Zavaleni prací

Už je dávno po pracovní době a vy ještě stále sedíte v práci a nevíte, co vlastně dělat dříve. Je možné, že máte ten den skutečně příliš mnoho úkolů, které nesnesou odklad. Ale sedět takto v zaměstnání každý den? Je to skutečně nutné a zbortila by se bez toho firma nebo dokonce celý svět? První možností je, že je toho na vaše bedra skutečně příliš – ovšem zdaleka pravděpodobnější bude, že vaše organizace času nebude právě nejefektivnější.

Příliš cenná veličina, než abychom s ní hazardovali

Říká se, že čas jsou peníze – a moudro jako by platilo stále více. Čas se stal tou nejcennější veličinou, mnohdy již raději zaplatíme větší obnos peněz, a to jen abychom ušetřili čas. Nemusíme se pak vůbec divit tomu, že dobrý time-management je skutečným klíčem k úspěchu. Nejde jen o to stihnout, co je potřeba, ale také stihnout to v relativně krátkém čase a vynaložit přitom jen skutečně nutné úsilí.

Time-management není jen pro ředitele

Úspěšná organizace času je tak nezbytností, ať už jste manažer velké firmy, zaměstnanec na úřadě, anebo matka pracující v domácnosti. Samozřejmě, že dokonalý časový plán není nikdy možné vytvořit, sami víme, že ani život nelze nalinkovat na sto procent. Přesto nám umožní chytrý time-management pracovat efektivně a zároveň tak, abychom nebyli neustále ve stresu, že nic nestíháme.

Analyzujte si svůj den

Základem pro vytvoření časového harmonogramu by pro nás měla být vlastní soukromá analýza dne. Kolik času nad jakou aktivitou kdy strávíme? V kolik hodin začínáme pracovat? Věnujeme se v zaměstnání skutečně jen práci, anebo mnoho času strávíme debatami s kolegy, chatováním, či vyřizováním záležitostí jiných lidí? Vlastní analýza by nám v první fázi měla pomoci najít časové rezervy a také největší žrouty času, jako je vyřizování (i soukromých) mailů v průběhu celého dne, či neustálé telefonáty.

Ženy se snaží stihnout toho najednou co nejvíce

Analyzováním svého dne zjistíme, kolik času na jaké úkony během dne vlastně potřebujeme. Jednou z nejčastějších chyb, kterou posléze možná odhalíme, je snažit se dělat co nejvíce činností najednou. Zejména ženy se rády pouštějí do více aktivit současně, často proto, že jim některé úkoly připadají příliš snadné. Na více úkolů se ale mozek nesoustředí tak jako na jeden jediný. Je tedy dobré překonat svou touhu současně vypisovat fakturu, řešit něco s kolegou a vařit si u toho kávu. Postupné plnění úkolů bývá efektivnější.

Jaká je priorita dne?

Při pořizování harmonogramu na každý den začněte prioritami, které si zapíšete například červeně. I když se nám často právě do těch nejdůležitějších věcí příliš nechce, je vhodné po krátkém zahřívacím kole s nějakým jednodušším úkolem, začít pracovat právě na nejnáročnějším »úkolu dne«. Někdy totiž selže časový odhad a činnost se protáhne, pak zjišťováním, zda je možné úkol splnit později, či sháněním pomoci od kolegů, ztrácíme další čas.