Dálnice D5 směrem na Plzeň, odpočívadlo u Rudné. Čtvrtek 14. dubna, půl deváté ráno. Scházíme se se dvěma inspektory a inspektorkou ČOI a dvěma laborantkami první mobilní laboratoře pro testování paliv SGS, která pro ČOI provádí analýzu pohonných hmot v terénu.

Kontroloři jí říkají zkráceně mobilka. Jména členů inspekce nebudeme s ohledem na jejich práci uvádět. V plánu pro tento den je zkontrolovat dvě čerpací stanice, na které ČOI obdržela stížnost.

Mobilka opět stojí opodál a inspektoři podle stanoveného postupu odebírají pohonné hmoty. Ceny jsou zde příznivé, a tak se chvilkami tvoří u stojanů fronty. „Snad bude vše v pořádku, že jo?“ prohodí na adresu inspektorů ve vestách s nápisem ČOI řidič černého golfu, jenž právě naplnil nádrž naftou a zavírá zátku. „Ale teď už je to stejně jedno,“ odpoví sám sobě a jde platit.

„Věříme, že to bude dobré,“ poznamená chlapík ve vínových montérkách, jenž se zájmem pozoruje odběr vzorků. Patří k obsluze čerpací stanice a zajímá ho, jestli se výsledky dozvědí hned. „Ano, během hodiny dvou,“ upřesňují inspektoři.

Následně přístroje mobilní laboratoře potvrzují, že i zdejší palivo je v souladu s normou a nevykazuje žádné odchylky. Obě kontroly tedy dopadly dobře, ale optimismus se následující den vytratil.

Na základě podnětu spotřebitele se provedl také „zátah“ na čerpací stanici v Hostivicích u Prahy. Tam už byl zjištěn nižší bod vzplanutí u motorové nafty a následně byl vydán zákaz prodeje do doby, než bude zjednána náprava. Pumpaři by měli nechat nádrž vyčerpat, vyčistit a naplnit novou pohonnou hmotu. Poté bude opět provedena kontrola.

Mobilní laboratoř se vyplatí: obvyklý systém vyhodnocování vzorků by trval týden, ale díky pojízdným přístrojům se zkrátil na pár hodin. Lze tak podstatně dřív ochránit řidiče, tedy jejich plechové miláčky!