Výsledky výzkumu, který pro Ministerstvo zemědělství vypracovala agentura I. N. Global, ukazují, že se až 67 % respondentů při nákupu zajímá o původ potravin, přičemž větší zájem o lokální produkty mají osoby s vyšším vzděláním a senioři.

Ke změně v chování zákazníka přispělo určitě důsledné označování českých výrobků i těch tzv. regionálních, které vznikají často v malých a středních podnicích tradičním způsobem.

Tito výrobci roztroušení po všech koutech naší vlasti našli před rokem podporu na Ministerstvu zemědělství, které pro ně vyhlásilo soutěž.

Vybrané produkty se pak můžou po čtyři roky na obalu honosit značkou Regionální potravina, takže každý na první pohled pozná, že si kupuje zboží zaručené kvality, chuti a původu.

A každopádně to jsou potraviny, jež neputovaly do supermarketu přes celý svět, tudíž jsou čerstvé. Letošní ročník má na svém kontě už 99 výrobků. Až 95 % dotázaných si pochvalovalo nápadné logo, které usnadňuje orientaci při nákupu.

Označení se týká především masných, mléčných, pekařských a cukrářských výrobků, alkoholických i nealkoholických nápojů, ovoce a zeleniny.

Zájem o české potraviny roste

„Trend upřednostňovat potraviny domácího původu svědčí o tom, že projekt Regionální potravina, jenž má za cíl ocenit a zviditelnit kvalitní výrobce lokálních produktů, dobře funguje a lidé si ho oblíbili,“ pochvaluje si Karel Coufal, ředitel Okresní agrární komory v Třebíči, který je organizátorem soutěže v Kraji Vysočina.

„Potěšilo nás, že se Češi stále více zajímají o kvalitu potravin. Podle výsledku průzkumu je důležitá pro devadesát procent spotřebitelů,“ říká Tomáš Kreutzer, ředitel úřadu Potravinářské komory ČR.

Čtěte také: