Sára Saudková se ráda stylizuje. Nejčastěji do superženy, která svou tajemnou „ženskou silou“ umí manipulovat s muži, aniž by to oni sami tušili. Anebo do supermatky, která vedle péče o (nyní už čtyři) potomky zvládá starat se o dům, jako manažerka pečovat o tvorbu Jana Saudka a ještě se kreativně seberealizovat vlastním fotografováním. Některé její výroky znějí jako pokus vtělit se do jakési kýčovitě hrabalovské femme fatale: „Jsem všechno, co si zrovna budete přát. A tak to má být – ženská má být víla i řeznice. Romantická i přízemní. Nepolapitelná,“ říká.

Nicméně, přinejmenším kousek z té image, kterou si tak pečlivě buduje, se nejspíš skutečně zakládá na pravdě. Protože faktem zůstává, že Sára Saudková si svým způsobem ochočila jednoho z nejnepolapitelnějších sukničkářů světa. Její čtyři děti, její práce a její fotografie také nejsou žádnou chimérou. Že by tedy Sára Saudková opravdu byla superžena a supermatka?

Ménage a trois

Její složitý pracovně-milenecko-přátelský vztah s fotografem Janem Saudkem začal 2. října 1991, kdy coby čerstvá absolventka vysoké školy ekonomické poprvé vstoupila do jeho ateliéru. Stala se jeho modelkou (ačkoliv, jak tvrdí, je v podstatě velmi stydlivá), múzou, milenkou – a posléze i manažerkou. „Jsem jediný člověk, kterému Jan naprosto důvěřuje, mám pod kontrolou jeho fotografie, negativy i hospodaření,“ říká. Jako snad jediná žen z jeho života dokázala v jeho světě zůstat natrvalo. Jak se jí to podařilo? S největší pravděpodobností díky tomu, že si pověstného milovníka žen nikdy nesnažila přivlastňovat. Jistý vzájemný odstup ostatně vždycky dávali najevo i ostentativním vykáním. „Zřejmě je mi opravdu dáno žít bez žárlení, být tolerantní,“ prohlašuje. „Zaplaťpánbůh, žárlivost je otravná. Ano, pokud se srovnám s průměrem, tak jsem nenormální. Ale líp se mi s tím žije.“ Později to dokonce byla právě ona, kdo na ulici oslovoval „saudkovské“ typy žen a lákal je k Mistrovi do ateliéru, aby mu zapózovaly před fotoaparátem.

Velmi nekonvenční byl i jejich rozchod: Sára totiž z náruče mistra Jana vplula rovnou do náruče jeho syna Samuela a pořídila si s ním první dítě. To, co by v jakékoli jiné rodině znamenalo katastrofu a nenapravitelný mezigenerační rozvrat, se zde ukázalo jako ideální řešení. „Kdyby to byl nějaký cizí člověk, Jana by to asi opravdu velice ranilo. Takhle to zůstává v rodině,“ vysvětluje. „Jan je přítel, na kterého se můžu absolutně spolehnout, a Samuel je můj partner a tatínek, kterému důvěřuju,“ říká. Nyní dokonce všichni tři žijí pospolu v rodinném domě v Hlubočepích, kde jednu bytovou jednotku obývá Sára s dětmi, jednu její partner Samuel a další Jan Saudek.

Noční můra i ranní ptáče

Některá její životní moudra znějí trochu jako poučky z pouťového kalendáře z devatenáctého století: feminismus označuje za „nebezpečnou zbraň“ a tvrdí, že „chytrá ženská musí umět s chlapem zacházet. Vy muži jste vážně jinačí stvoření. Nesnažím se vás měnit, ale můžu vás ovládat. Pokud možná, tak nenápadně, abyste o tom nevěděl a vždycky měl pocit, že jste vítěz.“ Navzdory tomu vede ovšem Sára Saudková život velmi moderní a velmi zaměstnané ženy. To je ostatně další z jejích stylizací, jež by se dala nazvat „zvládnu cokoliv“. „Pracuji a žiji a vychovávám a tvořím v jednom prostoru a v jednom čase. Jsem maminkou, hospodyní, ekonomem, kurátorkou, fotografkou i kumpánem. A aby mě nic nezaskočilo, potkáte mě vždycky v šatech, ve kterých mohu jednat s galeristy, kojit mimino, učit děti na kole i obíhat úřady. Po nocích doháním resty. Zaplaťpánbůh jsem noční můra i ranní ptáče,“ vykládá. (Pokud si vedle tohoto manifestu supervýkonnosti i vy připadáte neschopná a k ničemu, nejste v tom sama. Já taky.)

Před několika lety navíc odstartovala vlastní kariéru umělecké fotografky – a faktem je, že její snímky nejsou pouhým odvarem ze Saudka (i když pochopitelně svému mistrovi vděčí fotografka Sára za mnohé). „Každý si přijde na své, zvrhlík i světice, protože obě ty stránky jsou obsaženy v každém z nás,“ říká o svých fotkách. Jaké stránky jsou obsaženy pod všemi stylizacemi v duši Sáry Saudkové, to ovšem ví pouze ona sama.