Systém je nastaven tak, že citelné snížení ceny obchodníci či poskytovatelé služeb nabídnou poté, co si produkt zakoupí stanovený počet zákazníků. Je to oboustranně výhodné: lidé dost ušetří a podnikatelé zaplní volné kapacity svých služeb nebo prodají starší zboží.

Stačí kliknout

Vlastně jde o elektronický leták, který vás informuje a láká k výhodnému nákupu nejrůznějšího zboží. Funguje poměrně jednoduše: mrknete na slevový portál, kde hledáte zboží či službu, které vás zajímají. Objevíte třeba masáž s 60procentní slevou či večeři pro dva v luxusní restauraci za poloviční cenu, po nichž toužíte, proto kliknete – v příslušné kolonce se přihlásíte mezi zájemce.

A čekáte. Obchodník, který zboží prodává, totiž vyhlásí nejen, o kolik procent zlevňuje, ale také jaký stanovuje minimální počet zákazníků, kteří ho musejí v určitém čase (často jde o jeden den) chtít koupit, aby se prodej uskutečnil. Čím víc lidí má zájem, tím lépe.

Slevy začínají obvykle na 40 procentech a bývají až 90procentní. Pokud se přihlásí dostatečný počet zájemců, masáže či večeře se dočkáte. Když nikoli, nic se neděje a nikdo nic neplatí. Čekání si můžete zkrátit tím, že „na počítadle“ sledujete, kolik zákazníků si ještě musí zboží objednat a třeba doporučit svým známým, aby se přidali, a ještě třeba o celé transakci s ostatními chatovat.

Tento druh nakupování má totiž další rozměr: uživatelé můžou prodávané zboží či službu hodnotit, komentovat a doporučovat, zkrátka spolu navzájem komunikovat. Jde vlastně o facebookovou skupinu sdruženou kolem konkrétního obchodu.

Krize pomáhá i škodí

„Mezi provozovateli portálů nabízejících hromadné slevy už brzy propukne tvrdý konkurenční boj. Hlavní podíl na tuzemském trhu si udrží jen několik nejsilnějších hráčů,“ tvrdí zástupci těchto systémů. A upozorňují také, že „nedostatek zajímavých byznysů brzy vytvoří mezi portály silný tlak na marže, jež můžou u nejzajímavějších klientů klesnout na čistě symbolickou cenu.“

Jinými slovy problém slevových portálů už nyní nejsou uživatelé, tedy zákazníci, ale spíš obchodníci, kteří by byli ochotni zajímavé nabídky poskytovat. Podobný názor na vývoj tuzemského trhu hromadného nakupování má i zakladatel prvního takového portálu u nás (slevomat.cz) Tomáš Čupr.

Podle něj počet poskytovatelů slev není neomezený, takže se v budoucnu budou soustřeďovat kolem větších hráčů na tuzemském trhu, kteří jim zajistí více zákazníků. „To je něco, co odliší kvalitní hráče a položí ty slabé,“ říká.

Jak na to

  • Do slevového webu zadáte svou e-mailovou adresu, případně se připojíte ke skupině jeho fanoušků na Facebooku či Twitteru, vyberete si „svůj“ okruh zboží a denně budete dostávat aktuální nabídky.
  • K největším webům dnes patří slevomat.cz, zoot.cz, zapakatel.cz a cenodrom.cz, řada webů „sbírá“ slevy pro regiony – např. jihočeský grouponuj.cz. Kdo nemá čas prohlížet více slevových serverů, může kliknout na stránky, které všechny slevy aktuálně shromažďují, například www.slevoman.cz a www.skrz.cz.
  • Nejvíc se takto prodávají zboží a služby z gastronomie, kosmetiky a krásy, fitnessa sportů, elektroniky, vzdělávání, módy, volného času (kino), adrenalinových aktivit, zážitků a cestování.