Podzimním povětřím naší země sviští pozoruhodné nápady. Ten dosud nejefektnější nabízel učitelům náborový příspěvek 180 000 Kč. Jenže průzkumy ukázaly, že národ si učitelů zase tolik necení, a tak návrh rychle zmizel do vytracena.

Na jeho místo však přišla mediálně ještě lukrativnější myšlenka: stejně se provinivší řidiči ať platí různé pokuty podle výše svých platů, ceny vozu a vůbec hodnoty svého majetku!

Pro zjednodušení by prý bylo možné při udělování pokut vycházet jen z hodnoty aut, s nimiž přestupníci jezdí. Proč ale ruinovat automobilového nadšence, pro něhož je drahý vůz životní hobby, a shovívavě netrestat uživatele levného auta, jenž peníze vkládá třeba do svého domu?

Dopravní policisté nápadu fandí, protože by prý zkrotil „řidiče luxusních aut, kteří se nejvíce podílejí na přestupcích“. To je však samo o sobě sporné. Podle statistik totiž majitelé opravdu drahých vozů bourají dost málo (ovšem škoda bývá vysoká).

Hodně nebezpeční jsou naopak mladí lidé za volanty silných ojetin a sváteční řidiči; nakonec stačí podívat se na čísla o nehodách se zraněními. Právě ti by ale podle nové úpravy platili jen minimální pokuty.

Dopravní přestupky by podle dnešní úpravy mohl a měl zkrotit bodový systém, který nabízí jedinou účinnou zbraň na bohaté motoristy: odebrání řidičského průkazu. Toho se totiž opravdu bojí. Jenže systém bohužel – čertví proč? – pořád nefunguje dost rychle a efektivně.

Co řeknou experti?

Nový návrh řada lidí odmítá jako porušení zásady rovnosti před zákonem. Absurdní jim připadá už z principu: „To by pak přece měli být pachatelé různě trestáni třeba i za krádeže,“ tvrdí.

„Podle této logiky by lidé v závislosti na svém majetku měli platit odlišné částky třeba za benzin, pojištění, potraviny a podobně. I když nespravedlnost nového systému by zase nebyla tak ojedinělý úkaz, ještě horší je to dnes třeba při vypočítávání důchodů.“

Celou věc právě teď studuje meziresortní komise pro dopravu vedená známým expertem Stanislavem Humlem (ten je pro zavedení nového systému) a Centrum dopravního výzkumu.

Během několika týdnů bychom měli znát doporučení odborníků, jak lze „progresivní odstupňování pokut“ vtělit do českého právního řádu. To jsme tedy opravdu moc zvědaví…

Tak šéfe, kolik máte u sebe?

  • Cynikové tvrdí, že nový systém bude zaveden proto, aby policistům vyrovnal snížení platů. Úplatným mužům zákona totiž poskytuje dokonalou příležitost k „přivýdělku“.
  • Pokud bude někomu hrozit pokuta ve výši třeba 50 000 Kč, pak jistě nebude litovat jakéhokoli nižšího „všimného“. Pokušení na obou stranách by tedy bylo velice silné…
  • Jakási parodie na švýcarsko-finský pokutový princip panuje v řadě zemí třetího světa. Majitelé dražších vozů tam jezdí s kapsami plnými bankovek nízké hodnoty, jimiž na potkání preventivně uplácejí policisty. Prostě jen vystrčí ruku z okénka a zmuchlaný papírek předají muži zákona stojícímu na silnici: běžné je to třeba v Dominikánské republice nebo Ugandě. Řidiči „popelnic“ tuto podivnou daň neplatí, neboť nemají z čeho.