může to znamenat, že nechce, aby se informace o tom, že se provádí nábor, stala veřejnou. Zájemce o práci v tom nemusí vidět nic negativního, pokud ovšem nehrozí, že jde o nabídku společnosti, ve které je právě zaměstnaný.