Poruchy učení se v poslední době vyskytují stále více. Patří mezi ně nejrůznější potíže při osvojování čtení, psaní, počítání a jiných dovedností. Děti s těmito problémy jsou v kolektivu značně v nevýhodě, i když mají nadprůměrnou inteligenci. S čím se tedy potýkají? Nejsou schopné sledovat učitele v tempu, které ostatním dětem vyhovuje, nedokáží se soustředit, porozumět úkolům a vyplnit je. Přitom úspěch nebo kladné hodnocení je pro žáčka velice důležité.

Nejrůznější potíže

Specifické potíže se objevují až na určitém stupni vývoje. S nástupem do školy se dítě vyrovnává s novými nároky. Musí začít systematicky pracovat, vyrovnávat se s tlaky ze strany učitelů i svých spolužáků. Příčiny neúspěchu mohou pocházet z různých stran:

1. Psychické poruchy

Pokud jsou poruchy učení způsobné vážnými poruchami řeči, myšlení, pozornosti, je asi na místě pracovat s psychologem a uvažovat o speciálních školách. U většiny dětí se však o žádné tyto poruchy nejedná a příčina vězí někde jinde.

2. Specifické vlastnosti dítěte

Každé dítě vlastní originální směsici duševních dispozic. Může se stát, že je dítě nezralé chápat látku, kterou za pár měsíců pochopí bez problémů. Základem je zdravý zájem o učení. Pokud dítě nemá dostatečný zájem učit se něco nového, nebo se pravidelně přinutit pracovat, může se to projevit nedbalostí, nezájmem a nedostatkem vůle. Dítě se může potýkat se strachem ze zkoušení, nebo trpět nedostatkem sebevědomí.

3. Rodič

Ze strany rodičů může dojít k chybám dvojím způsobem. Buď přehnanými nároky nebo naopak nedostatečným zájmem o práci dítěte ve škole. Obojí je extrém. Nároky, které nemůže splnit, ač se snaží sebe víc, nevedou k pochvale a uznání rodičů, které dítě potřebuje. I nezájem je frustrující a vede k nezájmu i u dítěte. Ideální je aktivní přiměřený přístup rodiče ke škole, případně i občasná konzultace s psychologem.

4. Škola

Metody výuky, zajímavost, dostatek prostoru, vhodné pracovní tempo, vzájemné vztahy ve třídě a vztah mezi učitelem a žákem – to všechno jsou faktory, kde se může vyskytnout chyba, a které ovlivňují přístup žáka k učení.