Odpověď na to, proč právě příběh „ošklivého káčátka“, do kterého se pro jeho krásnou duši zamiluje princ (v tomhle případě fešácký šéf), je nasnadě. Vždyť pohádky o chudé a ubližované Popelce, která se dočká vytouženého štěstí, milujeme všichni (hlavně všechny). A je už jedno, zda kulisou příběhu je královský zámek, hotel v New Yorku, či módní firma.

Kdo vymyslel Ošklivku Betty?

Autorem příběhu o vzdělané, hodné a pracovité mladé ženě, kterou příroda neobdařila přílišnou krásou, ale která navzdory tomu získá srdce vysněného muže, napsal jeden z nejúspěšnějších kolumbijských autorů telenovel Fernando Gaitán. Ošklivka Betty, jež se prodala do osmdesáti zemí, ho proslavila nejen v tradičním teritoriu milovníků telenovel – v Latinské Americe, ale doslova po celém světě.

Na rozdíl od klasického schématu telenovel nebyla hrdinka jeho příběhu nemajetná kráska z periferie (nebo kráska bohatá, leč osudem zkoušená či slepotou stižená), ale obyčejné nepříliš atraktivní děvče ze slabších sociálních poměrů. A divačky se právě s touhle všední hrdinkou zápolící se snobským prostředím, jemuž vládne diktát fyzické dokonalosti, masově ztotožnily.

Betty a její „klub ošklivek“ se staly vzorem a kamarádkami mnoha divaček. Vždyť co dokázala jejich malá Betty, ony mohou také! A samozřejmě se herečtí protagonisté této telenovely v čele s Anou Maríou Orozcovou coby Betty a Jorgem Enriquem Abellou v roli jejího šéfa Armanda stali přes noc nejobletovanějšími hvězdami.

V Kolumbii byl seriál nejen televizním fenoménem, ale i námětem sociologických studií, feministických přednášek a jeho věhlas natolik hýbal společností, že se vysocí političtí činovníci dokonce pokoušeli ovlivňovat jeho děj.

Dvě Betty a jedna Katka

Kolumbijská telenovela Ošklivka Betty získala i u diváků ve Spojených státech (z nichž samozřejmě velké procento tvoří Latinoameričané) tak obrovský úspěch, že se dočkala i americké verze.

Betty v ní ztělesnila americká herečka honduraského původu America Ferreraová a jejího šéfa Daniela Eric Mabius. Tvůrci americké Ošklivky Betty zasadili děj do redakce módního časopisu a zaktualizovali jeho reálie, aby odpovídaly americké současnosti.

V seriálu Ošklivka Katka hraje Kateřina Janečková a jejího šéfa Tomáše, kterého hrdinka tajně miluje, ztělesnil Lukáš Hejlík. V roli Tomášovy snoubenky Marcely vídáme Michaelu Horkou a intrikánskou sekretářku Patricii, úhlavní Katčinu konkurentku, ztvárnila Olga Lounová. Václav Vydra a Jana Boušková představují hrdinčiny ochranitelské rodiče. Titulní písničku k seriálu Jaký to je s hudbou Ondřeje Soukupa a textem Gábiny Osvaldové nazpívala Ewa Farna.

Myší kožíšek ve světě pozlátek

Taky česká Katka podobně jako Betty je schopná vzdělaná žena kolem pětadvaceti, která s úspěchem vystudovala vysokou školu (Katka dokonce získala stipendium na zahraniční univerzitě). Přes všechny své znalosti, organizační dovednosti a pracovitost nemůže najít odpovídající zaměstnání. Být pracovitá a vzdělaná totiž není v dnešním světě všechno!

Dotyčná musí být i náležitě atraktivní. A to šedá myška Katka opravdu není. Nikdy neměla o svém zjevu valné mínění, a tak se ani nesnaží s ním nic dělat. Nezabývá se tím, co si oblékne, zda z ní ty příšerné sukně a svetry nedělají starou mladou či zda lichotí její postavě. Ani její účes s nemožnou ofinou, staromódní neslušivé brýle a nehezká rovnátka z ní žádnou krasavici věru nedělají.

Vzhled je jejím handicapem na všech postech, o které se uchází. Když ji nakonec přijmou jako sekretářku do nejprestižnější módní firmy v zemi, nadšením přímo září. To ale netuší, jaké ústrky, ponižování, intriky a závist ji zejména od dlouhonohých krasavic čekají.

Neboť je-li současný svět povrchní, pak svět módy je přímo ztělesněním falešného pozlátka. Katka je ale odhodlaná všem dokázat své profesionální kvality a nic na tom nemění ani skutečnost, že se bezhlavě zamiluje do šéfa, zatímco on ji jako ženu vůbec nevnímá. Jednou přece musí i její idol odhalit Katčiny kvality!

Podívejte se na úvodní znělku s písní Ewy Farné:

Zdroj: Youtube

Kdo je Katka v roli Katky

Kateřina Janečková pochází se Šumperka, studovala nejdřív pražskou a poté ostravskou konzervatoř. Umělecké geny zdědila po předcích. Její maminka je herečka Anna Bazgerová, otec Jaromír Janeček režisér, babička Lea Janečková byla choreografka.

Kateřina hrála třeba v televizní pohádce Restaurace U Prince, ve filmu Kytice, v televizním snímku Kobova garáž či v seriálech Když se slunci nedaří, Náves a Proč bychom se netopili.

Jak být úspěšná a sexy

  • Telenovela Ošklivka Betty (respektive Ošklivka Katka) sice vybočuje díky neatraktivní hrdince ze stereotypu seriálového žánru, ale jinak najdeme jak v literatuře, tak v dramatu a filmu celou řadu příběhů postavených na principu proměny Popelky v princeznu.
  • Pomineme-li klasické pohádky, vzpomeňme třeba známý Pygmalion G. B. Showa a všechny jeho variace včetně slavného muzikálu My Fair Lady, v němž se hrdinka Líza, nevzdělaná, ušmudlaná chudá květinářka promění díky výchovným lekcím snobského profesora Higginse v půvabnou a kultivovanou dívku.
  • Metamorfóza nepříliš atraktivní americké středoškolačky Mii v krásnou první dámu malého evropského království je hlavním motivem romantické komedie Deník princezny.
  • Ve stejném prostředí špičkové módy jako Ošklivka Betty a Ošklivka Katka se odehrává i románový bestseller Lauren Weisbergerové Ďábel nosí Pradu a samozřejmě také stejnojmenný film. Jeho autorka pracovala podobně jako hrdinka příběhu Andy coby asistentka obávané šéfredaktorky prestižního módního časopisu Voque Anny Wintourové. A právě proměna talentované, ambiciózní intelektuálky Andy, která vpadne do tohoto prostředí v babiččině sukni a pleteném svetru, je podobná peripetiím Betty.
  • Dalším filmem vycházejícím z principu „ošklivého káčátka“ je dnes už klasická hollywoodská romantická komedie Podnikavá dívka. V ní se schopná, leč chudá sekretářka Tess (hraje ji Melanie Griffithová), šedá myška, v jejíž sny nikdo nevěří, promění v přitažlivou elegantní manažerku.
  • Rovněž Jennifer Lopezová se v romantické komedii Krásná pokojská z osamělé matky a hotelové pokojské proměnila v sebevědomou manažerku, která skončí v náručí vlivného (a sympatického) politika.
  • Metamorfózu v pohlednou ženu si pro sebe napsala do scénáře (a také zrežírovala) Barbra Streisandová v romantickém snímku Dvě tváře lásky. Její hrdinka, nepříliš atraktivní univerzitní profesorka Rose, si pod vlivem lásky uvědomí, že muži na ženách neoceňují jen inteligenci.