Dnes je to šestaosmdesátiletá dáma, která ani ve svém věku neztratila nic ze své sošnosti, energického hraní a sympatické italské prostořekosti. Do jedné z hlavních rolí snímku ji obsadil její syn Edoardo. Děj filmu se točí okolo starší ženy a černošského chlapce. Ona přežila holocaust a nyní se věnuje sirotkům a opuštěným dětem jako chůva, on je mladý potížista… Ačkoli Loren hrála pod taktovkou svého syna, brala své hraní jako vždy vážně a syn ji rozhodně nešetřil. Scény, které se nepovedly, se prý opakovaly, dokud nebyl režisér spokojen, bez ohledu na věk hlavní hvězdy. Film je k vidění na internetové televizi Netflix.

NELEHKÉ DĚTSTVÍ

Sofia Villani Scicolone, jak se herečka kdysi jmenovala, je římská rodačka, přišla na svět 20. září 1934 do tehdy neutěšených poměrů – její matka nebyla vdaná a v tomto stavu porodila i svoji druhou dceru, o čtyři roky mladší Marii. Tenkrát bylo nemanželské dítě, zvláště v katolické Itálii, považováno za vyvrhele a svobodná matka za ženu hříšnici. Otec obou dívek byl ale znám – byl jím Riccardo Scicolone, který předstíral, že je stavební inženýr, ale přitom sváděl mladé nezkušené herečky, jako byla Sofiina matka Romilda Villani. Riccardo se zamiloval do její nápadné podoby s tehdejší slavnou filmovou hvězdou Gretou Garbo a Romilda se nechala svést… „To prase si mě mohlo vzít, ale místo toho mi dalo kopačky a vzalo si úplně jinou ženu,“ drsně zhodnotila situaci Romilda, která se s oběma dcerami vrátila do svého rodného Pozzuoli, chudé rybářské vesnice, kde měla velkou rodinu, a tam se svými dětmi přežila válku.

ŠPINAVÁ NEAPOL

Nějakou dobu všechny tři přebývaly také u příbuzných v rodinném domě v Neapoli, která byla považována za jedno z nejšpinavějších italských měst, a žily tu opravdu skromně. Sofiina babička udělala z obývacího pokoje restauraci, matka Romilda bavila hosty hrou na klavír, sestra Maria zpívala a Sofia se věnovala hostům, kterými byli hlavně američtí vojáci. Když hosté odešli, Sofia se pustila do mytí nádobí. Během válečného bombardování rodina ještě víc zchudla a hladověla. Tehdy Sofia získala svoji nelichotivou přezdívku Párátko, protože byla opravdu velice hubená. Při náletech na Neapol byla také zraněna střepinou na tváři, jizvu si později nechala chirurgicky odstranit.

PŘES NOC KRÁSKOU

Když bylo Sofii čtrnáct let, prý se z ní doslova přes noc stala krasavice. Takhle to alespoň sama herečka líčila. Vysmívaná dívka se umístila na druhém místě v soutěži Miss Řím a vyhrála i titul Miss Elegance, z ošklivého káčátka se vyloupla labuť. Po tomto nečekaném úspěchu začala Sofia snít o herectví. Měla talent a díky němu a svému výraznému zjevu získala také své první role. Uplatnila se i jako příležitostná modelka.

KRÁSNÉ SESTRY

Mimořádný půvab zdědily Sofia a její sestra Maria po své matce. Sofia se stala hereckou hvězdou, Maria se vdala za syna italského fašistického vůdce Benita Mussoliniho Romana. Hvězdná Loren je tak tetou současné italské političky Alessandry Mussolini. Mladé krásce tehdy začali muži padat k nohám. Jak by také ne? Měla krásnou postavu, kočičí oči a plné smyslné rty, o jakých dnešní ženy a dívky sní a platí za ně horentní sumy plastickým chirurgům.

Sedmnáctiletá krasavice brzy zaujala i ženatého italského producenta Carla Pontiho, který měl bohaté zkušenosti s filmovými hvězdami, a ten se rozhodl také z ní udělat hvězdu. Díky Pontimu se tak ze Sofie Scicolone stala dnes světoznámá Sophia Loren. Producent jí platil herecké kurzy a díky němu také dostávala role snů. Je jasné, že se tato filmová supernova zrodila i za přispění Carla Pontiho. Jejich milostný vztah sice mohl na první pohled vypadat jako kalkul, ale prý to byla opravdová láska, která se nakonec dost složitě proměnila v manželství. „Úspěch, jak jsem poznala, leží kdesi v člověku samotném. Je to seberealizace a radost ze života,“ prozradila svoji zkušenost herečka.

MANŽELSTVÍ SI MUSELI VYBOJOVAT

Carlo Ponti byl původně ženatý s právničkou Giulianou Fiastri, se kterou měl syna Alexandra a dceru Guendalinu. V tehdejší Itálii rozvody v podstatě neexistovaly. Proto se Ponti se svojí první manželkou rozvedl v Mexiku a tam si také vzal Sophii. Ale tenhle podvůdek jim nevyšel. Rozvod byl anulován, Pontiho obvinili z bigamie a ani jeho nové manželství se Sophií nebylo uznáno za platné. Vatikán oběma hrozil exkomunikací z katolické církve, katolíci byli nabádáni, aby bojkotovali její filmy a aby se modlili za spásu její duše… Sophia tuto situaci těžce nesla, jako malá chodila do školy, kde učily jeptišky, a manželství pro ni znamenalo hodně – dobře věděla, jaké postavení měla ve společnosti její svobodná matka. Později se ale našlo řešení – Ponti, jeho první žena a Sophia získali občanství v liberální Francii, a tím se vyřešil rozvod i následná svatba. Dne 9. dubna 1966 se konečně Carlo a Sophia Loren po devíti letech složité anabáze stali doopravdy manželi.

PEVNÝ SVAZEK

Ze Sophie Loren se tedy vyklubala celosvětová hvězda, sexsymbol a jedna z nejkrásnějších žen světa. Za svůj výkon ve válečném filmu Horalka získala historicky prvního Oscara za hlavní roli ve snímku neamerické produkce. Její výkon byl dokonalý, herečka se ponořila do svých neradostných vzpomínek na válečné dětství, kdy chudobu a válku zažila na vlastní kůži, a výsledkem byla její první zlatá soška. V 60. a 70. letech zazářila také ve filmech jako Boccaccio ’70 (1962), Manželství po italsku (1964), Hraběnka z Hongkongu (1967), Slunečnice (1970), Verdikt (1974) nebo Přejezd Kassandra (1976)… Jejím hereckým kolegou byl často nejoblíbenější italský herec všech dob, Marcello Mastroianni, a režisérem převážně Vittorio De Sica. Sophia měla mít během manželství románek s herci Carym Grantem a právě s Mastroiannim, a její manžel Ponti o obou údajně věděl. Měli ale spolu dva syny, Carla a Edoarda, a jejich svazek tyto drobné avantýry vydržel. Dnes je Edoardo (47) filmový režisér a Carlo (51) orchestrální dirigent.

PIRELLI PO SEDMDESÁTCE

Sophia Loren patří k ženám, které – ač to zní jako klišé – téměř nestárnou. Ve svých třiasedmdesáti nafotila krásné snímky do exkluzivního kalendáře Pirelli a i nyní, po osmdesátce, je stále vidět pod slupkou stáří její bývalá krása. Jestli se stárnoucí hvězda ještě v nějakém filmu objeví? Nechme se překvapit.

SOPHIINY EVERGREENY

MANŽELSTVÍ PO ITALSKU (1964) Snímek natočila Loren v režii Vittoria De Sicy a po boku Marcella Mastroianniho HORALKA (1960) Opět pod taktovkou režiséra De Sicy, a tentokrát si za snímek z války odnesla Oscara HRABĚNKA Z HONGKONGU (1967) Poslední film podle scénáře a v režii Charlieho Chaplina hrála Sophia s Marlonem Brandem VE ZNAMENÍ VENUŠE (1955) V komedii o hledání partnera podle znamení hrála jako jedenadvacetiletá kráska