Možná vás láká představa zaměstnání, ve kterém byste komunikovala s lidmi. I když nejste kancelářský typ, počítejte s tím, že uspokojovat požadavky zákazníků není právě jednoduché. Nepřetržitý nábor pracovních sil na tyto pozice svědčí o tom, že značná psychická odolnost je podmínkou delšího pracovního poměru.

Vybijí si na vás zlost

Externí stres je jednou z hlavních příčin, proč zaměstnanci odcházejí z míst zabývající se péčí o zákazníky. Setkávají se zde totiž se stížnostmi a reklamacemi, aniž by sami byli příčinou selhání. Servírka nemůže za to, že maso není propečené, stejně jako letuška neovlivní to, že letadlo odlétá se zpožděním. A paní na informacích v supermarketu nemůže ta to, že vám jeden balík vod u pokladny naúčtovali třikrát. Jde o drobnou nespravedlnost ze strany nespokojeného zákazníka, který si jen potřebuje na někom vybít zlost.

Kafe.cz zjistilo: Co na to ženy?

Leona (48):

„Když jsem skoro rok nemohla najít v práci, přijala jsem místo na informacích v supermarketu. Jenže to jsem nevěděla, co mě čeká – agresivní lidé, kteří na nás řvali a nezajímalo je, že my za jejich problémy nemůžeme, neustálé nadávky a ponižování. Kolegyni dokonce napadl důchodce hůlkou a skončila v nemocnici. Vydržela jsem tam půl roku…“

Stres uvnitř firmy

Druhým faktorem je interní stres, tedy nedostatečná podpora zaměstnanců ze strany společnosti. Člověk v autoservisu, v sektoru péče o zákazníky, řešící opakovaný problém na autě, zaviněný jeho kolegou z dílny, může pociťovat beznaděj, ale není schopen ovlivnit výkon svého kolegy. Nedostatečnost procesů posilujících tyto zaměstnance ve spolupráci s externím stresem zapříčiňuje to, že obměna zaměstnanců je tu dvakrát větší než v provozním týmu!

Životnost v call centru? Rok!

V call centrech, která patří k jedním z nejvytíženějších pracovišť, je situace ještě horší. Úbytek lidí je veliký, a tak jsou často nabíráni také studenti. Pokud vás láká taková práce, prostě to zkuste. Třeba budete právě vy tím extrémně odolným jedincem a postoupíte do pozice supervizora, a pokud ne, nevadí. Budete pro příště vědět, jakým směrem se při výběru zaměstnání určitě neubírat.

Kafe.cz zjistilo: Co na to ženy?

Jarka (24):

„Dělám operátora na call centru jedné nejmenované banky a co se týká pracovních podmínek – směny jsou podle toho, jak si zaměstnavatel umane (nehrozí žádná pravidelnost), věčně nefungují nějaké systémy ve kterých se dohledávají informace, a nehrozí aby nějaký operátor vydržel na své pozici déle jak rok a půl. Ten, kdo vydrží aspoň rok, už je slušný borec! V poměru k hrubé mzdě je to opravdu hnus...“